تبیان، دستیار زندگی

 سرانجام نامه مرکز ملی فضای مجازی به متا چه شد؟

مستنداتی از رفتار دوگانه پلتفرم‌های خارجی در قبال ایران جمع ‌آوری شده و طرح شکایتی قرار است در جوامع بین‌المللی عنوان شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نامه مرکز ملی فضای مجازی به متا،  پلتفرم‌های خارجی،  ایران،
پس از اتفاقات و حوادث پیش آمده در کشور و مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی در ایران به دلیل مسائل امنیتی، در آذر ماه بود که مرکز ملی فضای مجازی به مارک زاکربرگ مدیر ارشد شرکت متا در راستای عدم رعایت قوانین مصوبه کشور ایران و قوانین داخلی پلتفرم‌ها نامه نوشت. محتوای این نامه فراهم شدن امکان فعالیت پایدار سکو‌های مذکور و اقدامات لازم از جمله معرفی نماینده رسمی مسئولیت‌پذیر مستقر در ایران بود که طی آن به شرکت متا ۱۰ روز فرصت داده شد تا آنها را عملی کند.

البته طبق گزارش مرکز ملی فضای مجازی اعتراضاتی همچون «انتشار سازمان یافته اخبار خلاف واقع، ترویج رفتار‌های تبعیض‌آمیز و نفرت‌پراکنی، ترغیب خشونت و ناآرامی‌های اجتماعی، نقض حاکمیت ملی و نقض حقوق کاربران از طریق اعمال استاندارد‌های دوگانه و زمینه‌سازی فعالیت تبلیغی و عملیاتی گروه‌های تروریستی بر روی سکو‌های وابسته به شرکت متا، تعمیق شکاف‌های اجتماعی و تبعیض نژادی و قومی، تجزیه طلبی و زمینه سازی برای جرائم سازمان یافته از جمله نقل و انتقال و معامله سلاح جنگی و موادمخدر» نیز مطرح شده بود.

جواب نامه چه شد؟

در زمان ارسال نامه بسیاری از افراد مطمئن بودند که جوابی از طرف متا دریافت نخواهد شد و این نامه و مهلت ده روزه مقدمه‌ای برای مسدودسازی کامل واتساپ و اینستاگرام خواهد بود. اگر بخواهیم به طور منطقی فکر کنیم متا به دلایل تحریم و شرایط متفاوت ایران نماینده‌ای نخواهد فرستاد. چرا که متا فکر می‌کند محدودیت‌ها و بند و تبصره‌هایی که باید در ایران رعایت کند، از ترکیه هم بیشتر است. از طرفی مهمترین بحث این است که به ما ثابت شده سیاست‌های متا در تعارض با جمهوری اسلامی بوده و جهت گیری دارد. است. گزارش استانفورد نقش سنتکام را در زمینه فعالیت علیه جمهوری اسلامی در یک برنامه 5 ساله به روشنی اعلام می‌کند. از ایجاد اکانت‌های موافق و مخالف نظام برای تفرقه افکنی گرفته تا تولید حجم عظیم شایعه و اخبار جعلی. پس می‌توان این برداشت را داشت که فرستادن نماینده باید عجیب باشد تا نفرستادن آن.

با رفتار دوگانه کنار نمی‌آییم

حال که در آستانه سال 1402 هستیم و ماه‌ها از این فرصت ده روزه می‌گذرد و خبری از ارسال یک جواب یا نماینده از طرف متا نیست، معاون مرکز ملی فضای مجازی طی گفتگویی اعلام کرده است که ما قطعاً خواهان تعامل هستیم ولی حرفمان مشخص است. با ما رفتار دوگانه نداشته باشند و در وهله اول قوانین خودشان را در قبال ما رعایت کنند و قوانین جمهوری اسلامی را نیز به رسمیت بشناسند. در چنین شرایطی است که ما  حاضر به مذاکره هستیم.

شکایت از پلتفرم‌های خارجی

با این تقاسیر و اتفاقات پیش آمده در ماه‌های اخیر که اینستاگرام حتی قواعد خود را در رابطه با اتفاقات ایران زیر پا گذاشت و به صورت علنی رفتارهای دوگانه داشت و الگوریتم‌هایش را دستکاری کرد، مستنداتی جمع آوری شده است.

مثلا اینستاگرام در بخش اکسپلورر، به صورت غیرمستقیم سعی می‌کند حباب منفی را برای کاربر فراهم کند و یا  آموزش انفجار، نحوه ساخت بمب، فروش و آموزش استفاده از سلاح و مواد مخدر در همه جا ممنوع است و اینستاگرام با آن مخالفت می‌کند، پس چرا باید این صفحات آزادانه در ایران فعالیت داشته باشند؟ چرا اینستاگرامی که مراسمات تشییع جنازه را منتشر نمی‌کرد در حوادث اخیر هزاران عکس خشونت آمیز را منتشر کرد.

طبق گفته معاون مرکز ملی فضای مجازی این مستندات برای طرح شکایت آماده شده است تا بتوانیم در این زمینه حقانیت خودمان را در اینکه سکوهای خارجی با ما رفتار دوگانه دارند در حوزه بین الملل به اثبات برسانیم. ما شکایت خود را از سکوهای خارجی مسدود شده حتماً پیگیری خواهیم کرد.