تبیان، دستیار زندگی

با خستگی بهاری چه کنیم؟

روش‌های مقابله با خواب‌آلودگی و خستگی در بهار

دمای هوا در حال بالاتر رفتن است و بعد از سرمای هوا و روزهای کوتاه و شب‌های بلند زمستان، طبیعت در حال شکوفه‌زدن است. همهٔ ما از آمدن بهار خوشحالیم. با این وجود خیلی از افراد طی روزهای اول بهار به طور عجیبی احساس خستگی و خواب‌آلودگی و رخوت می‌کنند، با اینکه طبیعت در حال بیدارشدن است. این پدیده که خستگی بهاری نام دارد در واقع طبیعی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خستگی بهاری
خواب‌آلودگی بهاری بازتابی از این واقعیت است که ما هم بخشی از چرخهٔ طبیعت هستیم؛ کمبود نور طی روزهای زمستان همراه با تغییرات هورمونی هر دو اثر خود را بر ما می‌گذارند.

تغییرات هورمونی به ما احساس خستگی می‌دهند

در زمستان دمای بدن انسان‌ها نیز مانند حیوانات که به خواب زمستانی می‌روند، تا حدودی پایین می‌آید و کمبود نور خورشید هم باعث می‌شود فعالیت بدنی کمتر شود؛ اما وقتی هوا شروع می‌کند به گرم و گرم‌تر شدن دمای بدن هم تا حدودی بالا می‌رود و سوخت‌وساز و هورمون‌ها شروع می‌کنند به تطبیق خود با شرایط جدید. رگ‌ها گشاد می‌شوند و فشارخون پایین می‌آید.
تمام این فرایندها می‌توانند به طور موقت، سطح انرژی را پایین بیاورند. وقتی بهار می‌رسد، تقریباً همهٔ ما مجبوریم پیش از اینکه دوباره انرژی معمول خود را به دست بیاوریم، با این خستگی فصلی مبارزه کنیم. بهترین راه غلبه بر خستگی بهاری، رژیم غذایی مناسب، ورزش در فضای باز و البته خواب کافی است.

اگر احساس خواب‌آلودگی می‌کنید، به بدنتان گوش دهید و همان‌طور رفتار کنید. وقتی بدنتان می‌گوید خسته است، دست از کار بکشید، استراحت کنید یا چرت کوتاهی بزنید


به‌اندازه کافی بخوابید

داشتن ساعات خواب منظم می‌تواند در کنترل تغییرات هورمونی مؤثر باشد.
با افزایش ساعت‌های روشن روز و تابش خورشید، بدن دوباره سروتونین بیشتری ترشح می‌کند و در نتیجه میزان تولید ملاتونین کمتر می‌شود.

غلبه بر خستگی بهاری با ورزش در بیرون از خانه

ورزش‌کردن در بهار و در فضای باز بسیار عالی است، خصوصاً در ساعات صبح. ورزش‌های استقامتی مانند دو و پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری، گردش خون بدن را افزایش داده و خستگی را کم می‌کنند. توصیه می‌کنیم روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

یک رژیم غذایی متعادل

همان چیزی که برای کل سال توصیه می‌شود مطمئناً در مورد بهار هم هست و اثرات مثبت خود را به‌خوبی نشان می‌دهد: زیاد آب بنوشید، غذاهای سبک و سالم بخورید و خصوصاً اینکه از میوه‌ها و سبزی‌های فصل استفاده کنید تا ویتامین‌ها و املاح کافی به بدن برسانید.
یادتان باشد هر چه غذاهای سالم بیشتری در رژیم غذایی‌تان باشد، بدنتان بهتر تغذیه می‌شود و نتیجه‌اش را در تمام بدنتان خواهید دید؛ ناخن‌ها و موهایتان قوی‌تر می‌شوند، پوستتان شاداب‌تر می‌شود و به‌طورکلی احساس بهتری نسبت به خودتان خواهید داشت و گاهی حتی یادتان می‌رود خستگی بهاری دارید.


زیاد آب بنوشید

حتی اگر ورزش نمی‌کنید و عرق نمی‌ریزید باز هم باید زیاد آب بنوشید، زیرا دهیدراته شدن بدن خودش عاملی برای خستگی است. طی روز (و در زمان روزه‌داری، از افطار تا سحر) به طور مرتب آب بنوشید. اگر آب دوست ندارید می‌توانید چای و نوشیدنی‌های بدون قند را جایگزین کنید. لیموناد و دیگر نوشیدنی‌های قندی برای مبارزه با خستگی بهاری مناسب نیستند.

بیرون بروید و از نور خورشید و هوای تازه استفاده کنید

نور خورشید و هوای تازه و مطبوع بهاری به بدنتان کمک می‌کنند بر خستگی بهاری غلبه کنید. از هوای گرم و دلچسب بهار استفاده کنید و مدت‌زمان بیشتری را بیرون بگذرانید تا سروتونین‌تان بیشتر شود. ضمناً هر چه طی روز از نور خورشید بیشتر بهره ببرید، تراکم ملاتونین در بدنتان نیز کاهش می‌یابد.
هوای تازه به مغز کمک می‌کند خستگی را کنار بزند. کمبود هوای تازه یکی از علت‌های اصلی سندرم خستگی مزمن است.

چُرت بزنید

نگران نباشید، چرت‌زدن به معنی تنبلی نیست. اگر چند دقیقه چرت‌زدن کمکتان می‌کند انرژی بگیرید پس چرا این کار را نکنید؟ خیلی خوب است ظهر چرت کوتاهی بزنید. چرت شما باید بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه باشد تا ملاتونین بیشتری در بدنتان ترشح نشود و دوباره خواب‌آلوده نشوید.

استرستان را کم کنید

استرس به میزان زیادی بر وضعیت جسمی و روانی‌تان اثر می‌گذارد. افرادی که زیاد استرس دارند از این شاکی‌اند که مدام خسته و خواب‌آلودند. حالا تصور کنید خستگی بهاری بر این افراد چه اثر مضاعفی می‌تواند بگذارد. استرس، ویتامین B، ویتامین C ‌ و ویتامین E ‌ بدن را تحلیل می‌برد.
برای مبارزه با خستگی بهاری سعی کنید استرستان را کاهش دهید و ترشح هورمون شادی را در بدن تحریک کنید. می‌توانید با ورزش‌کردن باعث ترشح اندورفین‌ها و بهبود خوابتان شوید. نوشیدن چای سبز نیز می‌تواند مفید باشد. چای سبز پلی‌فنول دارد که کاهنده استرس و افزایندهٔ سروتونین است. آروماتراپی نیز یک راه عالی برای کاهش استرس و آرام‌کردن ذهن و بدن است.

دوش آب سرد بگیرید

دوش متناوب گرم و سرد باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود.

به بدنتان گوش دهید

هر کسی متفاوت است و شما باید به بدنتان گوش دهید. بدن شما اغلب علائمی نشان می‌دهد و نیازش را اعلام می‌کند. وقتی احساس تشنگی، گرسنگی یا خستگی می‌کنید به این دلیل است که بدنتان نیازش را اعلام می‌کند. اگر احساس خواب‌آلودگی می‌کنید، به بدنتان گوش دهید و همان‌طور رفتار کنید. وقتی بدنتان می‌گوید خسته است، دست از کار بکشید، استراحت کنید یا چرت کوتاهی بزنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.