تبیان، دستیار زندگی

بررسی دلایل رعایت رژیم مصرف غذای سالم و افزایش وزن

برخی افراد از این موضوع گلایه می‌کنند که با وجود داشتن یک رژیم غذایی سالم، همچنان دچار اضافه وزن می‌شوند. این موضوع ممکن است دلایل بسیاری داشته باشد.لطفا با ما تا پایان همراه باشید تا این دلایل را برایتان بازگو نماییم در صورتی که مواردی که در مقاله ذکر شده از دلایل اضافه وزن شما نبود، حتما به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا بیماری احتمالی شما را بررسی کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بررسی دلایل رعایت رژیم مصرف غذای سالم و افزایش وزن
 



برخی افراد از این موضوع شکایت می‌کنند که با وجود رعایت رژیم غذایی سالم، همچنان شاهد افزایش وزن هستند. به طور طبیعی وزن افراد با توجه به شرایط، میزان تحرک، فصل و مواردی از این دست بالا و پایین می‌شود. همچنین داشتن رفتارهای افراطی در تعطیلات می‌تواند مسبب اصلی تغییرات ناگهانی وزن انسان باشد. اما موضوعی که افراد بسیاری را ناراحت و ناامید می‌کند این است که با وجود رعایت رژیم غذایی سالم و استاندارد، همچنان افزایش وزن دارند.
ما همچنان به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتی با وجود تغییر وزن، رژیم غذایی سالم خود را ادامه دهید اما با توجه به این‌ موضوع که افزایش وزن در این شرایط نیز به وجود می‌آید، بهتر است اطلاعات خود را در این‌باره بالا ببرید. سوالی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده است؛ چرا با وجود رعایت رژیم غذایی سالم، همچنان وزن اضافه می‌کنم؟
پاسخ به این سوال خیلی ساده نیست زیرا این احتمال زیاد است که شرایط بدنی هر فردی با دیگری متفاوت باشد. اگر با خواندن مواردی که در این مقاله اشاره می‌کنیم، همچنان به نتیجه واضحی نرسیدید، حتما به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید. پزشک متخصص آزمایشات لازم را انجام می‌دهد و معاینه فیزیکی شما را در اولویت قرار می‌دهد. در صورتی که شما به بیماری مبتلا باشید که باعث افزایش وزن و کاهش چربی‌سوزی می‌شود، پزشک تغذیه راه‌هایی برای درمان شما پیشنهاد خواهد  کرد. این احتمال وجود دارد که با وجود رعایت رژیم غذایی و فعالیت بدنی مفید، وزن شما به علت بروز تیروئید افزایش می‌یابد. پزشک درمان تیروئید شما را آغاز می‌کند و مطمئنا پس از گذراندن این دوره، وزن کم خواهید کرد.

چرا با وجود رعایت رژیم غذایی سالم، همچنان افزایش وزن دارم؟

دلایل مختلفی می‌تواند باعث افزایش وزن شما شود. برخی افراد با وجود رعایت رژیم غذایی سالم همچنان وزن اضاف می‌کنند. در این‌جا به چند مورد از دلایلی که باعث افزایش وزن شما خواهند شد، اشاره می‌کنیم:
● مصرف غذاهای سالم اما دست‌خورده
● گول خوردن مداوم
● مصرف غذاهای سالم در وعده‌های نامناسب
● جایزه دادن بیش از اندازه به خودتان

حال به منظور شفاف شدن موارد بالا به توضیح آنها می‌پردازیم. این احتمال وجود دارد که شما نیز با گزینه‌های بالا مواجه شده باشید و ندانید که این موارد باعث افزایش وزن شما می‌شوند. کافیست کمی به شرایط زندگی و سبک غذا خوردن خود بیشتر از قبل توجه کنید.

مصرف غذاهای سالم اما دست‌خورده:
ممکن شما به فروشگاه مواد غذایی بروید و به دنبال تنقلات سالم باشید. شاید به نظر برسد میوه‌های خشک‌شده سالم هستند اما نباید فراموش کنید که میوه‌های خشک‌شده نسبت به میوه‌های آب‌دار و تازه، قند بیشتری دارند. همچنین میوه‌های خشک‌شده صنعتی، قندهای مصنوعی و مواد افزودنی بسیاری دارند و همین موضوع می‌تواند وزن شما را افزایش دهد. همچنین ممکن است سالاد را برای وعده رژیمی خود انتخاب کنید؛ درست است که سالاد یک غذای رژیمی و سالم است اما شما با اضافه کردن سس به آن باعث افزایش کالری آن می‌شوید. آب‌میوه‌ها و اسموتی‌های غیرطبیعی نیز مقدار زیادی قند مصنوعی دارند و با نوشابه‌های پرکالری تفاوتی ندارند. پس بهتر است تا جای امکان از مواد غذایی و خوراکی‌هایی استفاده کنید که قند مصنوعی و مواد افزودنی کمتری داشته باشند.
این مواد غذایی، سالم به نظر می‌رسند اما دست‌خورده هستند. دست‌خورده بودن مواد غذایی به این معناست که مواد افزودنی غیرطبیعی دارند و همین موضوع باعث افزایش کالیر آنها می‌شود. شاید مصرف به‌اندازه و برنامه‌ریزی شده این مواد برای شما خطری نداشته باشند اما مصرف بی‌رویه آنها به این عنوان که سالم هستند، می‌تواند باعث افزایش وزن و در نهایت بروز بیماری‌های مرتبط با چاقی شوند. توصیه می‌کنیم در مصرف هر نوع اغذیه غیرطبیعی و غیرخانگی، دقت بیشتری داشته باشید.

فریب خوردن مداوم:
تولیدکنندگان مواد غذایی می‌دانند که اکثر افراد به دنبال خوراکی‌ها و اغذیه‌های سالم هستند. این موضوع به یکی از گزینه‌های بازاریابی تبدیل شده است. تولیدکنندگان مواد غذایی بر روی بسته‌بندی خوراکی‌ها از اسامی فریب‌دهنده استفاده می‌کنند. این احتمال وجود دارد که شما بیسکوییتی را در قفسه فروش مواد غذایی ببینید که روی آن نوشته شده چربی کمی دارد؛ این بدان معنا نیست که قند یا مواد شیمیایی کمی نیز دارد پس همین موضوع می‌تواند شما را فریب دهد. همچنین ممکن است روی جعبه‌ها کلمه "طبیعی" یا "ارگانیک" نوشته شده باشد. طبیعی بودن مواد غذایی ممکن است نسبت به بخشی از سلامتی یا محیط‌ ‌زیست در نظر گرفته شده باشد و به این معنا نیست که برای کاهش وزن شما مفید خواهد بود. همچنین کم چرب بودن یک ماده غذایی، زمانی می‌تواند مفید باشد که قند و کالری پایینی نیز داشته باشد؛ بهتر است بدانید که مقدار زیاد قندهای طبیعی نیز برای سلامتی شما مضر است و باعث افزایش می‌شوند. پس با توجه به این نکات باید سعی کنید که فریب تبلیغات تولیدکنندگان را نخورید.

 
رعایت رژیم غذایی سالم

مصرف غذاهای سالم در زمان و وعده‌های نامناسب:
برخی از خوراکی‌ها و تنقلات سالم هستند و اتفاقا برای بدن فواید بسیار زیادی دارند. به طور مثال آجیل‌ها سالم هستند و خطر ابتلا به بیماری‌ها قلبی عروقی را کاهش می‌دهند. یک مشت آجیل در روز می‌تواند برای سلامتی شما بسیار مفید باشد اما در صورتی‌که در زمان نامناسب و بیشتر از اندازه مجاز مصرف شود، باعث افزایش وزن خواهند شد. این‌ موضوع که بتوانید اعتدال را در مصرف آجیل و خوراکی‌های سالم رعایت کنید، کلید سلامتی و تناسب اندام است. به طور کلی آجیل‌ها و میوه خشک، کالری بالایی دارند؛ در این شرایط شما باید بتوانید به میزان مورد نیاز از این تنقلات سالم استفاده کنید تا کالری دریافتی شما زیادتر از حد استاندارد نشود. همچنین خوردن آجیل در هنگام خواب می‌تواند باعث افزایش وزن شما شود. همچنین شما می‌تواندی از مکمل‌های چربی سوز استفاده کنید تا کالری اضافی وارد شده به بدنتان به سرعت از بین برود.

جایزه دادن بیش از اندازه به خودتان:
شما ممکن است از یک رژیم غذایی سالم و استاندارد پیروی کنید. این روند بسیار خوب و کاربردی است اما در صورتی که بعد از رعایت رژیم غذایی خود، به خودتان شکلات، بستنی، چیپس و ... جایزه بدهید، تمام تلاش‌های شما از بین خواهند رفت. این موضوع بسیار رایج است که خودمان را فریب بدهیم، آن‌قدر سالم‌خوری کرده‌ایم که می‌توانیم در خوردن تنقلات ناسالم زیاده‌روی کنیم. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که یک سبک غذایی سالم و فعالیت بدنی مناسب را در برنامه روزانه خود داشته باشید.

کلام پایانی
برخی افراد از این موضوع گلایه می‌کنند که با وجود داشتن یک رژیم غذایی سالم، همچنان دچار اضافه وزن می‌شوند. این موضوع ممکن است دلایل بسیاری داشته باشد. در صورتی که مواردی که در مقاله ذکر شده از دلایل اضافه وزن شما نبود، حتما به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا بیماری احتمالی شما را بررسی کند. شما ممکن است ندانید که چه مواد غذایی باعث اضافه وزن شما شده‌اند. همچنین ممکن است از مواد غذایی سالم در زمان‌های نامناسب یا در اندازه‌های بسیار زیاد استفاده کنید؛ همین موضوعات باعث افزایش وزن شما خواهند شد. سعی کنید در مورد مسائل مرتبط با سلامتی خود دقیق باشید و حتما نسبت به تغذیه و فعالیت‌های روزانه خود آگاهی به دست آورید. توجه به این نکات می‌تواند سلامتی شما را بیش از پیش تضمین کند.