تبیان، دستیار زندگی

نکاتی در مورد خوردن تمیز!

چرا چیزی به اسم «غذای خوب» یا «غذای بد» نداریم؟

آیا به نظر شما تغذیهٔ سالم چیزی است که انگار هرگز نمی‌توانید به آن برسید؟ تغییر طرز فکرتان و بررسی تمام جنبه‌های تغذیه‌تان می‌تواند کارها را ساده‌تر کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غذای خوب و بد
برای بعضی از ما، این باور که یک‌سری از غذاها «خوب» یا «بد» هستند، تعیین‌کنندهٔ انتخاب‌های غذایی ماست. این باور اغلب با رژیم‌گرفتن و کاهش وزن مرتبط است اما بخشی از آن نیز به باورهای رایج درمورد تغذیهٔ سالم برمی‌گردد.
مشکل اینجاست که چنین نگرش و طرز فکری فایده‌ای ندارد و لزوماً درست هم نیست.
اگر تابه‌حال تلاش کرده‌اید که غذای خاصی را که دوست دارید کنار بگذارید و از خوردنش چشم‌پوشی کنید، پس می‌دانید این کار چقدر سخت است. ممنوع کردن غذایی خاص باعث می‌شود بیشتر همان غذا را بخورید. شاید به نظر برسد فقط اول کار سخت باشد، اما برای همیشه این کار را ادامه‌دادن، نتیجه‌ای هم ندارد. چون به‌محض این که این غذای ممنوعه را بخورید، احساس «شکست» و «باختن» خواهید کرد. اغلب، این اتفاق می‌تواند باعث شود تمام تغییرات سالمی را که ایجاد کرده‌اید کلاً رها کنید و بی‌خیال شوید، چون ناامید شده‌اید.
برچسب «خوب» به غذاها زدن نیز می‌تواند همین اندازه مشکل‌ساز باشد، چون ممکن است از این غذای خوب هم زیاد بخورید و در واقع زیاده‌روی کنید. مثلاً میوه و سبزی‌خوردن بسیار عالی است؛ اما شما به کربوهیدرات‌ها، پروتئین و چربی‌های غیراشباع نیز نیاز دارید تا تمام مواد مغذی موردنیاز بدنتان را دریافت کرده و از وعده‌های غذایی خود لذت ببرید و سیر شوید.

اگر در مورد مضرات چربی‌های اشباع، قندها و غذاهای شور زیاد می‌شنوید به این معنی نیست که اصلاً نباید از آنها بخورید یا این غذاها «تمیز نیستند» و یا «غذاهای بد» هستند، بلکه منظور این است که این غذاها بخش ضروری از تغذیه شما نیستند و نیازی نیست آنها را در الگوهای منظم غذایی‌تان جا دهید


«خوردن تمیز» چیست و چرا مشکل‌ساز است؟

«خوردن تمیز» یا Clean eating جنبشی است که طی سال‌های اخیر مشهور شده و اغلب برای توصیف یک رژیم غذایی سالم یا بدون هیچ ترکیب و عنصر غیرطبیعی به کار می‌رود. تمیز خوری یک روش نسبتاً بی‌فایده در مورد تغذیه است که شامل یک لیست بلند و بالا از خوراکی‌ها شده و حتی در آن قید می‌شود که چه غذاهایی را اجازه دارید یا ندارید بخورید.
«تمیز خوردن» به شما می‌گوید بعضی از غذاها یا رژیم‌های غذایی «تمیز نیستند» و افرادی که «تمیز خوری» می‌کنند بهتر و قانونمندتر از بقیه‌اند. در مورد اینکه تمیز خوردن چیست، هیچ تعریف کاملاً پذیرفته شده‌ای وجود ندارد، بنابراین اطلاعات در مورد آنچه «غذای تمیز» نامیده می‌شود می‌تواند ضدونقیض و گمراه‌کننده باشد.
واقعیت این است که تغذیه یک مسئلهٔ اخلاقی نیست و همین‌طور به‌راحتی نمی‌توان غذایی را خوب یا بد نامید. نمی‌توانیم یک نسخهٔ تغذیه‌ای ثابت تجویز کنیم که مناسب همهٔ افراد باشد و همهٔ ما روزهایی را در زندگی خود داریم که طی آن رفتارهای سالم‌تری نسبت به روزهای دیگر انجام می‌دهیم و چیزی که مهم است، برآیند همهٔ این روزهاست.

کل رژیم غذایی‌تان را با هم در نظر بگیرید، نه غذاها را جداجدا و به‌تنهایی

«همه چیز در حد اعتدال» یک عبارت درست در مورد تغذیه سالم است و به ما یادآوری می‌کند غذایی وجود ندارد که مجبور باشیم آن را به‌طورکلی حذف کنیم. البته همچنان تأکید می‌کنیم که ما به برخی از گروه‌های غذایی بیشتر از بقیه گروه‌ها نیاز داریم، مثلاً ما می‌دانیم که باید کمتر چربی بخوریم یا بهتر است لبنیات کم‌چرب مصرف کنیم و یا فیبر و کربوهیدرات‌های پیچیده باید در رژیم غذایی ما بیشتر باشد.
اگر در مورد مضرات چربی‌های اشباع، قندها و غذاهای شور زیاد می‌شنوید به این معنی نیست که اصلاً نباید از آنها بخورید یا این غذاها «تمیز نیستند» و یا «غذاهای بد» هستند، بلکه منظور این است که این غذاها بخش ضروری از تغذیه شما نیستند و نیازی نیست آنها را در الگوهای منظم غذایی‌تان جا دهید. چنین غذاهایی هرچند برای بدن و سلامتی ما ضروری نیستند؛ اما غذاهایی هستند که می‌توانیم از خوردنشان لذت ببریم و بخشی از تفریحات و علاقه‌مندی‌های خوراکی ما را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین وقتی آنها را می‌خوریم «خیانت» یا «تقلب» و یا «خطا» نیست و نباید بابت آن احساس گناه کنیم.
این شیوهٔ معتدل تغذیه ممکن است به‌اندازه کافی نتیجه‌بخش به نظر نرسد؛ اما همیشه این تداوم است که نتیجه می‌دهد، خصوصاً وقتی پای تغذیه در میان است. تغییرات کوچک می‌توانند روی‌هم جمع شوند و به‌مرور تفاوت بزرگی ایجاد کنند. پس به خودتان آزادی بدهید تا هنگام انتخاب غذا، خودتان را محروم از طعم و خوراکی خاصی نکنید، در نتیجه در بلندمدت موفق‌تر خواهید بود. روی گروه‌های غذایی تمرکز کنید که بیشتر به آنها نیاز دارید و توجهتان روی تعادل سالم غذایی باشد، اما نسبت به خودتان مهربان و منعطف باشید و سخت نگیرید.

در مورد سوپرفودها چطور؟

کلم‌برگ و بلوبری و زردچوبه و حتی بروکلی فقط خوراکی‌هایی هستند که باور داریم ممکن است جایگاه خاصی در رژیم غذایی ما داشته باشند. اما در واقع چیزی به نام سوپرفود وجود ندارد و چیزی که وجود دارد «رژیم غذایی درست» است. شما نمی‌توانید فقط به دنبال خوراکی‌های خاصی باشید که تصور می‌کنید سالم هستند، بلکه باید رژیم غذایی کلی‌تان سالم باشد و این مهم است.
هرچند خوردن این به‌اصطلاح سوپرفودها ضرری ندارد و خوب هم هست؛ اما بخش ضروری از رژیم غذایی نیستند. یعنی اگر کلم‌برگ دوست ندارید یا بلوبری گران است، نگران نباشید: سعی کنید دیگر سبزیجات را از همان خانواده مصرف کنید، مثلاً بروکلی، اسفناج یا توت سفید.
به‌کاربردن انواع میوه‌ها در رژیم غذایی در واقع بسیار مفیدتر از مثلاً هر روز بلوبری خوردن است. زردچوبه و دیگر ادویه‌ها نیز بسیار خوب هستند و می‌توانند بخش مفید و خوشمزهٔ آشپزی‌تان باشند اما نیازی نیست سراغ مکمل‌های آنها بروید. به داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل توجه کنید، رژیم غذایی که شامل انواع میوه و سبزی، غلات کامل، ماهی و چربی‌های غیراشباع باشد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.