تبیان، دستیار زندگی

عوارض احتمالی بلعیدن آدامس

اگر آدامس را قورت دهیم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر عادت کرده‌اید هر بار آدامستان را قورت بدهید یا به‌یک‌باره چند آدامس را با هم قورت بدهید، احتمال اینکه مشکلی در گوارشتان ایجاد شود زیاد خواهد بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آدامس
بیشتر اوقات، بلعیدن تصادفی آدامس مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. آدامس هضم‌نشده به‌راحتی در عرض یکی دو روز از مدفوع خارج می‌شود؛ اما اگر مرتباً عادت دارید آدامس را قورت بدهید پس این احتمال وجود دارد که دچار مشکلاتی مانند انسداد روده شوید. بیشتر موارد ِ بلع آدامس مربوط به کودکان است؛ اما مواردی از انسداد روده در بزرگسالانی که آدامس قورت می‌دهند نیز وجود دارد.

چرا آدامس هضم‌شدنی نیست؟

آدامس از صمغ چیکل درست می‌شود که از شیره درختی به نام چیکو یا ساپودیلا گرفته می‌شود. آدامس‌های امروزی ممکن است حاوی پایه آدامس، رزین، فیلر، امولسیفایر و وکس هم باشند. طعم‌دهنده‌ها و رنگ‌دهنده‌ها نیز به این ترکیب اضافه می‌شوند.
سیستم گوارش نمی‌تواند ترکیب پایه آدامس را هضم کند، بنابراین هر آدامسی که قورت می‌دهید بعد از عبور از معده و روده‌ها با مدفوع خارج می‌شود.

بیشتر اوقات، بلعیدن تصادفی آدامس مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. آدامس هضم‌نشده به‌راحتی در عرض یکی دو روز از مدفوع خارج می‌شود؛ اما اگر مرتباً عادت دارید آدامس را قورت بدهید پس این احتمال وجود دارد که دچار مشکلاتی مانند انسداد روده شوید


وقتی آدامس را قورت می‌دهید چه اتفاقی می‌افتد؟

سیستم گوارش بسیار گسترده است و از لب‌هایتان شروع می‌شود تا مقعد. غذا به طور معمول طی حرکت در این سیستم مرحله‌به‌مرحله گوارش می‌شود. مری هیچ‌چیزی از غذاهایی که می‌خورید (همان آدامسی که قورت می‌دهید) را جذب نمی‌کند و فقط رابط گلو با معده است.
آدامس بلعیده شده از معده عبور کرده و پیش از ورود به روده باریک، با کیموس که توده‌ای شبیه مایع غلیظ و حاصل غذای نیمه گوارش شده است مخلوط می‌شود. در روده باریک، این توده با کمک دیگر ارگان‌ها مانند کبد و لوزالمعده و باکتری‌های روده به تجزیه و گوارش شدن ادامه می‌دهد.
مواد مغذی طی حرکت غذا در روده باریک جذب می‌شوند و آب اضافی موجود در روده، این حرکت و عبور را راحت‌تر می‌کند. ترکیب موجود بعد از عبور از روده بزرگ وارد رکتوم شده و سپس از طریق مقعد دفع می‌شود.

آدامس بلعیده شده و انسداد راه هوایی

آدامسی که بلعیده می‌شود می‌تواند در گلو نیز گیر کند. ممکن است آدامس در مری گیر کند؛ اما وضعیت خطرناک‌تر این است که آدامس در نای گیر کند و راه هوایی ریه‌ها را ببندد. این اتفاق در کودکان شایع‌تر است؛ اما برای نوجوانان و بزرگسالان نیز می‌تواند رخ بدهد که یک وضعیت بسیار اورژانسی بوده و باید فورا با اورژانس تماس بگیرید.

انسداد روده

ازآنجایی‌که آدامس قورت داده شده هضم نمی‌شود، بافت آن همان‌طوری می‌ماند که وقتی تصادفاً آن را قورت داده‌اید. به همین دلیل در مواردی نادر ممکن است سبب انسداد روده شود. علائم انسداد روده شامل موارد زیر می‌شود:
. نفخ و انبساط شکم
. یبوست
. شکم‌درد و گرفتگی شدید شکم
. تهوع و استفراغ
درمان انسداد روده بستگی به شدت آن دارد. در برخی موارد یک ملین و نرم‌کنندهٔ مدفوع می‌تواند مشکل را حل کند. اما در موارد شدیدتر به عمل جراحی نیاز است.

آیا ممکن است آدامس سال‌ها در معده بماند؟

نگران نباشید، آدامسی که قورت داده‌اید سال‌ها در معده‌تان نمی‌ماند، حتی یک هفته هم آنجا نمی‌ماند! اگر آدامسی را قورت دهید، نهایتاً تا ۴۰ ساعت بعد از بدنتان با مدفوع خارج می‌شود.
شاید قورت‌دادن آدامس کمی خطرناک به نظر برسد؛ اما در واقع این غیرعادی نیست که چیزهایی را ببلعید که بدنتان قادر به هضمشان نیست. دانه‌های خام، هسته میوه، پوست تخمه و حتی پوست فلفل‌دلمه‌ای تنها چند نمونه از چیزهایی هستند که معمولاً از سیستم گوارش بدون اینکه هضم شوند عبور می‌کنند.
اما همان‌طور که گفتیم اگر عادت کرده‌اید هر بار آدامستان را قورت بدهید یا به‌یک‌باره چند آدامس را با هم قورت بدهید، احتمال اینکه مشکلی در گوارشتان ایجاد شود زیاد خواهد بود.
بیشتر بخوانید

آدامس: مفید یا مضر

اگر کودکتان آدامس را قورت داد چطور؟

بچه‌ها هم درصورتی‌که آدامس را قورت بدهند، مثل افراد بزرگسال در عرض چند ساعت همراه مدفوع آن را دفع خواهند کرد.
باز هم یادآوری می‌کنیم اگر کودک بیشتر از یک‌تکه آدامس قورت داد باید مراقب علائم گوارشی او باشید و مرتباً این علائم را چک کنید. در مورد بچه‌های ۵ سال به بالا اشکالی ندارد گاهی آدامس را قورت بدهند؛ اما حتماً قبل از معرفی آدامس به کودک به او یاد بدهید آدامس خوردنی و قورت‌دادنی نیست.

به‌هرحال آدامستان را قورت ندهید!

بهترین و ساده‌ترین راه اجتناب از خطرات احتمالی قورت‌دادن آدامس این است که کلاً آدامستان را نبلعید. آدامس خوردنی نیست!
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.