تبیان، دستیار زندگی

مرگ متاورس جدی است؟

انقلاب آینده در دنیای تکنولوژی که متاورس نام داشت، در حال پیوستن به خاطره‌ها است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرگ متاورس، دنیای تکنولوژی،
اگر نظرات کارشناسان و صاحب نظران را در مورد آینده متاورس تا همین چند مدت قبل بخوانید، همگی به اتفاق بر این باورند که متاورس همان دگرگونی دنیای اینترنت در آینده خواهد بود. آنها این نوید را می‌دادند که تعاملات و گفتگوها، کسب و کار و حتی بازی‌ها در زندگی بشر وارد متاورس خواهد شد.

در تعریف متاورس آمده است که یک شبکه گسترده مقیاس پذیر و قابل تعامل از جهان‌های مجازی سه‌بعدی است که قرار است زندگی را آسان کند.

پیش‌بینی‌ها به کجا رسید؟

این تعریف و به طور کل این مبحث به اندازه‌ای بلندپروازانه و جدی بود که حتی فیسبوک نام خود را به «متا» تغییر داد تا به همه ثابت کند که چقدر به این ایده اطمینان دارد. میلیاردها دلار روی این پروژه سرمایه گذاری کرد و بسیاری از شرکت‌های مهم و به نوعی غول‌های فناوری، افراد مشهوری مثل اسنوپ داگ و امینم را به خرید زمین و سرمایه گذاری در متاورس ترغیب کرد و البته ناگفته نماند در بین سال 2020 تا 2021 رشد بی‌سابقه‌ای را هم تجربه کرد.

بنابر گزارشات فقط در سال 2022 چیزی حدود 13.7 میلیارد دلار ضرر کرد



مثلا شرکت McKinsey and Company پیش‌بینی کرده بود که اقتصاد متاورس تا سال 2030 می‌تواند تا 5 تریلیون دلار برسد که این عدد چیزی اندازه اقتصاد ژاپن که سومین اقتصاد بزرگ دنیاست، بود.

شور و شوق مردم به گونه‌ای بود که برخی خود را به آب و آش می‌زدند تا تکه‌ای زمین در متاورس داشته باشند ولی طولی نکشید که این روند، نزولی و متاورس کم کم وارد یک دوره ضرر و زیان شد. بنابر گزارشات فقط در سال 2022 چیزی حدود 13.7 میلیارد دلار ضرر کرد.

در واقع سال 2022 برای زاکربرگ تنها بدبختی پس از بدبختی به ارمغان آورد، چرا که قیمت سهام شرکت او در کمتر از یک سال بیش از 70 درصد کاهش یافت و پس از اینکه شرکت به اهداف درآمدی خود نرسید، سهام آن 23 درصد سقوط کرد.

عوامل دیگری مثل از دست دادن تقریباً 1.4 میلیارد کاربر فیسبوک و محبوبیت روزافزون TikTok و احتمال به دست آوردن تاج و تخت پادشاهی در رسانه‌های اجتماعی از بدبیاری‌های متا بود. بر اساس نظر کارشناسان با وجود شبکه‌های دیگری مانند اینستاگرام یا واتساپ، متا نتوانسته است از این امواج متلاطم عبور کند. عامل اصلی هم این است که شبکه آنها دیگر با جمعیت جوان تر ارتباط برقرار نمی‌کند.

در نهایت همه چیز آنطور که مارک انتظار داشت پیش نرفت و فعلاً همه ما باید منتظر بمانیم تا ببینیم داستان این اقدام که ما را به واقعیت مجازی خواهد برد چگونه پیش خواهد رفت.

مرگ متاورس جدی است؟

علی رغم اینکه هنوز هیچ بیانیه و یا گزارشی در این باره منتشر نشده، ولی با توجه به پروژه جدید متا می‌توان گفت متاورس دیگر ضرر و زیانی را متحمل نمی‌شود، چرا که این پروژه به طور کامل تعطیل شده است. زاکربرگ مدیر عامل متا نیز این اشتباه و ضرر میلیاردی را به طور ضمنی قبول کرده و خبر از پروژه جدید متا که بر پایه هوش مصنوعی است، داده و در صفحه فیسبوک خود نوشته است: « درحال ساخت یک گروه محصولی سطح بالای جدید در متا هستیم که بر هوش مصنوعی زایا تمرکز می‌کند تا فعالیت‌های ما در این حوزه را با سرعت بالا به پیش ببرد. در کوتاه مدت، ما بر ساخت ابزارهای خلاقانه و رسا تمرکز خواهیم کرد. در درازمدت، ما بر روی توسعه شخصیت‌های هوش مصنوعی تمرکز می‌کنیم که می‌توانند به روش‌های مختلف به افراد کمک کنند.»

البته تولید هدست‌های متا از کار نیافتاده و این خط همچنان به تولید ادامه می‌دهد، ولی احتمالا دیگر فقط گیمرها به آن علاقه نشان می‌دهند.

ChatGPT آمد و دنیا را برهم زد

این اتفاقات پس از ورود مفتخرانه و با شکوه ChatGPT، علنی شد. از آنجایی که تمام نگاه‌ها به سمت هوش مصنوعی است و این حوزه به ترند برتر جهان تبدیل شده است، شاید بتوانیم کمی مرگ متاورس را هضم کنیم.

البته نمی‌توان گفت این هوش مصنوعی چیز بسیار خوبی است و می‌تواند بیشتر از آن که مشکلات را حل کند آنها را ایجاد کند، اما به طور حتم تأثیر گسترده ای بر زندگی ما خواهد داشت و حتی زاکربرگ می‌گوید که این یک اولویت کلیدی در متا برای سال 2023 است.

چرا که هوش مصنوعی نشان داد در برخی موارد قابلیت برتری بر انسان‌ها در انجام کارهای مثلا اقتصادی دارد و زاکربرگ هم نمی‌خواهد از آن عقب بماند و انرژی‌اش را صرف متاورس شکست خورده کند.