تبیان، دستیار زندگی

مرضیه ادهم مدرس دانشگاه گفت: کدومو مرجع و تسهیلگری بین نوجوانان و والدین است

آئین ‌رونمایی از دستینه‌ محصولات رسانه‌ای کره‌ جنوبی: کی‌دراما و کی‌پاپ در معاونت کودک و نوجوان تبیان - کدومو

آئین رونمایی از دستینه‌ی محصولات رسانه‌ای کره‌ جنوبی صبح امروز مورخ 20 اسفندماه با حضور دکتر عبدالله بیچرانلو، دکتر مرضیه ادهم و جمعی از اساتید حوزه رسانه و خبرگزاری‌ها رأس ساعت 10، در سالن جلسات مؤسسه فرهنگی تبیان برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سجاد سامانی مدیر کدومو از معاونت کودک و نوجوان تبیان که اجرای این ‌رونمایی را بر عهده داشت در ابتدا سخنانی در خصوص معرفی کدومو و اهداف آن ایراد کرد سپس مریم رحیمی‌پور عضو کارگروه کره جنوبی درباره نحوه شکل گیری دستینه‌ محصولات رسانه‌ای کره‌ جنوبی (کی‌دراما و کی‌پاپ) گفت: ما در کارگروه خود بیش از 100 اثر سینمایی و سریال کره‌ای را مورد ارزیابی قرار دادیم که در کنار آن به بررسی دغدغه و ابعاد مختلف موج کره‌ای و مخاطبین آن‌ها نیز پرداختیم. ماحصل کار به انتشار چندین مقاله در سایت کدومو و در نهایت با توجه به نیاز موجود خصوصا برای والدین و قشر نوجوان، تولید این دستینه‌ محصولات رسانه‌ای کره‌ جنوبی(کی‌دراما و کی‌پاپ) را منجر شد.
سجاد سامانی-مدیر سامانه کدومو
وی همچنین در ادامه توضیحاتی در خصوص دو بخش اصلی گردآوری شده در این دستینه که شامل بررسی آثار تولید شده کی‌دراما و کی‌پاپ بود، پرداخت و گفت: دغدغه اصلی کدومو اطلاع‌رسانی به صورت مدون در راستای روشنگری خانواده‌هاست همچنین بررسی تاریخچه مواجه ایرانی‌ها با آثار کره‌ای و مقایسه آن‌ها با آثار جهانی و بررسی وجه تشابه و تمایز آن‌ها از دیگر بخش‌های این دستینه است.
کارگروه کره‌ای کدومو
پس از آن دکتر بیچرانلو ضمن تقدیر و تشکر از زحمات کدومو در حوزه بررسی محصولات رسانه‌ای کشور کره جنوبی گفت: سریال‌های کره‌ای چندوجهی هستند که البته کارکردهای زیادی نیز برای نوجوانان ما داشته‌اند از جمله ایجاد علاقه به درس، آشنایی با فضای کسب و کار آن هم در یک فضای رقابتی مثبت که محوریت انجام کارها به صورت گروهی بوده است.  
دکتر عبدالله بیچرانلو
این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود تصریح کرد: این نکته را نیز نباید فراموش کرد که فرهنگ امروز ما بسیار غنی تر از فرهنگ کره است و خانواده گرایی در دل فرهنگ ایرانی جای دارد لذا بنده عقیده ندارم مواردی مانند مهاجرت و همجنسگرایی و مباحثی از این قبیل در کی‌دراما و کی‌پاپ برای فرهنگ ما یک تهدید محسوب می‌شود چراکه نگاه ایرانی همواره پویا بوده است. موضوع اصلی که مطرح است نمایشی کردن مباحث است به عنوان مثال اگر ما به فرهنگ خودمان توجه بیشتری داشته باشیم بسیاری از همین چالش‌های بوجود آمده حل خواهند شد.
دکتر عبدالله بیچرانلو
لذا ما باید نگاه زیبایی شناسی به فرهنگ خودمان داشته باشیم که مطمئناً انجام چنین کاری در دراز مدت نتیجه خواهد داد. اما از این نکته هم نباید بگذریم که وجود دنیای دیگر در فرهنگ کره خصوصاً محصولات رسانه‌ای آن‌ها به وطور کل نفی شده و از این رو موفقیت گرایی حداکثری جزو ارزش‌های برجسته در آثار کره‌ای به حساب می‌آیند چون محوریت اصلی محصولات آن‌ها حول این جهان می‌گردد  که مواردی مثل تناسخ از همین دست هستند، لذا انگیزه بخشی و رسیدن به حداکثر کامیابی در این جهان و عدم پرداختن به زندگی در جهان بعدی باید برای نوجوانان لازم بوده و باید روشن شود.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: این نکته را هم خاطر نشان می‌کنم که آثار کره‌ای بعداز جهانی شدن به سمت سفارشی شدن رفته‌اند. به عبارتی اثری که قرار است از نتفلیکس پخش شود باید به مواردی مانند همجنس‌گرایی هم بپردازد که این همان جنبه سفارشی شدن محصول عرضه شده را به همراه خواهد داشت.
دکتر مرضیه ادهم
پس از آن دکتر مرضیه ادهم از دیگر کارشناسان این مراسم ضمن تشکر و تقدیر از زحمات معاونت کودک و نوجوان تبیان، کدومو را به عنوان یک مرجع و تسهیلگر بین نوجوانان و والدین خواند و گفت: کدومو برای نوجوانان منصفانه عمل کرده است و درواقع یک زبان مشترکی را بین والدین و نوجوانان در حوزه رسانه و سواد رسانه ایجاد کرده است. چرا که پیش از این و تا کنون کسی توجهی به این قشر نداشته است.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی خوب فرهنگ رسانه شرق توجه به همه اقشار، سنین و ... است. به عنوان مثال کشور ژاپن در حوزه انیمه برای قشر سالمندانش هم رده بندی سنی دارد. بنابراین ما نه تنها نباید در برابر آثار و محصولات کره‌ای عقب نشینی داشته باشیم بلکه باید نسبت به سیاست‌گذاری‌های محصولات آنان هم یک قدم فراتر باشیم. امروزه توجه به محصولات حوزه سی پاپ و جی پاپ نیز بسیار دیده میشود چرا که پشتوانه محصولات کره، فرهنگ و افسانه‌های چینی بوده ضمن اینکه رقابت کشور کره با کشور ژاپن را هم نباید فراموش کنیم. 
‌رونمایی از دستینه‌ی محصولات رسانه‌ای کره‌ی جنوبی
وی در ادامه همچنین به انجام کارها به صورت گروهی در آثار کره‌ای اشاره داشت و افزود: فرهنگ ما از بسیاری جهات با فرهنگ کره شباهت دارد به عنوان مثال درست کردن غذای کره‌ای مثل کیمچی به صورت گروهی، بسیار شبیه به فرهنگ غذا پختن ما ایرانیان در جاهای مختلف کشور ایران است یا جشن نوروز ما از بسیاری جهات شباهت به جشن نو شدن سال جدید آن‌ها دارد که متأسفانه ما در این زمینه تلاشی برای نمایش این آئین و رسوم در آثار رسانه‌ای خود را نداریم. از این رو وجود این شباهت‌ها به خودی خود توانسته یکی از همین گزینه‌های بوجود آمدن موج کره‎‌ای باشد.
‌رونمایی از دستینه‌ محصولات رسانه‌ای کره‌ی جنوبی
این استاد دانشگاه ادامه داد: من عقیده دارم این فرایندی را که کدومو در پیش گرفته بسیار شبیه به یک کار مدنی است چراکه نوجوانی که همیشه به خاطر علاقمندی‌هایش مورد مؤاخذه قرار گرفته حالا دارد از طریق همین کدومو برای خانواده‌اش به رسمیت شناخته می‌شود و می‌تواند درباره علاقمندی و دغدغه‌هایش با والدین خود گفتگو کند. لذا ما باید از مرحله انکار و تهدید خارج شویم و به مرحله تعامل برسیم. امیدوارم این مسیر ادامه داشته باشد.

محسنی‌فرد مسئول کارگروه نوجوان کدومو از دیگر کارشناسان حاضر در این مراسم با اشاره به اهمیت مبحث چگونه نگاه کردن به زنان گفت: توجه نوجوانان امروز ما به این دست از محصولات رسانه‌ای چه در حوزه فیلم و چه در حوزه سریال نشأت گرفته از همین نگاه بوده است. نوجوانان ما قشری هستند که یا دیده نشده‌اند یا کمتر به آن‌ها و مسائل آن‌ها پرداخته شده و کمترین سهم در پژوهش‌های صورت گرفته متعلق به همین نوجوانان بوده است، لذا به اعتقاد من اهمیت دادن به نظر نوجوانان در آثار و محصولات رسانه کشور کره جنوبی اهمیت ویژه ای دارد.
آئین ‌رونمایی از دستینه‌ی محصولات رسانه‌ای کره‌ جنوبی: کی‌دراما و کی‌پاپ
گفتنی است حسن ختام این مراسم نیز پرسش و پاسخ بین حضار و کارشناسان و گرفتن چند عکس یادگاری بود.

علاقمندان می‌توانند جهت تهیه دستینه‌ محصولات رسانه‌ای کره‌ جنوبی: کی‌دراما و کی‌پاپ، از دو طریق مراجعه به سایت کدومو به آدرس‌ https://kodoumo.ir  و یا ارسال پیامک به شماره 09105099541 اقدام نمایند.

نویسنده: مریم فروزان‌کیا
روابط ‌عمومی تبیان