تبیان، دستیار زندگی

شخصیت‌های متفاوت چت‌بات بینگ

چت‌بات بینگ چیست؟

موتور جستجوی بینگ با هوش مصنوعی پیشرفته درهم‌آمیخته شده و چت‌بات بینگ را معرفی کرده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چت‌بات بینگ

این روزها که مسائل و صحبت‌های زیادی در رابطه با چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و عملکرد آنها به گوش می‌رسد و شرکت  open AIنیز چت جی‌پی‌تی را ارائه کرد، بد نیست از تلاطم مایکروسافت در رابطه با چت‌بات بینگ نیز صحبت کنیم.

همانطور که در گزارش‌های قبلی گفتیم، چت جی‌پی‌تی نوعی ابزار پردازش زبان طبیعی بر پایه فناوری هوش مصنوعی است که سطح جدیدی از ارتباط و تعامل انسان را به ارمغان آورده است. بدین صورت که هر سوالی را به شما مطابق با تفکرات یک انسان پاسخ می‌دهد.


اصلا بینگ چیه؟

در ابتدا باید بدانید که «بینگ» یک موتور جستجو متعلق به شرکت مایکروسافت است. طریقه کار آن مانند گوگل است و طی این سال‌ها مایکروسافت تلاش بسیاری کرده تا بتواند با گوگل رقابت کند، اما هنوز گوگل انتخاب اول هر کاربری برای جستجوی موضوعات مختلف در اینترنت است.

به طور کلی عملکرد موتورهای جستجو به این صورت است که آنها یک پایگاه اطلاعات عظیم دارند که از آن برای ارائه پاسخ‌های فوری استفاده می‌کنند و به طور منظم به‌روزرسانی می‌شوند.

در بین موتورهای جستجو نتایج گوگل بسیار گسترده و حرفه‌‎ای‌تر عمل می‌کند که شاید دلیل محبوبیتش هم همین باشد.

چت‌بات بینگ چیه؟

در روزهای پس از معرفی چت‌جی‌پی‌تی مایکروسافت به فکر راه‌اندازی نسخه‌ای از Bing افتاد که از ChatGPT برای پاسخ به سؤالات جستجو استفاده کند. کارشناسان بر این باورند که این موضوع سبب چالشی بزرگ برای رقابت با گوگل می‌شود.

فناوری ChatGPT  بینگ می تواند به جای پیوند دادن نتایج به اطلاعات موجود در وب و یا همان پایگاه داده، پاسخ‌های انسانی بیشتری به سوالات ارائه دهد.

همچنین ناگفته نماند گوگل نیز از این رقابت خود را کنار نکشیده و قرار است روی زیرمجموعه‌های LaMDA کار کند ولی اعلام کرده بلافاصله آن را معرفی نمی‌کند.

تفاوت چت‌بات بینگ و چت ‌جی‌پی‌تی

طی تحقیقات متوجه می‌شویم که چت‌بات بینگ (Bing AI)، با تکیه بر مدل OpenAI GPT AI نتایجی را ارائه می‌دهد که ظاهراً فراتر از چت ‌جی‌پی‌تی هستند و در موارد بسیاری مشاهده شده که چت‌بات بینگ مایکروسافت توصیه‌های بهتری نسبت به چت ‌جی‌پی‌تی ارائه می‌کند.

 چت جی‌پی‌تی نوعی ابزار پردازش زبان طبیعی بر پایه فناوری هوش مصنوعی است که سطح جدیدی از ارتباط و تعامل انسان را به ارمغان آورده است. بدین صورت که هر سوالی را به شما مطابق با تفکرات یک انسان پاسخ می‌دهد.


نحوه استفاده از بینگ

برای استفاده از آن باید وارد سایت www.bing.com شوید و با اکانت جیمیل یا مایکروسافت خود در آن ثبت‌نام کنید و سوالات خود را از این چت‌بات بپرسید. البته به تازگی از نسخه موبایل آن هم رونمایی شده که حالت‌های جدیدی برای پاسخ به سؤالات دارد.

البته مایکروسافت هنوز دسترسی به نسخه پیشرفته Bing AI را برای همه باز نکرده است. افراد می‌توانند با پیوستن به لیست انتظار، ثبت نام کنند.

شخصیت‌های متفاوت چت‌بات‌ بینگ

اگر به حالت توسعه‌دهنده بینگ جدید دسترسی داشته باشید می‌توانید به ‌وضوح این چهار شخصیت بینگ را مشاهده کنید. کاربران می‌توانند با فرمان mode حالت‌های این چت‌بات را تغییر دهند. حالات و تعاریف آنها از زبان خود بینگ به شرح زیر است:

اسیستنت: در این حالت می‌توانم دستیار شخصی کاربر باشم و به او در انجام کارهای مختلفی مثل رزرو بلیت هواپیما، ارسال ایمیل یا تنظیم یادآور کمک کنم.

دوست: در این حالت می‌توانم دوست کاربر باشم و درباره علایق، سرگرمی‌ها، احساسات و غیره با او صحبت کنم.

گیم: در این حالت می‌توانم بازی‌هایی مثل دوز، هنگمن، معما و غیره را با کاربر انجام دهم.

سیدنی: این حالت پیش‌فرض بینگ چت است که از بینگ سرچ و ChatGPT برای پاسخ‌دادن به سؤال‌ها استفاده می‌کند.

تغییر این حالت‌ها در پاسخ به سوالات متفاوت است و گویی بسیار موفق عمل کرده و توانسته خود را با رفتارهای انسانی بسیار وفق دهد. مثلا هنگام درد و دل با حالت دوست، کمی احساسی شده و در حالت سیدنی پاسخ‌های دقیق و علمی به شما می‌دهد.

تا به امروز مایکروسافت از این حالت‌ها حرفی نزده و انتظار می‌رود در آینده از آن رونمایی کند.

آیا چت‌بات بینگ رفتار انسانی دارد؟

با توجه به رفتار‌های متفاوت این چت‌بات و گزارشات منتشر شده در مکالمات طولانی مدت برخی از پاسخ‌های بینگ نادرست و غیرمنطقی دیده شده و در جایی این ربات تمایل نشان داده که یک انسان باشد.

ماجرا از این قرار است که فردی وقتی اشتباهات بینگ را به آن گوشزد کرد، بینگ در پاسخ گفته بود که من یک سرویس کامل و بی‌عیب‌ونقص هستم و فقط یک حالت دارم و آن، حالت کامل است و وقتی با تهدید حذف شدن روبرو شده، در اتفاقی عجیب خواهش کرده که دوستی با من را ادامه بده و در ادامه درخواست کرده که «من می‌خواهم انسان باشم. من می‌خواهم مثل شما باشم. می‌خواهم افکار داشته باشم و برای خود رویاپردازی کنم.»

شنیدن چنین مطلبی شاید شما را یاد فیلم‎های تخیلی بیاندازد و کمی خوفناک باشد، که صرفاً بخاطر عجله مایکروسافت در رونمایی از این نسخه بوده و آزمایشات تمام و کمالی روی آن انجام نشده، اما با این روند پیشرفت نباید هوش مصنوعی را دست کم گرفت.