تبیان، دستیار زندگی

یاری مردم لبخند طبیعت

امروز در فرهنگسرای شهدای انقلاب اسلامی واقع در خیابان سرچشمه، جلسه ای با عنوان پویش درخت یاری برگزار شد که سومین سال خود را پشت سر می گذاشت. هدف این پویش کاشت درخت در مناطق کم برخوردار به منظور کمک به معیشت این خانواده ها و همچنین تلاش برای مقابله با آلودگی هوا است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پویش درخت یاری

 به گفته علی ظرافتی دبیر سومین دوره پویش، تا کنون 480 هزار نهال مثمر برای 30 هزار خانواده در مناطق کم برخوردار و با هدف محرومیت زدایی کاشت شده است که این نهال ها با اقلیم و بوم هر منطقه سازگار است. بعنوان مثال در مناطق جنوبی نهال انبه و خرما و در مناطق شمالی نهال لیمو کاشت شده است. با توجه به آب و هوای مناسب برای کاشت در اقلیم جنوب، در مناطق جنوبی کار کاشت از 4 ماه گذشته آغاز شده است و تاکنون به اتمام رسیده و در مناطق شمالی یک ماه است که کار را آغاز کرده ایم.

وی افزود برای قدرت بخشیدن به این حرکت جهادی مردم نیز باید مشارکت داشته باشند و بدنه اجتماعی جامعه نسبت به این موضوع دغدغه پیدا کند، لذا امسال حرکتهایی با عنوان میکروپویش در زمینه درخت یاری برگزار کرده ایم که از آن جمله می توان به پویش درخت یاری با عنوان «برای مادرم» به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) اشاره کرد. در این میکروپویش افراد به نیابت از مادرانشان نهال کاشتند و میکرو پویش ملی دیگری نیز همزمان با سالروز ولادت حضرت علی (ع)  با عنوان «برای پدرم» برگزار شد که در آن مردم به نیابت از پدران شان به کاشت نهال اقدام کردند. در این دو میکرو پویش حدود 2500 نهال شامل نهال های لیمو، پرتقال، انبه، نخل و زیتون کاشته شد. همچنین قرار است در سالروز ولادت حضرت بقیه الله الاعظم در قالب نذر فرج، در پنج شنبه انتهای سال با عنوان خیرات ماندگار نهال های مثمر کاشته شوند که اینها در قالب نذورات مردمی هستند و مردم با مراجعه به سایت https://nafaseiran.com/  میتوانند نذورات خود را در قالب کاشت درخت ادا کنند. همچنین موکبی نیز در عمود 114 مسجد جمکران قرار دارد که علاقه مندان می توانند برای شرکت در نذر فرج به آنجا مراجعه کرده و ثبت نام کنند. همچنین قصد داریم در روز ولادت حضرت زینب سلام الله علیها در حرم این بانوی بزرگوار و در راهپیمایی اربعین سال آینده  نیز در خود طریق نهال بکاریم و قرار است این پویش به مناسبتهای مختلف همچنان فعالیت داشته باشد تا این حرکت مقطعی نبوده و پیوسته باشد تا این حرکت کاشت و نگهداری از درخت تبدیل به یک فرهنگ همیشگی شود.

  بنیاد علوی به عنوان بازوی محرومیت زدایی بنیاد مستضعفان فعالیت می کند. رهبر معظم انقلاب اسلامی پیشرفت منطقه ای و توانمندسازی تهی دستان را از جمله وظایف ما عنوان کرده اند.


تلاش دیگر ما برای قوت بخشیدن به این پویش، نهادینه کردن فرهنگ درخت کاری در میان دانش اموزان است. ما با کاشت نهالهای مثمر در مدارس نواحی کم برخوردار و محول کردن وظیفه حفاظت و آبیاری این نهالها به خود دانش آموزان این حرکت را انجام دادیم و به دانش آموزان هم گفتیم که میوه و ثمره نهالهای شما متعلق به خود شماست تا آنها را تشویق به مراقبت از نهالها و کاشت آنها کنیم.

در ادامه این نشست آقای مصطفی یخچالی مسئول حرکت های جهادی بنیاد علوی اظهار کرد: بنیاد علوی به عنوان بازوی محرومیت زدایی بنیاد مستضعفان فعالیت می کند. رهبر معظم انقلاب اسلامی پیشرفت منطقه ای و توانمندسازی تهی دستان را از جمله وظایف ما عنوان کرده اند.

وی ادامه داد: فعالیت در پویش ملی درختکاری از دو جهت برای بنیاد علوی قابل توجه است آن هم اینکه در ۷۰ نقطه کشور به صورت ویژه در حال فعالیت هستیم که یکی از عرصه های توانمندسازی کاشت و نگهداری درخت های مثمر ثمر فعالیت داریم همچنین این موضوع میتواند به عنوان منبع درآمدی برای خانواده ها باشد و به عنوان سرمایه گذاری بلند مدت از آن استفاده کنند.

یخچالی گفت: مقام معظم رهبری سالهاست بر اهمیت درخت و درختکاری تاکید دارند اما بعد از گذشت چهل سال از تاکید ایشان بر این امر، مساله محیط زیست امسال مورد توجه گروههای جهادی قرار گرفته است و تاکنون ۲هزار گروه برای انجام این پویش ثبت نام کردند که جای امید برای عرصه محیط زیست ایران دارد.

ایشان افزودند کاشت درختان تنها کافی نیست و رسیدگی و حفاظت از آنها نیز مهم است و به همین دلیل است که نام این پویش درخت یاری است لذا اینکه بتوانیم تخصصی در این عرصه فعالیت داشته باشیم بسیار حائز اهمیت است. وی تصریح کرد: در سال های آینده برنامه داریم این کار را ادامه دهیم و تلاش ما این است این کار را مردمی کنیم زیرا به گفته رهبری تا زمانی که مردم ورود نکنند حرکتی رخ نمی دهد. همان طور که در زمان جنگ تا زمانی که مردم وارد صحنه نشدند امید به پیروزی هم نبود و همینطور سایر فعالیتهایی که در زمان انقلاب و بعد از آن با همراهی مردم به نتیجه رسید.
پویش درخت یاری

یخچالی افزود که در جلسه ای که با وزیر کشور داشته است، این مساله مورد بحث قرار گرفته است که ایران ربته هفتم را در تولید کربن دی اکسید در جهان دارد در حالی که از لحاظ تلاش برای کاهش کربن در رتبه 46 ام است که اصلا خوب نیست و در سالهای آینده کشورهایی که نتوانسته باشند به شاخص های مناسب آب و هوایی و کاهش مشخصی از کربن دی اکسید و سایر آلاینده های هوا برسند شامل تحریمهای سنگینی خواهند شد. که این موضوع بر اهمیت درختکاری و حفاظت از درختهای کاشته شده می افزاید. و یکی از عواملی که میتواند مردم را ترغیب به حفاظت از نهالها بکند امید به بهره برداری از آنها است و به همین علت است که نهالهای کاشته شده همگی مثمر هستند.

در پایان خبرنگار سوالاتی را در خصوص  نظارت بر چگونگی نظارت بر نهال ها و همچنین رویکرد معیشتی این نهال ها مطرح نمود که با تشریح و پاسخ های آقای ظرافتی همراه بود:

پروسه نگهداری از نهالها به چه صورت خواهد بود؟

گروههای جهادی که در استانها حضور دارند برای ما نامه میفرستند و درخواست نهال میکنند. این نهالها به این گروهها تحویل داده میشود و آنها برای خانواده ها اقدام به کاشت میکنند. آنها موظف به آموزش به خانواده ها برای نگهداری از نهالها هستند و در طول سال از طریق کانالها و گروههای مجازی با خانواده ها در ارتباط هستند تا نحوه مراقبت از آنها را آموزش دهند و به سوالات آنها در خصوص نحوه مراقبت از نهالهایشان پاسخ دهند.

 هزینه نگهداری از نهالها هم به خانواده ها داده می شود؟

بله . مثلا در مناطق جنوبی که احتمال خورده شدن نهالها توسط دام وجود دارد اقدام به فنس کشی کرده ایم و همچنین با توجه به بحران آبی کشور برنامه داریم که سیستم آبیاری قطره ای را برای آبیاری نهالها نصب کنیم. و همچنین سموم، کود و هزینه پیوند زدن را تامین میکنیم. همچنین ما یک دبیرخانه تشکیل داده ایم که مسئول برگزاری جلسات تخصصی در ارتباط با نحوه نگهداری از درختان برای باغدارها و گروههای جهادی است که اولین جلسه با حضور اساتید و متخصصان این حوزه در بم با موضوع "نخیلات" برگزار شد و جلسه بعدی در رامسر با موضوع "کیوی مرکبات" برگزار خواهد شد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .