تبیان، دستیار زندگی

گزارش

از سندروم اردک چه می‌دانید؟

صفحه مجازی‌اش پر از تصاویر رنگی و شاد با چهره خندان است فرقی نمیکند کتاب در دستش باشد یا با قهوه‌ای در کافه نشسته باشد! تصویر و متن خبر از خوشبختی و حال خوب او دارد! صفحه‌ای که بوی زندگی و امید می‌دهد اما صاحب آن دیگر در دنیا زندگی نمی‌کند! او مدتی پیش خودکشی کرد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

احتمالا بسیاری از ما اردکی که روی آب شناور است را دیدیم، ظاهری آرام که اگر دنیا را آب ببرد اردک را خواب می‌برد اما چه کسی از تلاطم و تقلاهای اردک زیر آب آن هم با آن ظاهر آرام خبر دارد؟

زندگی هم همین است خیلی از آدم‌هایی که با آنها روبه‌رو می‌شویم در حالیکه فشار روانی سنگینی به دوش می‌کشند با ظاهری آرام،  تظاهر به شاد بودن می‌کنند.

در این گزارش مروری داریم روی سندروم اردک که شاید بسیاری از ما آن را در بازه ای از زندگی تجربه کرده باشیم.

سندروم اردک از کجا پیدا شد؟

اولین بار اصطلاح سندروم اردک در دانشگاه استنفورد استفاده شد، معضلی که در بسیاری از کالج‌ها و دبیرستان بیداد می‌کرد چرا که یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد سندروم اردک، دور شدن فرد از خانواده و ورود به دنیای جدید با فضا و ساختاری است که از قبل با آن آشنایی نداشتند!

همچنین در خانواده‌ای که فرزندان به دلیل محافظت بیش از حد، استقلال کمتری دارند و در مواجهه با مشکلات جدید، به سرعت دچار اضطراب و استرس می‌شوند. از طرف دیگر تشویق فرزندان به شرکت در رقابت و پرورش کمال‌گرایی در نوجوانان زمینه‌ای برای بروز اختلال سندروم اردک مهیا می‌کند.

نقاب اردک بر چهره

«طرف صورتش رو با سیلی سرخ نگه میداره» ضرب المثلی که در بیشتر مواقع به افرادی گفته می‌شود که  با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند،  به جسم خودشان سختی می‌دهند اما اجازه نمی‌دهند روحشان آسیبی ببیند و تحقیر شوند مسئله‌ای که با عزت نفس ارتباط مستقیم دارد... اما وقتی پای نقاب زدن و روی آوردن به تضادها به میان می‌آید آن هم برای پوشاندن رنجی که با آن دست به گریبان هستند اوضاع فرق می‌کند و عزت نفس جایش را به سندروم اردک می‌دهد.

ویژگیهای مبتلایان به سندروم

افراد مبتلا به سندروم اردک از درون خالی هستند اما خیلی خوب نقش آدم‌های قوی و سرپا را بازی می‌کنند. آن‌ها وانمود می‌کنند اوضاع تحت کنترل است و خوشبخت هستند! دوست دارند نداشته‌ها و ظاهر غیر واقعی زندگیشان را به نمایش بگذارند طوری که هر کسی با دیدن عکس‌های رنگی به خوشبختی و بی‌دغدغه بودنشان غبطه بخورد.

وارونه جلوه دادن اوضاع زندگی هم یکی از نشانه‌های آنهاست؛ برای مثال طوری از زندگی و عشق و محبت خانواده و همسرشان در محیط کار صحبت می‌کنند که انگار هیچ مشکل و خلایی در زندگیشان وجود ندارد! در واقع مبتلایان به این سندروم فقط حرف از خوشبختی می‌زنند اما مخاطب آن را جدی باور می‌کند. از نداشته‌هایشان تعریف می‌کنند ولی آن را به پای داشته‌هایشان می‌گذارند. خیلی از افراد شبیه همان اردک هستند هر روز هفته تلاش می‌کنند تا ظاهری آراسته و شاد به تماشا بگذارند ولی در واقع غمگین‌اند و دلشان یک دل سیر گریه می‌خواهد.

بلاگرهایی شناور در مجازی

با گشت و گذاری در مجازی تعداد اردک‌های شناور به راحتی قابل شناسایی هستند، بعضا بلاگرهایی که با به نمایش گذاشتن تک‌تک لحظه‌های زندگی نوید خوشبختی را به مخاطبان خودشان می‌دهند اما آیا واقعیت هم همانی است که به نمایش گذاشته شده؟

مخفی کردن مشکلات در پشت نقاب شادی و خوشبختی می‌تواند منشا مشکلات روحی و عاطفی باشد، کسی که افسردگی حاد دارد و در تنهایی به مرگ می‌اندیشد ولی در دنیای بیرون، شاد و خوشحال به فعالیتش ادامه می‌دهد و کسی از آشوب درونش خبر ندارد. آدم‌هایی که همیشه لبخند بر لب دارند و کسی حتی فکرش را هم نمی‌کند که یک روزی ممکن است همین آدمها دست به خودکشی بزند!

از عوامل ابتلا تا درمان سندروم اردک

بدون درمان مناسب، سندروم اردک به همراه افسردگی و اضطراب ممکن است به مرگ زودرس ناشی از اضطراب زیاد و گرایش به خودکشی ختم شود؛ دور از خانواده زندگی کردن، افزایش فشار اجتماعی روی فرد، تشویق به رقابت بیشتر، کمال گرایی بیش از حد، انواع خشونت‌‌ها، حمایت‌‌ها و محافظت‌های بیش از حد خانواده هم  می‌‌توانند از علل ابتلا به سندروم اردک باشد.

با آموزش مدیریت استرس‌، حمایت عاطفی با گفتار درمانی و مشاوره منظم برای پالایش روان می‌توان تا حد بسیار بالایی از سندروم اردک جلوگیری کرد.