تبیان، دستیار زندگی

بلو اسکای یا توئیتر؟ مسئله این است

یک رقیب جدی برای توئیتر

اخیرا شبکه اجتماعی جک دورسی با نام بلواسکای عرضه شده و شباهت زیادی با توییتر دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بلو اسکای ،  توئیتر،  شبکه اجتماعی  جک دورسی، پلتفرم‌ها،
پس از آنکه ایلان ماسک توییتر را با یک قرارداد ۴۴ میلیون دلاری از آن خود کرد، جک دورسی بنا بر یک تلاطم درونی خواهان داشتن یک شبکه اجتماعی دیگر شد. از این رو وی در اظهاراتی گفته بود که روی یک پلتفرم جدید متمرکز خواهد شد.

بلواسکای چیست؟

تقریبا چند ماه پیش بود که خبرهایی از رقیب توییتر بنام بلواسکای (bluesky)، مطرح شد. البته این طرح قرار بود در سال ۲۰۱۹ به‌عنوان یک شبکه‌ی اجتماعی غیرمتمرکز و همچنین به‌عنوان بخشی از توییتر راه‌اندازی شود که اجرایی نشد و در آبان ماه امسال شاهد دعوت و ثبت نام علاقه‌مندان برای دریافت نسخه بتا این شبکه اجتماعی بودیم. در واقع بلواسکای یک شرکت عام المنفعه و طرح ابتکاری برای توسعه یک پروتکل شبکه اجتماعی غیرمتمرکز است.

به زبان ساده یعنی اگر شما یک حساب توییتر دارید، نمی‌توانید با آن در شبکه‌های دیگر مثل فیسبوک یا اینستاگرام و ... فعالیت داشته باشید. شما باید حساب‌ها و پروفایل‌های جداگانه‌ای را در هر پلتفرم ایجاد کنید و فقط با آن حساب‌ها در آن پلتفرم خاص تعامل داشته باشید. این روش نه تنها دست و پا گیر است، بلکه ممکن است به شناسایی‌های نادرست و نمایه‌های مختلف بالقوه برای یک شخص منجر شود. همانطور که ما به سمت متاورس و تجربه های Web3 ساخته شده بر روی متاورس پیشرفت می‌کنیم، پیمایش یکپارچه بین پلتفرم‌ها نیز حیاتی خواهد بود که احتمال می‌رود بلواسکای به عنوان راه حلی برای این معضل شناخته شود.

در نهایت این پلتفرم در 17 فوریه 2023 (۲۸ بهمن ۱۴۰۲) بر روی اپ استور عرضه شده و تقریباً 2000 نصب داشته است که البته فقط مختص کاربرانی است که دعوت‌نامه دارند و می‌توانند از آن استفاده کنند. بلو اسکای فعلا نسخه اندروید ندارد و هنوز اطلاعات دقیقی از زمان انتشار عمومی بر روی دیگر پلتفرم‌ها ارائه نشده است. در ضمن اگر علاقه‌مند به استفاده از آن هستید، باید ایمیلتان را در لیست انتظار ثبت کنید.

بلو اسکای ،  توئیتر،  شبکه اجتماعی  جک دورسی، پلتفرم‌ها،

شباهت با توئیتر!!

بنابر گزارشات رسیده از کسانی که این دعوت‌نامه را دارند، می‌توان بلواسکای را یک پلتفرم بسیار ساده و شبیه به توییتر دانست.

در این شبکه اجتماعی کاربران با انتخاب نام کاربری مانند توییتر می‌توانند جملات کوتاه و در حد ۲۵۶ کاراکتر نوشته و پست کنند. همچنین امکان اشتراک عکس نیز وجود دارد و همانند توییتر می‌توان دیگران را دنبال

و پست‌های آنان را رصد کرد. البته برخی تفاوت‌های جزئی نیز دیده می‌شود. بلواسکای بر روی پروتکل AT ایجاد شده است و امکان ادغام آسان‌تر با ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند.

بلو اسکای ،  توئیتر،  شبکه اجتماعی  جک دورسی، پلتفرم‌ها،

چرا بلواسکای؟

اما سوال مطرح شده برای کاربران این است که اگر به راستی این دو شبکه اجتماعی باهم شباهت دارند، چرا باید کسانی که سال‌های سال در توییتر فعالیت داشته‌اند و هزاران توییت و عکس را منتشر کرده‌اند، بلواسکای را انتخاب کنند؟!

آنها این کار را غیرمنطقی دانسته و هیچ دلیلی برای ترک توییتر ندارند.

البته برای پاسخ به این سوال باید به توییت جک دورسی که سال ۲۰۲۱ نوشته بود، رجوع کرد. او گفته بود: «ما در تلاش هستیم با تأمین مالی، یک استاندارد غیرمتمرکز جدید در رسانه‌های اجتماعی را ایجاد و مسئولیت خود را انجام دهیم. هدف ما این است از استاندارد مذکور به‌ عنوان بستری برای ارائه‌ی خدمات گفت‌وگوی عمومی در اینترنت بهره ببریم و این پلتفرم را Bluesky می‌نامیم.»

در واقع هدف دورسی این است که بلو اسکای را از توییتر جدا ‌کند تا عملکرد بهتری در تعدیل محتوا ارائه و از طرف دیگر قدرت پلتفرم‌های بزرگ را در تصمیم‌گیری برای تعدیل محتوا کاهش دهد.

او معتقد است که Bluesky توانایی پلتفرم‌های بزرگ و متمرکز  مانند توییتر را کاهش می‌دهد و جهان به پلتفرمی نیاز دارد که شرکت و وابسته به تبلیغات نباشد.

همچنین دور از انتظار نیست که به دلیل سومدیریت ایلان ماسک و شرایط ناپایدار و پر فراز و نشیبی که منجر به اخراج کارکنان توییتر و از دست رفتن تبلیغات بسیاری که منبع درآمد خوبی بودند، شده است، در آینده شاهد مهاجرت افراد زیادی از توییتر به بلو اسکای باشیم.