تبیان، دستیار زندگی

 گنج‌های برجای‌مانده از امام سجاد‌ علیه‌السلام

به مناسبت سالروز ولادت امام سجاد علیه‌السلام سراغ یادگاری‌های معنوی حضرت رفتیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
امام سجاد‌ علیه‌السلام، صحیفۀ سجادیه، حدیث رسالۀ حقوق از امام سجاد، صلوات شعبانیه، دعای ابوحمزه ثمالی، زیارت امین الله، روایات دُرربار،

صحیفۀ سجادیه

کتابی شامل 54 دعا که به نام‌های اخت القرآن و انجیل اهل بیت و زبور آل محمد علیهم‌السلام هم مشهور است. این دعاها، شامل علوم و معارف اسلامی اعم از مسائل عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی پاره‌ای از قوانین طبیعی و احکام شرعی است.

رسالۀ حقوق

حدیثی مفصل از امام سجاد علیه‌السلام است که آن را به‌صورت نامه برای یکی از اصحابش نوشته و در آن به بررسی حقوق و وظایف انسان در هفت دستۀ «حقوق خداوند، نفس و اعضای بدن، افعال عبادی، حاکم و مردم، خویشاوندان، برخی اصناف اجتماعی و حقوق مالی» (مجموعا ۵۱ حق) پرداخته است.

صلوات شعبانیه

دعایی از امام سجاد علیه‌السلام که خواندن آن به هنگام ظهر شرعی و شب نیمۀ شعبان، فضیلت دارد. این دعا شامل شش فقره است که با صلوات از هم جدا شده و به همین دلیل، به صلوات شعبانیه معروف شده است.اهمیت صلوات شعبانیه، به خاطر نقل مستقیم آن از سوی پیشوای شیعی است.

دعای ابوحمزه ثمالی

طبق نقل، امام سجاد علیه‌السلام این دعا را در سحرهای ماه رمضان می‌خواندند. این دعا را محدث و دانشمند شیعی، ابوحمزه ثُمالی روایت کرده است. او محضر سه امام سجاد، باقر و صادق علیهم‌السلام را درک کرده است. به گفتۀ استاد جوادی آملی ابوحمزه دعای جامعی است که برای همگان سودمند است چون همۀ انسان‌ها در یک سطح نیستند.

زیارت امین الله

گفته شده امام سجاد علیه‌السلام، جدشان امیرالمؤمنین علیهما‌السلام را با این عبارات، زیارت می‌نموده است. طبق ادعای مرحوم مجلسی، این زیارتنامه، صحیح‌ترین سند را دارد و می‌توان آن را در کنار قبور همۀ امامان خواند.

روایات دُرربار

یکی از غنی‌ترین منابع دینی، حدود سیصد حدیث درربار در زمینه‌های مختلف آداب، اخلاق و عقاید اسلامی است که از امام سجاد علیه‌السلام به یادگار مانده و در منابع معتبر شیعه (کتب اربعه) گردآوری شده است.

امام سجاد‌ علیه‌السلام، صحیفۀ سجادیه، حدیث رسالۀ حقوق از امام سجاد، صلوات شعبانیه، دعای ابوحمزه ثمالی، زیارت امین الله، روایات دُرربار،