تبیان، دستیار زندگی

لثه‌های همیشه خونی

خونریزی لثه‌ها و سلامت شما

آیا لثه‌هایتان به‌راحتی خونریزی می‌کنند؟ شاید دلیل آن یک چیز ساده باشد، مثلاً با روش نادرست مسواک‌زدن یا نخ دندان کشیدن. یا شاید هم علامتی از عارضه‌ای که نیاز به بررسی پزشکی دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خونریزی لثه‌ها

علت‌های شایع خونریزی لثه‌ها

دلیل خونریزی لثه‌ها می‌توانند عوامل زیر باشند:
. ابتلا به ورم لثه (gingivitis)، بیماری که باعث التهاب و تورم لثه‌ها می‌شود
. استفاده از مسواکی که به‌اندازه کافی نرم نیست یا خیلی تند و خشن مسواک‌زدن
. تازه استفاده از نخ دندان را شروع کرده‌اید و لثه‌هایتان هنوز عادت نکرده‌اند
. مصرف داروهایی مانند رقیق‌کننده‌های خون
. التهاب لثه به دلیل تغییرات هورمونی در بارداری و یائسگی
. استفاده از دندان‌مصنوعی که خوب فیت نمی‌شود
. ترمیم نامناسب دندان

ورم لثه (gingivitis)
خونریزی لثه می‌تواند علامت بیماری ورم لثه یا التهاب لثه باشد. این عارضه معمول بوده و بیماری خفیف لثه محسوب می‌شود. دلیل ورم لثه، تجمع پلاک در خط لثه است.
اگر شما مبتلا به ورم لثه باشید، لثه‌هایتان تحریک و قرمز و متورم خواهند شد و ممکن است حین مسواک‌زدن خونریزی کنند. شما می‌توانید با مراقبت از دندان‌ها از این عارضه خلاص شوید. روزی دو بار دندان‌ها را مسواک بزنید، هر روز نخ دندان بکشید، هر روز از دهان‌شویه آنتی‌باکتریال استفاده کنید و سالی دو بار به دندانپزشک مراجعه کنید.

وقتی دیابت دارید، دهانتان نمی‌تواند با میکروب‌ها خوب بجنگد، بنابراین بیشتر در معرض عفونت‌هایی مانند بیماری لثه خواهید بود. قند بالای خون که در دیابت وجود دارد باعث می‌شود التیام در بدنتان به‌سختی صورت بگیرد که می‌تواند بیماری لثه را بدتر کند


پریودونتیت
اگر ورم لثه را درمان نکنید می‌تواند منجر به بیماری پریودونتیت شود که عارضه‌ای بلندمدت بوده و به بافت و استخوان حامی دندان‌ها آسیب می‌زند. اگر پریودونتیت داشته باشید لثه‌هایتان ملتهب و عفونی می‌شوند و از ریشهٔ دندان‌ها فاصله می‌گیرند.
وقتی لثه‌ها به‌راحتی خونریزی می‌کنند می‌تواند علامت پریودونتیت باشد. دندان‌ها ممکن است لق شوند یا از هم فاصله بگیرند. همچنین احتمالاً دهانتان بدبو می‌شود و مزهٔ بدی در دهان احساس می‌کنید. لثه‌ها قرمز و ملتهب و حساس می‌شوند و وقتی می‌جوید دندان‌ها مثل قبل روی‌هم فیت نمی‌شوند. اگر بیماری پریودونتیت را درمان نکنید ممکن است تعدادی از دندان‌هایتان را از دست بدهید.

دیابت
خونریزی یا تورم لثه‌ها می‌تواند یک علامت هشداردهنده از دیابت نوع اول یا دوم باشد. وقتی دیابت دارید، دهانتان نمی‌تواند با میکروب‌ها خوب بجنگد، بنابراین بیشتر در معرض عفونت‌هایی مانند بیماری لثه خواهید بود. قند بالای خون که در دیابت وجود دارد باعث می‌شود التیام در بدنتان به‌سختی صورت بگیرد که می‌تواند بیماری لثه را بدتر کند.

لوکمی
خونریزی لثه می‌تواند علامت لوکمی باشد که نوعی سرطان است. پلاکت‌های خون به بدن کمک می‌کنند جلوی خونریزی را بگیرد. اگر لوکمی داشته باشید، تعداد پلاکت‌های خونتان پایین خواهد بود. در نتیجه بدنتان به‌سختی می‌تواند خونریزی را در قسمت‌های گوناگون بدنتان متوقف نماید.

ترومبوسیتوپنی
اگر لثه‌هایتان هنگام مسواک‌زدن خونریزی می‌کنند و خودبه‌خود بند نمی‌آید، لثه‌هایتان احتمالاً تحریک شده‌اند یا ممکن است ترومبوسیتوپنی داشته باشید.

هموفیلی یا بیماری فون ویلبراند
اگر خونریزی لثه دارید یا وقتی بریدگی کوچکی روی بدنتان ایجاد می‌شود دچار خونریزی زیادی می‌شوید، ممکن است علامت اختلالی به نام هموفیلی یا بیماری فون فیلبراند باشد. در این عوارض، خونتان به درستی لخته نمی‌شود و به همین دلیل خونریزی خواهید داشت.

کمبود ویتامین C
این ویتامین به بافت‌ها کمک می‌کند رشد کنند و ترمیم شوند. ویتامین C ‌ زخم‌ها را ترمیم می‌کند و استخوان‌ها و دندان‌ها را تقویت می‌نماید. اگر بدنتان به‌اندازه کافی ویتامین C نداشته باشد، ممکن است احساس ضعف و عصبی بودن کنید. به‌مرورزمان ممکن است لثه‌ها نیز متورم شده و خونریزی کنند.

اسکوربوت
این بیماری نادر ناشی از کمبود شدید ویتامین C در بدن است. اسکوربوت با سوءتغذیه مرتبط است و می‌تواند فرد را ضعیف، کم‌خون و دچار خونریزی زیرپوستی کند. خونریزی لثه نیز یکی از علائم اسکوربوت است.

کمبود ویتامین K
اگر می‌بینید لثه‌هایتان زیاد خونریزی می‌کنند ممکن است دلیل آن کمبود ویتامین K ‌ باشد. این ویتامین به لخته‌شدن خون کمک می‌کند و ضمناً برای استخوان‌ها لازم است. اگر به‌اندازه کافی ویتامین K در تغذیه‌تان نباشد یا بدنتان آن را خوب جذب نکند، منجر به مشکلات خونریزی خواهد شد.

راهکارهای خانگی برای خونریزی لثه‌ها

علاوه بر درمان علت اصلی خونریزی لثه‌ها، می‌توانید با راهکارهای خانگی نیز درمانتان را تکمیل کنید:

شستن دهان با آب‌نمک
نمک خاصیت ضدالتهابی و ضدعفونی‌کنندگی دارد و کمک می‌کند تورم کم شده و عفونت درمان شود. فقط کافی است محلول ولرم آب‌نمک را در دهان غرغره کنید. حداقل روزی دو تا سه بار این کار را انجام دهید.

عسل
مقداری عسل خام طبیعی را روی نوک انگشتتان بگذارید و لثه‌ها را به‌آرامی ماساژ بدهید. عسل خاصیت آنتی‌باکتریال و ضدالتهابی دارد و باکتری‌هایی عامل خونریزی لثه‌ها را از بین می‌برد. به طور مرتب این کار را انجام دهید.

زردچوبه
زردچوبه قرن‌هاست که برای التیام عفونت کاربرد دارد. ترکیب کورکومین موجود در زردچوبه خاصیت ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد و کمک می‌کند خونریزی لثه‌ها متوقف شود. مقداری زردچوبه را با روغن خردل ترکیب کرده و لثه‌ها را با این ترکیب به‌آرامی ماساژ دهید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.