تبیان، دستیار زندگی

چگونه در خانه از شر سنگ لوزه خلاص شویم؟

5 راه طبیعی برای ازبین‌بردن سنگ لوزه

سنگ لوزه نتیجهٔ تجمع ذرات غذا، باکتری‌ها و دیگر خرد و ریزهایی است که در لوزه گیر می‌کنند. این مواد با هم جمع شده و آهکی می‌شوند و سنگ‌های ریز سفیدرنگی را تشکیل می‌دهند. حتی اگر شما سنگ‌های لوزه‌تان را نبینید، شاید متوجه بوی بد دهان، سرفه و تحریک گلو شوید. همچنین ممکن است دچار عفونت‌های دهانی مرتبط با این سنگ‌ها شوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سنگ لوزه
بیشتر ما توجه کمی به لوزه‌هایمان داریم؛ اما این گره‌های لنفاوی گاهی سنگ‌هایی را گیر می‌اندازند که می‌تواند علائم ناراحت‌کنندهٔ زیادی ایجاد کند. سنگ لوزه نتیجهٔ تجمع ذرات غذا، باکتری‌ها و دیگر خرد و ریزهایی است که در لوزه گیر می‌کنند. این مواد با هم جمع شده و آهکی می‌شوند و سنگ‌های ریز سفیدرنگی را تشکیل می‌دهند.

حتی اگر شما سنگ‌های لوزه‌تان را نبینید، شاید متوجه بوی بد دهان، سرفه و تحریک گلو شوید. همچنین ممکن است دچار عفونت‌های دهانی مرتبط با این سنگ‌ها شوید.

پیشگیری یکی از بهترین راه‌های خلاصی از سنگ‌های لوزه است بدون اینکه نیاز به درمان خاصی پیدا کنید. داشتن عادت‌های بهداشت دهان برای محدودکردن تجمع باکتری‌ها و آلودگی‌ها در دهان ضروری است که شامل مسواک‌زدن دندان‌ها بعد از غذا، تمیز نگه‌داشتن زبان و هر روز نخ دندان کشیدن می‌شود؛ اما اقدامات پیشگیرانه همیشه هم کافی نیستند. اگر این بار متوجه شدید سنگ لوزه دارید این راهکارهای خانگی را امتحان کنید.

وقتی دسترسی به سنگ لوزه سخت است، غرغره کردن می‌تواند یکی از مؤثرترین راه‌ها برای جداکردن سنگ از لوزه باشد. آب‌نمک محلول سادهٔ خانگی است که می‌توانید با کمک آن تحریک گلویتان را تسکین داده و سنگ‌های سرسخت را نیز از بافت لوزه جدا کنید


سرفه کنید

هروقت احساس می‌کنید چیزی در گلویتان گیر کرده است احتمالاً سرفه می‌کنید تا تحریک گلویتان تسکین بیابد. همین‌طور اگر سنگی در لوزه‌تان داشته باشید، مدام نیاز دارید تا سرفه کنید و این می‌تواند اولین علامت باشد. سرفه‌کردن برای رهاشدن از احساس چیز ناخوشایندی که در گلو دارید گاهی تصادفاً سنگ لوزه را از جا می‌کند و خارج می‌کند.
یک سرفه محکم و قوی می‌تواند سنگ لوزه را از جایش جدا کند، خصوصاً اگر خیلی در عمق بافت لوزه نرفته باشد. سعی کنید چند بار محکم سرفه کنید و ببینید آیا تحریک گلویتان برطرف می‌شود یا سنگ کنده می‌شود.
اما یادتان باشد که سرفه‌کردن ممکن است برای جداکردن سنگ لوزه‌های بزرگ یا آنهایی که در بافت لوزه فرورفته‌اند کافی نباشد. ضمناً آن‌قدر محکم سرفه نکنید که دچار درد و دیگر علائم شوید. محکم سرفه‌کردن می‌تواند ریه‌ها را تحریک کند، باعث سرگیجه و غش و سردرد و استفراغ شود. اگر با چند سرفه اتفاقی نیفتاد، سراغ روش دیگری بروید.

از گوش‌پاک‌کن کمک بگیرید

اگر سنگ لوزه دیده می‌شود و به‌راحتی به آن دسترسی دارید، یک راهکار ساده این است که با یک گوش‌پاک‌کن سعی کنید آن را جدا کنید. از وسایل سخت و تیز استفاده نکنید؛ چون ممکن است به بافت لوزه آسیب بزنند و باعث خونریزی شوند.
ابتدا گوش‌پاک‌کن را خیس کنید و با استفاده از یک آینه و چراغ‌قوه جای سنگ را دقیقاً پیدا کنید. سپس با ضربه‌هایی آرام سعی کنید سنگ را از روی لوزه جدا کنید. سنگ را فشار ندهید؛ چون بیشتر در بافت فرو خواهد رفت. اگر سنگ حرکتی نکرد یا خونریزی دیدید، دیگر ادامه ندهید.
اگر موفق شدید سنگ را با گوش‌پاک‌کن جدا کنید، یادتان باشد که ممکن است ذراتی هنوز باقی بمانند. برای پیشگیری از تشکیل سنگی دیگر، دهان و حلق را به طور کامل با آب‌نمک یا دهان‌شویه بشویید.

غرغره کنید

وقتی دسترسی به سنگ لوزه سخت است، غرغره کردن می‌تواند یکی از مؤثرترین راه‌ها برای جداکردن سنگ از لوزه باشد. آب‌نمک محلول سادهٔ خانگی است که می‌توانید با کمک آن تحریک گلویتان را تسکین داده و سنگ‌های سرسخت را نیز از بافت لوزه جدا کنید. ضمناً نمک باکتری‌ها را از بین می‌برد، از جمله باکتری‌هایی که در سنگ‌های لوزه وجود دارند.
یک محلول دیگر هم ترکیب سرکه سیب و آب است. اسید سرکه می‌تواند سنگ‌های لوزه را تخریب کند. ضمناً سرکه سیب خواص ضدمیکروبی دارد.

با وسیله‌ای آب را با فشار بپاشید

یک راه دیگر جداکردن سنگ از لوزه، استفاده از یک اسپری پُرفشار آب یا واترجت (نخ دندان آبی) است که آب را به طور متراکم‌تر و پُرفشارتر می‌پاشد.
اسپری آب نه‌تنها سنگ‌های موجود در لوزه را خارج می‌کند؛ بلکه جلوی تشکیل سنگ‌های بعدی را نیز می‌گیرد. با کمک آینه و چراغ‌قوه، جای دقیق سنگ را پیدا کنید، سپس آب را دقیقاً روی آن اسپری کنید. بعد آب و ذرات و هر چیزی را که در دهانتان مانده تف کنید.
استفاده از اسپری آب در گلو می‌تواند باعث سرفه یا حتی خفگی شود. پس خیلی مراقب باشید و برای کودکان از این روش استفاده نکنید.

غذاهای ضدباکتری بخورید

بعضی از غذاها می‌توانند باکتری‌ها را از بین ببرند. مثلاً سیب به دلیل بافت اسیدی طبیعی که دارد می‌تواند با باکتری‌های لوزه بجنگد. همچنین جویدن هویج و پیاز نیز مثل یک آنتی‌باکتریال در محیط دهان است.
یک ماده غذایی بسیار مفید دیگر سیر است که به طور طبیعی خواص آنتی‌باکتریال دارد و دارای ترکیب فعال آلیسین است. خوردن سیر خام می‌تواند باکتری‌های گلو را که باعث سنگ لوزه می‌شوند از بین ببرد. خوردن غذاهای پروبیوتیکی نیز می‌تواند باکتری‌های محیط دهان را از بین ببرد و به حل‌شدن سنگ لوزه کمک کنند. ماست و کفیر نمونه‌هایی از این مواد غذایی‌اند. خوردن غذاهای ضدباکتری هرچند فوراً مشکل سنگ لوزه را برطرف نمی‌کنند اما مصرف منظم آنها به پیشگیری از تشکیل سنگ لوزه کمک می‌کند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.