تبیان، دستیار زندگی

سندروم بینایی کامپیوتری

فشار چشم دیجیتال و روش‌های مقابله با آن

تحقیقات نشان می‌دهد ۵۹ درصد افرادی که به طور مداوم از کامپیوتر و وسایل دیجیتال استفاده می‌کنند دارای علائم فشار چشم دیجیتال هستند که به آن سندرم بینایی کامپیوتری نیز می‌گویند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سندروم بینایی کامپیوتری
به نظر می‌رسد این روزها همه به صفحه موبایل و کامپیوتر و هر نوع اسکرین دیگری خیره شده‌اند که مشکلی گسترده و جدی به نام فشار چشم دیجیتال ایجاد کرده است.

علائم فشار چشم دیجیتال شامل موارد زیر می‌شود:
. خستگی و ناراحتی چشم
. خشکی چشم
. سردرد
. دوبینی
. خارش چشم
. تاری دید
. قرمزی چشم
. درد گردن و شانه
. پرش پلک یا تیک عصبی چشم
تحقیقات نشان می‌دهد ۵۹ درصد افرادی که به طور مداوم از کامپیوتر و وسایل دیجیتال استفاده می‌کنند دارای علائم فشار چشم دیجیتال هستند که به آن سندرم بینایی کامپیوتری نیز می‌گویند.

علت فشار چشم دیجیتال چیست؟

خواندن متن با کامپیوتر یا ابزارهای دیجیتال به دلایل زیادی برای چشم‌ها سخت‌تر از خواندن متن کاغذی است. به همین دلیل چند ساعت کارکردن با کامپیوتر باعث علائمی می‌شود که خواندن کتاب کاغذی این علائم را ایجاد نمی‌کند.

برای کاهش خشکی چشم حین کار با کامپیوتر هر بیست دقیقه چشم‌ها را کاملاً ببندید و ده بار با این شیوه پلک بزنید (خیلی به‌آرامی). این کار کمک می‌کند چشم‌ها مرطوب شوند

چندین عامل می‌توانند دلیل فشار چشم دیجیتال باشند:
. خیره‌شدن به اسکرین
. نور نامناسب و ضعیف
. وضعیت بدنی نادرست هنگام استفاده از کامپیوتر
. با زاویه و فاصلهٔ نامناسب به کامپیوتر نگاه‌کردن
. مشکلات بینایی اصلاح نشده
. هر روز ساعت‌ها با کامپیوتر یا دیگر ابزارهای دیجیتال کارکردن
. داشتن مشکلات چشمی اصلاح نشده با عینک یا لنز
. استفاده از عینکی که مناسب نگاه‌کردن به کامپیوتر نیست
. استراحت‌نکردن حین کار با کامپیوتر
. ترکیبی از عوامل دیگر
ما وقتی از کامپیوتر استفاده می‌کنیم کمتر از زمانی که کتاب کاغذی می‌خوانیم پلک می‌زنیم و این باعث خشکی چشم می‌شود و می‌تواند عاملی برای فشار چشم دیجیتال باشد.
ممکن است شما از قبل مشکل خشکی چشم داشته باشید که باعث تشدید فشار چشم دیجیتال خواهد شد. خشکی چشم در میان خانم‌ها شایع‌تر است و با افزایش سن، رایج‌تر هم می‌شود. برخی از داروها و مشکلات سلامتی نیز احتمال خشکی چشم را بیشتر می‌کنند؛ مثلاً اگر از آنتی‌هیستامین‌ها استفاده کنید بیشتر مستعد خشکی چشم هستید. اگر بیماری تیروئید یا بیماری‌های خودایمنی داشته باشید هم خیلی بیشتر احتمال دارد دچار خشکی چشم شوید.

فشار چشم دیجیتال چگونه درمان می‌شود؟

درمان فشار چشم دیجیتال شامل ایجاد یک محیط کاری بهتر می‌شود:
. بعد از هر دو ساعت کارکردن با کامپیوتر یا هر وسیلهٔ دیجیتال دیگری حداقل پانزده دقیقه به چشم‌ها استراحت بدهید.
. هر بیست دقیقه به چیزی در فاصلهٔ دور بیست ثانیه نگاه کنید.
. متن روی اسکرین را بزرگ کنید.
. به منابع نور اطرافتان خیره نشوید.
. سعی کنید از فیلتر برای اسکرین خود استفاده کنید.
. صفحه کامپیوتر را جوری قرار دهید که وسط آن تقریباً 15 درجه از تراز چشم‌هایتان پایین‌تر باشد.
. اسکرین را تقریباً ۵۰ تا ۷۰ سانتیمتر دور از چشم‌هایتان قرار دهید.
. یادتان باشد بیشتر پلک بزنید.
. ارتفاع صندلی‌تان را جوری تنظیم کنید که پاهایتان راحت روی زمین باشد، مقابل صفحه قوز نکنید.
ممکن است لازم باشد چشم‌پزشک هرگونه مشکل چشمی که شاید داشته باشید را درمان کند. مثلاً شاید به عینک نیاز داشته باشید یا موارد زیر به شما توصیه شود:
. استفاده از قطره اشک مصنوعی
. درمان آلرژی
. مرطوب کردن هوای محیط کارتان
. بیشتر مایعات نوشیدن
. مصرف دارو برای افزایش تولید اشک

برای پیشگیری از فشار چشم دیجیتال چه می‌توان کرد؟

محیط بهتری برای پیشگیری از فشار چشم دیجیتال درست کنید. اگر از عینک یا لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، حداقل سالی یک‌بار برای چکاپ به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

نکات کلیدی در مورد فشار چشم دیجیتال

. فشار چشم دیجیتال به گروهی از مشکلات چشمی و بینایی گفته می‌شود که ناشی از استفاده زیاد از کامپیوتر و دیگر ابزارهای دیجیتال هستند.
. گاهی مشکلات دیگر چشمی احتمال ابتلا به فشار چشم دیجیتال را بیشتر می‌کنند.

چرا باید بیشتر پلک بزنید؟

پلک‌زدن وقتی که با کامپیوتر کار می‌کنید مهم‌تر هم می‌شود، زیرا باعث مرطوب شدن چشم‌ها شده و از خشکی و تحریک چشم جلوگیری می‌کند. وقتی شروع به کارکردن با کامپیوتر می‌کنید کمتر پلک می‌زنید، تقریباً یک‌سوم زمان‌های دیگر. ضمناً اغلب پلک‌زدن‌های شما حین کار با کامپیوتر نسبی است، یعنی پلک‌ها کامل بسته نمی‌شوند. اشک‌های پوشش‌دهندهٔ چشم در زمانی که پلک نمی‌زنیم سریع‌تر تبخیر می‌شود و این می‌تواند چشم را خشک کند. همچنین ممکن است هوای اتاق خشک باشد و باعث شود رطوبت و اشک چشم‌هایتان فوراً خشک شود.
اگر علائم خشکی چشم را دارید از پزشکتان بخواهید برایتان قطره اشک مصنوعی تجویز کند. نکتهٔ مهم اینکه قطره‌هایی را که برای کاهش قرمزی چشم ساخته شده‌اند با قطره‌های اشک مصنوعی و مرطوب‌کنندهٔ چشم اشتباه نگیرید. قطره‌هایی که برای رفع قرمزی چشم هستند باعث می‌شوند چشم‌هایتان بهتر به نظر برسند و حاوی ترکیباتی‌اند که اندازهٔ رگ‌های خونی روی سطح چشم را کاهش داده و آنها را سفید می‌کنند؛ اما لزوماً برای کاهش خشکی چشم مناسب نیستند.
برای کاهش خشکی چشم حین کار با کامپیوتر هر بیست دقیقه چشم‌ها را کاملاً ببندید و ده بار با این شیوه پلک بزنید (خیلی به‌آرامی). این کار کمک می‌کند چشم‌ها مرطوب شوند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.