تبیان، دستیار زندگی

بهترین کمپ برای ترک اعتیاد وجود ندارد

در یک کمپ باید اصول اولیه ای را که معتادان برای کمک به آنها برای غلبه بر وضعیت خود نیاز دارند، فراهم کند. اینها شامل رویکردهای درمانی، برنامه های ذایی سالم، پرسنل و پزشکان مجرب، موقعیت مکانی خوب و محیطی امن و هر جنبه مهم دیگری است که باید در یک کمپ به نمایش گذاشته شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بهترین کمپ برای ترک اعتیاد در تهران





فکر می کنم کمتر کسی است که در مورد اعتیاد و اثرات آن چیزی نداند. بلای خانمان سوز و بیماری ای وحشتناک که جسم و روح را درگیر می کند و شخص را از زندگی عادی و سالمی که قبلا داشته است، جدا می کند. مهمترین موضوع اعتیاد، ترک آن و کنار گذاشتن مواد مخدر است. شاید سوال ما درباره وجود نداشتن بهترین کمپ ترک اعتیاد برای شما چالش برانگیز شده باشد، پس برای حل این چالش فکری، حتما ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

آیا بهترین کمپ ترک اعتیاد وجود دارد؟

برای مثال استان تهران را در نظر بگیرید، با آن بزرگی و جمعیتی که دارد، احتمالا صدها مرکز توانبخشی و کمپ ترک اعتیاد تهران را در خود جا داده است. تا افراد زیادی در این مکان ها از اختلالات مصرف مواد مخدر بهبود یابند. برخی از این کمپ ها خدماتشان در حدی است که آمار عالی در ترک افراد می توانند ارائه دهند و برخی دیگر برعکس بوده و آمار جالبی برای ترک ندارند و افرادی که به این مکان ها برای ترک برده می شوند، لغزش دارند.
و در مورد اینکه کدام کمپ بهترین مکان برای ترک است است؟ مرجع رسمی برای انتخاب بهترین کمپ ترک اعتیاد وجود ندارد. سازمان بهزیستی کشور که به کمپ های ترک اعتیاد مجوز می دهد؛ در برنامه های خود چنین طرحی را برای انتخاب بهترین هنوز لحاظ نکرده است و سایت های اینترنتی و تبلیغات محیطی که می بینید یک مرکز ترک اعتیاد انجام داده است صرفا صفتی است که خودش برای خودش در نظر گرفته است.

کمپ ترک اعتیاد

در رادیو و تلوزیون، و تنها با پرس و جو از تجربه معتادان ترک کرده و یا جست و جو در گوگل می توانید انواع کمپ و مراکز توانبخشی را پیدا کنید و با توجه به خدماتی که ارائه می دهند، یکی را از بین آنها انتخاب کنید.
خب!!! به نظر شما راهکار ایده آل برای پیدا کردن بهترین کمپ ترک اعتیاد خوب چیست؟ نظر من این است که هنگام جست و جو حتما به مهمترین عملکرد و خدماتی که یک کمپ میتواند ارائه دهد، توجه کنید. در ادامه می خواهم به عنوان کمک و اینکه زودتر به نتیجه برسید به این موارد اشاره کنم.

مهمترین شاخص های درمان اعتیاد در یک کمپ ترک اعتیاد چیست؟

درست است که برنامه های فراوانی برای درمان اعتیاد در کمپ ها در نظر گرفته میشود، اما یافتن مرکز درمانی مناسب آن هم با توجه به زمان، پول و انرژی که قرار است برای درمان و بهبود اختلال مصرف مواد صرف شود نیز بسیار مهم است. معمولا در کمپ ها اکثر مواد مخدر مانند: شیشه، تریاک، هروئین، ماری جوانا (نام دیگر ماده گل یا به انگلیسی: Weed وید چیست (حشیش و متادون) برای ترک تحت پوشش قرار می گیرند.

ویژگی های یک کمپ خوب برای ترک اعتیاد که باید در نظر بگیرید:
1- ساختار کمپ و موقعیت مکانی
مهمترین اصل در یک کمپ سوء مصرف مواد، ارائه ساختاری مناسب است. یعنی ایجاد روالی موفق برای بهبودی و سلامتی مثل فعالیت های روزانه، ترک عادات بد، خودسازی و شرکت بیماران در جلسات مشاوره و درمان‌های موثر دیگر برای ترک. وجود این ساختار به بیماران این امکان را می دهد که یک روال روزانه محکم و در عین حال ساده داشته باشند تا بتوانند بر حفظ هوشیاری و ایجاد عادات سالم جدید تمرکز کنند و پس از پایان درمان هم به آن پایبند باشند.
از نظر مکانی هم باید موقعیت خوبی داشته باشد مثلا نزدیک به محل زندگی و یا شهر شما باشد تا رفت و آمد راحتتر انجام شود، می تواند نزدیک به طبیعت باشد، دسترسی به امکانات رفاهی و دیگر موارد مهم.

2- ایجاد محیطی امن، حمایتی و مجهز
یکی از واقعیت های موجود در کمپ ها ایجاد محیطی امن و حمایتی برای بیماران است. حمایت جنبه اولیه درمان است و برای حفظ هوشیاری طولانی مدت کاملا ضروری است. یک برنامه توانبخشی بستری یا سرپایی می تواند فرصت های خوبی را برای ارتباط با سایر افراد در حال بهبودی از طریق گروه های حمایتی و گروه درمانی ایجاد و فراهم کند. از حمایت کامل خانواده نیز نباید غافل شد.
همچنین کمپ ها دارای امکاناتی مثل استخر، زمین های بازی، سالن غذاخوری مناسب، سالن ورزشی و سالن هایی برای جلسات درمانی هستند که همگی اینها می توانند بهترین اثر را برای بهبود هر چه زودتر بیماران داشته باشد.

3- روش های درمانی موثر
اعتیاد نوعی بیماری است که بر روان و جسم تاثیر میگذارد و درمان موثر کمکی برای بهبودی و درک محرک‌های عاطفی مصرف مواد و چگونگی ایجاد مکانیسم‌ های مقابله ‌ای جدید و سالم برای بیماران است.
درمان مؤثر می‌تواند احتمال عود مجدد اعتیاد را کاهش دهد. گزینه های درمانی زیادی در کمپ ها در دسترس است، که بسیار مهم است متناسب با نوع بیماری فرد اعمال شود، زیرا هیچ درمان واحدی برای همه مناسب نیست. هدف از درمان، کمک به بیماران برای تغییر نگرش، باورها و رفتار آنها در مورد سوء مصرف مواد است. برنامه های درمانی شامل سم زدایی، رفتار درمانی، جلسات مشاوره ای رفتار درمانی عاطفی و خانوادگی و مراقبت روزانه است.

4- نظارت پزشکی 24 ساعته
در مراکز توانبخشی نظارت پزشکی و بالینی شبانه روزی از ضروریات است. چرا که این امر می تواند برای جلوگیری از عود در افرادی که اعتیاد شدید دارند بسیار حیاتی باشد، چون در این دوره زمانی، فرد علائم ناخوشایند و بالقوه خطرناکی را تجربه خواهد کرد زیرا بدن او در تلاش است تا خود را با عملکرد عدم مصرف دارو و ماده مخدر سازگار کند.

5- تمرکز بر سلامت بیماران
در یک کمپ با حضور در دوره های توانبخشی، تمرکز در برنامه های درمانی بر سلامت و تغذیه مهم است. مصرف زیاد مواد مخدر بدن را از مواد مغذی کلیدی محروم می کند. همچنین رژیم های غذایی ناسالم می تواند باعث سردرد، مشکلات خواب و سطح انرژی پایین شود که همگی عواملی هستند که می توانند از بهبودی مناسب جلوگیری کنند. پس در یک مرکز بازپروری، دریافت تغذیه مناسب مثل منابع پروتئینی، غذاهای غنی از فیبر و چربی های غیراشباع و ویتامین ها و ... برای بهبود موفقیت آمیز ضروری است. یک رژیم غذایی متعادل، خلق و خو و سلامت کلی را بهبود می بخشد، که می تواند هوس مواد مخدر را کاهش دهد و به جلوگیری از عود کمک کند.

6- حمایت و پیگیری مداوم
نباید از حمایت بیماران پس از ترک غافل شد. هدف از توانبخشی دادن، کمک به افراد بیمار است تا برای مدت طولانی در پرهیز از خودداری و بهبودی شرکت کنند، از جمله برنامه مراقبت های پس از ترک. این برنامه ها شامل شرکت در جلسات گروه پشتیبانی و ارتباط با مشاوران کمپ است. این برنامه ‌ها به افراد کمک می‌کنند تا از بسیاری از مشکلات، از جمله عود، که ممکن است پس از درمان رخ دهد، عبور کنند.

به طور خلاصه ویژگی های بهترین کمپ ترک اعتیاد شامل:
● داشتن مجوز از سازمان بهزیستی
● کمپ ترک اعتیاد محیط امن، حمایتی با امکانات خوب
● متخصصین و کادر درمانی و خدماتی کمپ
● برنامه های آموزشی و تفریحی کمپ ترک اعتیاد
● برنامه ریزی غذایی و تغذیه خوب برای بیماران
● حمایت 24 ساعته پزشکی و مراقبت های پس از ترک می شود.
● کمپی که شاید بهترین نباشد اما میتواند به شما در غلبه بر اعتیاد کمک کند.

امکانات رفاهی مرکز ترک اعتیاد

یک کمپ ترک اعتیاد می‌تواند مکانی برای یک ماجراجویی جالب برای افرادی باشد که می خواهند اوقات خوبی را به دور از مصرف مواد مخدر سپری کنند. در یک کمپ باید اصول اولیه ای را که معتادان برای کمک به آنها برای غلبه بر وضعیت خود نیاز دارند، فراهم کند. اینها شامل رویکردهای درمانی، برنامه های ذایی سالم، پرسنل و پزشکان مجرب، موقعیت مکانی خوب و محیطی امن و هر جنبه مهم دیگری است که باید در یک کمپ به نمایش گذاشته شود.