تبیان، دستیار زندگی

ویژگی‌های ویندوز 11 در بروزرسانی جدید

آنچه در ویندوز 11 خواهید دید

ویژگی‌های جالبی در به‌روزرسانی ویندوز 11 با نام 22H2 وجود دارد که شاید از آن‌ها بی خبر باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مایکروسافت
برخی از کاربران فکر می‌کردند که ویندوز 10 آخرین نسخه از این سیستم عامل محبوب است، ولی سال گذشته بود که مایکروسافت از ورژن جدید سیستم عامل خود رونمایی کرد و نشان داد که خواهان تغییرات بزرگ در سیستم عامل دسکتاب خود است. طبق روال قرار است این ویندوز هر سال یک بروزرسانی بزرگ دریافت کند و آخرین به‌روزرسانی، یعنی نسخه‌ی 22H2  ، چند ماهی شده که در دسترس کاربران قرار گرفته است.

اگر به تازگی این ویندوز را نصب کرده و بروزرسانی آن را دریافت کرده‌اید، با ما همراه باشید چرا که در این مطلب قصد داریم ویژگی‌های جدید این بروزرسانی را به شما معرفی کنیم.


ویرایش ویدیو

قابلیت که به آن اسنپ بار (Snap Bar) می‌گویند، قبلا در ویندوز 11 وجود داشت ولی در آپدیت جدید دسترسی به آن آسان شده که به شما امکان تقسیم صفحه را در حالت‌های مختلف می‎دهد.

در آپدیت جدید ویندوز 11، مایکروسافت ویرایشگر Clipchamp را به قابلیت‌های سیستم عامل اضافه کرده و به طور پیش فرض آن را در نسخه بروزرسانی نصب کرده است.

این ویرایشگر برای فیلم و ویدیوهای شما بسیار مناسب است و از آنجایی که این روزها تولید محتوا بیشتر به سمت فایل‌های ویدیویی می‌رود، کار شما را راه می‌اندازد و دیگر نیازی به نصب برنامه‌های شخص ثالث ندارید. البته این مورد را هم باید در نظر داشته باشید که Clipchamp در مقایسه با نرم‌افزارهای حرفه‌ای ویرایش ویدیو ضعیف‌تر است.

از قابلیت‌های این نرم‌افزار می‌توان به امکان اشتراک گذاری در رسانه‌های اجتماعی و الگوهای آماده اشاره کرد. با استفاده از این الگوها به راحتی و در عرض چند دقیقه می‌توانید یک کلیپ بسازید.

برای استفاده از Clipchamp در منو استارت نامش را جستجو کرده و با حساب مایکروسافت، جیمیل یا ایمیل خود از خدماتش استفاده کنید.

برنامه‌ی Family

این برنامه به پدر و مادرها اجازه می‌دهد برای فرزندان خود در زمینه‌ی استفاده از کامپیوتر محدودیت‌های زیادی را اعمال کنند تا مثلا فقط یک ساعت در روز اجازه‌ی بازی کردن داشته باشند. در واقع می‌توان گفت نیاز شما به برنامه‌های نظارتی شخص ثالث را کاهش می‌دهد.


دسته بندی نرم‌افزارها

این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که نرم‌افزارهای خود را دسته بندی و در یک پوشه بگذارید. مثلا می‌توانید نرم‌افزارهای ادیت عکس و یا بازی‌های خود را پوشه بندی کرده و دسترسی به آن را برای خودتان آسان کنید. به زبان ساده یعنی به شما این امکان را می‌دهد که به تعداد زیادی برنامه در منو استارت دسترسی داشته باشید.

برای این کار باید روی نرم‌ افزار مورد نظر کلیک کنید و آن را روی یک نرم افزار دیگر که قرار است با هم، هم گروه شوند بکشید تا با هم ترکیب شده و یک پوشه را به صورت خودکار ایجاد کنند.

جالب است بدانید برای ایجاد پوشه شما محدودیتی ندارید.

تب‌ها در فایل اکسپلورر

این ویژگی مدت‌ها است که در مرورگرهای مختلف قابل دسترسی است و مایکروسافت در بروزرسانی جدیدش آن را ارائه کرده است. برای باز‌کردن پنجره جدید در فایل اکسپلورر روی نماد «+» در بالای نوار منو کلیک کنید تا پنجره‌ی جدیدی باز شود. حالا فایل اکسپلورر ویندوز 11 می‌تواند مانند مرورگرهای پیشرفته عمل کند.

چیدمان جدید صفحه

این قابلیت که به آن اسنپ بار (Snap Bar) می‌گویند، قبلا در ویندوز 11 وجود داشت ولی در آپدیت جدید دسترسی به آن آسان شده که به شما امکان تقسیم صفحه را در حالت‌های مختلف می‎دهد.

برای این کار باید نشانگر را روی آیکون بزرگ‌کردن (Maximize) پنجره نگه دارید ولی کلیک نکنید، تا گزینه‌های جدید چیدمان نمایش داده شوند. حالا می‌توانید هر کدام یک از ترکیب‌بندی‌ها را انتخاب کنید.

البته می‌توانید به جای این کار از کلید ترکیبی Win + Z استفاده کنید و با نوشتن عدد مناسب روی گزینه‌ها چیدمان صفحه را تغییر دهید.

همچنین ویژگی‌هایی مثل امکان دسترسی به گجت‌های بلوتوثی از تسک‌بار، بازطراحی بخش تنظیمات پرینت و تغییراتی در NotePad از قابلیت‌های این آپدیت جدید به شمار می‌روند.

اگر بخواهیم کلی بگوییم، شاید این آپدیت تغییرات گسترده‌ای برای تجربه کاربری ایجاد نمی‌کند ولی برای کاربرانی که از ویندوز 11 استفاده می‌کنند مفید است و بهتر است آن را دریافت کنند.

برای دریافت این بروزرسانی می‌توانید به تنظیمات Windows Update مراجعه کنید.