تبیان، دستیار زندگی

نقد فیلم «کت چرمی»

عیسای دست‌های مبارک «کت چرمی»!

فیلم «کت چرمی» یک «جواد عزتی» دارد که برای همه شده جواد عزتی «مرد بازنده» یا جواد عزتی «زخم کاری»، اصلا جواد عزتی همه‌چیز! اما این شباهت‌ها را نمی‌توان در بزنگاه داستان «کت‌ چرمی» بازنده نامید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کت چرمی
روایت داستان حول محور آسیب اجتماعی اعتیاد، قاچاق و فروش دخانیات توسط زنان و دختران بی‌سرپرست و بدسرپرست است که همه این آسیب را در سوژه‌های فیلم‌ها و سریال‌های قبلی جواد عزتی به یک چشم دیده‌اند

امااین سوژه‌ها انقدر در جامعه زیاد هستند که برای مردم عادی نشده درست است که این آسیب‌ها از قدیم بوده اما خب به این صراحت در رسانه‌ای همچون هنر هفتم کمتر نمایش داده شده است. 

داستان «کت چرمی» با یک اتفاق غافلگیرکننده برای مخاطب رخ می‌دهد عیسی فرهمند (جواد عزتی) سعی دارد در نقش منجی عمل کند و نگذارد «فرزندی آسیب ببیند»، «مادری بی‌گناه بالای دار برود»، «سلاطین مواد مخدر زندگی‌شان را بکنند» و هزاران اتفاقی که در جامعه رخ می‌دهد اما عیسی فرزندش را با یک غفلت خودخواهانه پدرانه از دست داده است.

برگ برنده «کت چرمی» جواد عزتی است به همین خاطر«کت چرمی» یک فیلمنامه تمام عیار کم دارد تا بشود «کت چرمی» واقعی نه کت چرمی جواد عزتی، که در ذهن مخاطب بدلی از دیگر فیلم‌ها باشد.



«عیسی» دیگر نمی‌خواهد چیزی را از دست بدهد او حتی تا پیشروی از دست دادن مال و اموالش می‌رود تا «جان آدمی» را نجات دهد این همان چیزی است که در لحظه مخاطب را میخکوب می‌کند. 

اینکه منتقدان دست می‌گذراند روی انتقادی که فیلم با سوژه‌ای تکراری، نماهایی همانند دیگر فیلم‌ها حتی ادا واصول‌های شخصیت اول فیلم (جواد عزتی) مثل دیگر شخصیت‌هایی که در فیلم‌های مختلف بازی کرده، درآمده است همه ایرادهای بنی‌اسرائیلی است مخاطب می‌خواهد بداند که این سوژه‌ها وقتی در جامعه رخ می‌دهد منجی‌اش کجا نشسته است. 

اما ایرادی که در روند داستان در مواجه با آن هستیم این است که خیلی از موضوعاتی که در فیلم مطرح می‌شود برای مخاطب هیچ تصویری از آن مضامین و موضوعات در قالب سکانس و پلان نمایش داده نمی‌شود، به نوعی روایت‌های ناتمامی است که ذهن مخاطب را از موضوعات اصلی دور می‌کند و حتی هیچ گرایی به مخاطب نمی‌دهد فقط به عنوان طرح اولیه عنوان می‌شود که این به فرم هم لطمه وارد کرده است.

در داستان وقتی وقتی روند فیلم جلو می‌رود با پدیده‌ای به نام مهمونی «کت چرمی» مواجه می‌شویم که اتفاقا پیرنگ اصلی داستان همین‌جاست اما هیچ توضیحی برای مخاطب ندارد که این پدیده چی هست؟ اینهمه اتفاق حاشیه‌ای هم که افتاده و دارد مهم عنوان می‌شود به دلیل همین «کت چرمی» است اما در فیلم می‎‌بینیم که «کت چرمی» ابتر و ناتمام در ذهن مخاطب نقش می‌بندد.

برگ برنده «کت چرمی» جواد عزتی است به همین خاطر«کت چرمی» یک فیلمنامه تمام عیار کم دارد تا بشود «کت چرمی» واقعی نه کت چرمی جواد عزتی، که در ذهن مخاطب بدلی از دیگر فیلم‌ها باشد.