تبیان، دستیار زندگی

چرا حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت‌های بزرگ در جامعه امروزی ضرورت دارد؟

مسئولیت اجتماعی شرکتی(CSR) یک مدل تجاری است که در آن شرکت‌های خصوص به دنبال راه‌هایی برای ایجاد منافع اجتماعی و زیست‌محیطی‌اند، این در حالی است که اهداف سازمانی خود را نیز دنبال می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت‌های بزرگ در جامعه امروزی ضرورت دارد؟


وجود چالش‌های اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی در مناطقی که بنگاه‌های اقتصادی در آن فعالند باعث شده تا این شرکتها توجه به حوزه مسئولیت های اجتماعی را مدنظر قرارداده و پاسخگوی مطالبات روز افزون ذی‌نفعان متعدد خود باشند. دراین میان، گروه صنعتی انتخاب الکترونیک اصلی ترین فلسفه خود را تلاش برای ساخت جهانی بهتر برای انسان‌ها، از طریق اجرای متعهدانه مسئولیت‌های اجتماعی اعلام و تاکید کرده که این مسئولیت، یک انتخاب نیست؛ بلکه یک تعهد و ضرورت اخلاقیست. اما چرا توجه به حوزه مسئولیت اجتماعی در شرکت‌های بزرگ مورد نیاز جامعه امروز است.  "مت‌گوین" در مقاله ای که در وبسایت مدرسه کسب و کار هاروارد منتشر کرده پاسخگوی این پرسش است.  
داشتن یک کسب و کار موفق چیزی فراتر از کسب سود است؛ تغییرات آب و هوایی، نابرابری‌های اقتصادی و سایر چالش‌های جهانی که جوامع امروز را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده، کمپانی‌های بزرگ اقتصادی را بر آن داشته که هدفمند باشند و به جامعه خیر و منفعت بیشتری برسانند. 
این روزها مصرف‌کنندگان بیش از هر زمان دیگری از شرکت‌ها می‌خواهند که روش کسب‌وکار خود را تغییر دهند، شفاف‌تر شوند و نقشی فعال در رسیدگی به مسائل اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی داشته باشند. مسئولیت اجتماعی شرکتی یا(CSR)  جای خود را در دنیای شرکت‌های امروزی باز کرده و مشاغلی که آن را نادیده می‌گیرند با خطراتی مواجه می‌شوند. این روزها مسئولیت اجتماعیِ شرکتی، فراتر از یک روند تجاری است.
کسب‌وکارهایی که می‌خواهند با نسل‌های جدید، مرتبط باقی بمانند و در عین حال درآمد و کارایی خود را افزایش دهند، با پذیرش و انجام CSR سود خواهند برد. در یک مطالعه اخیر توسط Deloitte، مشخص شد که ۹۳ درصد از رهبران تجاری معتقدند شرکت‌ها فقط کارفرما نیستند و مباشران جامعه نیز هستند. علاوه بر این، 95 درصد کارفرمایان گفتند که قصد دارند در سال‌های آینده موضع قوی‌تری در مورد مسائل بزرگ‌تر اجتماعی اتخاذ کنند و منابع قابل توجهی را به طرح‌های مسئولیت‌پذیر اجتماعی اختصاص دهند.
چنین بینش و تفکری سبب شد تا محمدرضا دیانی با انتخاب الکترونیک به عنوان سازمانی مسئولیت‌پذیر در قبال ذینفعان، گام‌های مهمی در مسیر پایداری برداشته و با تقویت پایبندی به اصول مسئولیت اجتماعی در سراسر سازمان‌، این تفکر و بینش را سرلوحه فعالیت‌ها و برنامه‌های خود قرار دهد.

مسئولیت اجتماعی شرکتی چیست؟

مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR)  یک مدل تجاری است که در آن شرکت‌های خصوص به دنبال راه‌هایی برای ایجاد منافع اجتماعی و زیست‌محیطی‌اند، این در حالی است که اهداف سازمانی خود را نیز دنبال می‌کنند. سازمان‌های امروزی برنامه‌های مسئولیت اجتماعی شرکتی گسترده‌ای را اجرا می‌کنند. انواع مختلفی از مسئولیت اجتماعی شرکتی وجود دارد و CSR ممکن است برای هر سازمانی متفاوت باشد، اما هدف نهایی همیشه یکسان است؛ «با انجام کارهای خوب، در دنیای کسب و کار خوب عمل کنید».
نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد، شرکت‌هایی که مسئولیت اجتماعی شرکتی را پذیرفته اند، هدفشان حفظ سودآوری و در عین حال حمایت از یک هدف بزرگتر است، موفق‌ترند. شرکت‌های مسئولیت‌پذیر اجتماعی به‌جای تمرکز بر تولید سود، به سود سه‌گانه توجه می‌کنند، که تأثیر آن بر مردم و کره زمین را نیزدر نظر می‌گیرد. تصادفی نیست که برخی از سودآورترین سازمان‌های امروزی از نظر اجتماعی نیز مسئول هستند. از سویی دیگر کسب‌وکارهایی که مسئولیت اجتماعی شرکتی را نادیده می‌گیرند، برندشان به خطر می‌افتد. داشتن شهرت بد از نظر اجتماعی و زیست محیطی می‌تواند اثرات منفی جدی بر سودآوری و موفقیت کلی یک شرکت داشته باشد، زیرا امروزه مصرف کنندگان می‌خواهند پول خود را صرف محصولات و خدماتی کنند که به آنها اعتقاد دارند و با شرکت‌هایی که از شیوه‌های اخلاقی پیروی نمی‌کنند چالش دارند. کمپانی‌های بزرگی در دنیا از مسئولیت اجتماعی شانه خالی نکرده اند بلکه در این زمینه ورود کرده‌اند که نمونه‌های موفق آن بسیار است.
همانطور که از نمونه‌های موفق پیداست، مسئولیت اجتماعی یک تعهد عمیق و پایدار شرکتی است که می‌تواند سود به همراه داشته باشد. با یادگیری از ابتکارات نمونه‌های موفق در این زمینه و اتخاذ یک رویکرد ارزش محور در کسب و کار، می‌توانید به سازمان خود کمک کنید تا حتی در صورت مواجهه با چالش‌های جهانی نیز رشد کند.

مسئولیت اجتماعی مفهومی کاربردی در انتخاب الکترونیک

گروه صنعتی انتخاب الکترونیک

پیامد فعالیت سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، به خود آنها محدود نمی‌شود و لازم است شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف اقتصادی – صنعتی در قبال جامعه و محیط زیست خود پاسخگو و متعهد باشند تا علاوه بر سودآوری و تلاش در جهت افزایش آثار مثبت ناشی از اقدامات خود، آثار منفی احتمالی را نیز به میزان بسیار زیادی کاهش دهند.
چنین دیدگاه ارزشمندی، محمدرضا دیانی و گروه صنعتی انتخاب الکترونیک را مقید کرد تا در حوزه مسئولیت‎های اقتصادی، قانونی، بشردوستانه و خیرخواهانه و اخلاقی، به عنوان سازمانی مسئولیت‌پذیر و پیشرو در توسعه پایدار، ارائه خدمات مورد نیاز به جامعه را هدف اصلی خود قرار دهند.

گروه صنعتی انتخاب الکترونیک

کمک به تقویت زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی در مراکز جمعیتی و مناطقی که کارخانجات و سایت‌های تولید انتخاب الکترونیک در آنها واقع شده‌اند، بستر سازی جهت افزایش انگیزه کارکنان برای کار و زندگی در مناطق عملیاتی و تعامل مطلوب با ساکنان جوامع محلی، کمک به شکل‌گیری یا تقویت معیشت پایدار ساکنان جوامع محلی از طریق توانمندسازی آنان و زمینه‌سازی برای مشارکت سه ضلع صنعت لوازم خانگی، مردم و دستگاه‌های حاکمیتی، برخی از سیاست‌های مسئولیت اجتماعی در انتخاب الکترونیک است. 

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .