تبیان، دستیار زندگی

مروری بر یک سرطان زنانه

علائم شایع سرطان دهانه رحم که شاید ندانید

بسیاری از سرطان‌ها در گذشته معادل با مرگ بودند؛ اما اکنون باتوجه‌به انواع و اقسام شیوه‌های درمانی موجود، خیلی از سرطان‌ها قابل‌درمان‌اند و سرطان دهانه رحم یکی از این سرطان‌هاست و از زمانی که تست پاپ‌اسمیر برای تشخیص سرطان دهانه رحم مورداستفاده قرار می‌گیرد، آمار مرگ ناشی از این بیماری به میزان چشمگیری کمتر شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سرطان دهانه رحم
همهٔ ما از شنیدن نام سرطان دچار احساس ناخوشایندی می‌شویم و هرچند این بیماری شایع است؛ اما نباید آن را بزرگ‌ترین دشمن خود بدانیم. بسیاری از سرطان‌ها در گذشته معادل با مرگ بودند؛ اما اکنون باتوجه‌به انواع و اقسام شیوه‌های درمانی موجود، خیلی از سرطان‌ها قابل‌درمان‌اند و سرطان دهانه رحم یکی از این سرطان‌هاست و از زمانی که تست پاپ‌اسمیر برای تشخیص سرطان دهانه رحم مورداستفاده قرار می‌گیرد، آمار مرگ ناشی از این بیماری به میزان چشمگیری کمتر شده است.
سرطان دهانه رحم به وجود سلول‌های پیش‌سرطانی گفته می‌شود که شروع به گسترش در سطح دهانهٔ رحم می‌کنند. هرچند این سلول‌ها همیشه هم سرطانی نمی‌شوند؛ اما تشخیص زودهنگام باعث می‌شود این سلول‌ها پیش از اینکه دردسری ایجاد کنند برداشته شوند. علائم معمول سرطان دهانه رحم اغلب نگران‌کننده به نظر نمی‌رسند، بنابراین لازم است با آنها آشنا باشید تا در صورت مواجهه با هر یک از این علائم هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

پریودهای سنگین

پریودهای سنگین ممکن است به‌راحتی نادیده گرفته شوند چون می‌توانند ناشی از افسردگی، استرس و حتی برخی از داروها باشند. عوارض دیگری مانند بیماری التهابی لگن، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و اندومتریوز و فیبروم‌ها نیز می‌توانند دلیل پریودهای سنگین باشند؛ بنابراین عجیب نیست که وقتی با خونریزی‌های زیاد پریود مواجه می‌شوید، سرطان اولین چیزی نباشد که به ذهنتان می‌رسد.
اگر خونریزی‌هایتان بیشتر و سنگین‌تر از معمول‌اند و در زمان پریودتان بی‌نهایت احساس خستگی می‌کنید، پس جای نگرانی وجود دارد. هر تغییری در سیکل قاعدگی باید جدی گرفته شود. اگر در فواصل بین پریودهایتان لکه‌بینی دارید یا اگر پریودهایتان بیشتر از حد معمول طول می‌کشند می‌تواند علامت سرطان دهانه رحم باشد.
خونریزی زیاد معمولاً به این معنی است که تومور در حال حاضر راه خود را به بافت‌های اطراف دهانه رحم راه پیدا کرده است، بنابراین باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

اگر در سنین یائسگی هستید و خونریزی دارید پس باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. نازک شدن بافت اطراف واژن، ضخیم‌شدن مخاط رحم یا فیبروم و پولیپ نیز می‌توانند علت خونریزی واژن باشند. اما متأسفانه خونریزی واژن بعد از یائسگی می‌تواند علامت سرطان دهانه رحم یا حتی سرطان آندومتر نیز باشد


درد هنگام رابطه جنسی

رابطه جنسی دردناک مشکلی نسبتاً شایع است و زنان زیادی حداقل یک‌بار در زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. دیسپارونیا یا مقاربت دردناک به هرگونه درد واژینالی گفته می‌شود که پیش، حین و یا بعد از دخول احساس می‌شود. احساس سوزش حین مقاربت نیز نگران‌کننده است، همچنین دردی که بعد از مقاربت نیز از بین نمی‌رود.
خشکی واژن، عفونت‌ها یا ترومای واژن نیز چند موردی هستند که می‌توانند باعث مقاربت دردناک شوند و به همین دلیل این مشکل در اغلب موارد برای خانم‌ها جدی محسوب نمی‌شود و خیلی‌ها آن را نادیده می‌گیرند.
بنابراین، اگر حین مقاربت درد دارید قطعاً باید به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا یک تومور درحال‌رشد روی دهانه رحم نیز می‌تواند علت این علائم باشد.

دردی در کمر یا لگن که برطرف نمی‌شود

بیشتر افراد در زندگی خود گاهی کمردرد را تجربه می‌کنند و مطمئناً آن را به سرطان ربط نمی‌دهند؛ اما احساس مداوم درد در ناحیه لگن و پایین کمر یکی از شایع‌ترین علامت‌های سرطان دهانه رحم است که اغلب نادیده گرفته می‌شود.
بعضی از معمول‌ترین علت‌های درد پایین کمر شامل بیرون‌زدگی دیسک، آرتروز و آسیب‌ها می‌شود اما درد لگن اغلب ناشی از بیماری‌های منتقله از راه جنسی، سندرم روده تحریک‌پذیر، یبوست یا عفونت مجاری ادراری است؛ بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که کمردرد و لگن درد را به سرطان ربط ندهید.
این درد ممکن است متناوب یا پیوسته باشد. اگر هرگونه کمردرد یا درد لگنی دارید که بیشتر از یک هفته طول کشیده و هیچ دارویی روی آن اثر نمی‌کند به پزشک مراجعه کنید.

افزایش ترشحات واژینال

خانم‌ها در بیشتر زمان‌های زندگی خود ترشحات واژینال دارند، بنابراین عجیب نیست که افزایش ترشحات واژینال همیشه هم زنگ هشدار نباشد. افزایش ترشحات واژن می‌تواند دلیل ساده‌ای چون تخمک‌گذاری داشته باشد یا ناشی از عفونت یا نوسانات هورمونی باشد.
هرگونه ترشحات واژینال که بافت آبکی دارد و همراه با بوی بد است باید بررسی شود. این اتفاق می‌تواند زمانی روی بدهد که سلول‌های سرطانی دچار کمبود اکسیژن شده و عفونتی ایجاد کرده‌اند که ترشحاتی با بوی نامطبوع دارد. هرچند ترشحات واژن می‌تواند علامت خیلی از چیزهای دیگر هم باشد، اما اگر ادامه‌دار شد باید به پزشک مراجعه کنید.

خونریزی واژینال بعد از یائسگی

اگر در سنین یائسگی هستید و خونریزی دارید پس باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. نازک شدن بافت اطراف واژن، ضخیم‌شدن مخاط رحم یا فیبروم و پولیپ نیز می‌توانند علت خونریزی واژن باشند. اما متأسفانه خونریزی واژن بعد از یائسگی می‌تواند علامت سرطان دهانه رحم یا حتی سرطان آندومتر نیز باشد.
اگر یائسه شده‌اید و خونریزی واژن دارید به پزشک مراجعه کنید تا با انجام تست‌هایی مانند بیوپسی آندومتر، کورتاژ یا سونوگرافی واژینال وضعیت شما را بررسی کند. همهٔ این تست‌ها کمک می‌کنند علت خونریزی مشخص شود.

درد هنگام ادرارکردن یا دفع

درد حین ادرارکردن یا دفع معمولاً ناشی از عفونت‌های مجاری ادراری، بیماری‌های منتقله از راه جنسی و حتی محصولات بهداشتی خاصی است که در ناحیه واژن استفاده می‌کنید. اما این علامت می‌تواند مربوط به سرطان دهانه رحم نیز باشد. اگر علت این درد سرطان دهانه رحم باشد به این معنی است که سرطان علاوه بر دهانه رحم به بافت‌های پیرامون نیز راه پیدا کرده است.
دفع دردناک نیز علامت شایعی در سرطان دهانه رحم است که اغلب به یبوست، هموروئید یا شقاق و دیگر عوارض مانند بیماری التهابی روده ربط داده می‌شود. وقتی سرطان دهانه رحم به مثانه، کولون و کلیه‌ها دست‌درازی می‌کند می‌تواند موجب دفع دردناک شود. تومورها به این نواحی فشار وارد می‌کنند و باعث انسداد روده شده و جلوی حرکت عادی مدفوع را می‌گیرند. اگر هر یک از این علامت‌ها را دارید و طولانی شده است حتماً به پزشک مراجعه کنید.

خستگی و کاهش وزن

بیشتر ما خستگی را به کار زیاد و استرس ربط می‌دهیم؛ اما خستگی می‌تواند علامتی از سرطان باشد. هرچند اضطراب، افسردگی و حوادث استرس‌برانگیز و اندوه و حتی دل‌زدگی می‌توانند باعث احساس خستگی شوند؛ اما اگر هیچ‌چیزی به بهترشدنتان کمکی نکرد لازم است به پزشک مراجعه کنید. اغلب خانم‌هایی که دچار سرطان دهانه رحم می‌شوند خستگی را همراه با خونریزی‌های غیرمعمول واژینال تجربه می‌کنند؛ زیرا از دست‌دادن خون زیاد باعث افت گلبول‌های قرمز خون و سطح اکسیژن شده و خستگی ایجاد می‌کند.
یک علامت شایع دیگر در سرطان، کاهش وزن بی‌دلیل است. این نوع کاهش وزن به این معنی است که بدون هیچ تلاشی برای کاهش وزن در عرض شش ماه، ۵ تا ۱۰ درصد از وزنتان کم شود. کاهش اشتها و کاهش وزن بی‌دلیل می‌تواند به انواع سرطان‌ها مربوط باشد، از جمله سرطان دهانه رحم.

تهوع و بدهضمی‌های مداوم

اگر استرس زیادی دارید ممکن است فکر کنید حالت تهوعی که اغلب دارید به دلیل همین استرس و اضطراب است؛ اما باید بدانید که حالت تهوع مداوم می‌تواند علامتی از سرطان دهانه رحم باشد. در واقع حالت تهوع زمانی ظاهر می‌شود که سرطان در مراحل نسبتاً پیشرفتهٔ خود است. با پیشرفت سرطان، دهانه رحم متورم شده و به حفرهٔ شکم راه پیدا می‌کند و باعث فشار بر سیستم گوارش می‌شود و حالت تهوع ایجاد می‌کند.
به همین دلیل ممکن است دچار بدهضمی نیز شوید. این علائم به‌راحتی نادیده گرفته می‌شوند؛ زیرا معمول بوده و می‌توانند ناشی از خوردن بعضی از غذاها، استرس و اضطراب، بارداری، چاقی، سیگارکشیدن و حتی مصرف دارو باشند.

تورم پاها

بسته به سنتان شاید تصور کنید دردهایی که در پاهایتان دارید به دلیل افزایش سن یا حتی آسیبی است که قبلاً دیده‌اید. گاهی تورم و درد پاها می‌تواند ناشی از گردش خون نامناسب و عوارضی مانند واریس، لخته خون و گاهی مشکلات مربوط به پایین ستون فقرات باشد؛ اما سرطان دهانه رحم گاهی علت این درد و ناراحتی است.
وقتی سرطان دهانه رحم گسترش پیدا می‌کند کم‌کم به عصب‌های پایین کمر فشار وارد کرده و درد و تورم در پاها ایجاد می‌کند. درد و تورم پاها می‌تواند به دلیل فشاری باشد که به عصب‌های دیوارهٔ لگن وارد می‌شود و این اتفاق معمولاً در مراحل پیشرفته‌تر سرطان دهانه رحم رخ می‌دهد.
چگونه می‌توانید از سرطان دهانه رحم پیشگیری کنید؟
همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، خصوصاً در مورد سرطان. شما می‌توانید تغییراتی در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید، مثلاً سیگار را ترک کنید. سیگارکشیدن چه بخواهید و چه نه ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، خصوصاً اگر مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باشید. این ویروس یکی از اصلی‌ترین علت‌های سرطان دهانه رحم است، پس هرطورشده باید از ابتلا به آن پیشگیری کنید. ترک تنباکو از هر نوع آن یک راه ساده برای محافظت از خودتان در برابر سرطان است. یک راه دیگر نیز واکسینه شدن در برابر HPV است. سپس تست‌های غربالگری سرطان دهانه رحم باید به طور منظم انجام شوند. با این تست‌ها پزشک می‌تواند متوجه هرگونه تغییری در بافت دهانه رحم شود و در نتیجه جلوی رشد سرطان را بگیرد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.