تبیان، دستیار زندگی

چرا باید همراه با سالاد روغن‌زیتون بخوریم؟

فواید اضافه کردن چند قطره روغن‌زیتون به سالاد برای سلامتی

اگر به‌جای سس‌های چرب، به سالادتان سس خانگی با روغن‌زیتون و سرکه اضافه کنید. با این کار نه‌تنها طعم مطبوعی به سالادتان می‌دهید؛ بلکه منبع بسیار خوبی از چربی‌های سالم را نیز مصرف می‌کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روغن زیتون
چه کسی می‌تواند خوشمزگی یک سالاد تازه و رنگارنگ را انکار کند؟ خوردن سالاد یک راه سالم و خوب برای مصرف انواع سبزیجات است؛ اما چه‌بهتر اگر به‌جای سس‌های چرب به سالادتان سس خانگی با روغن‌زیتون و سرکه اضافه کنید. با این کار نه‌تنها طعم مطبوعی به سالادتان می‌دهید؛ بلکه منبع بسیار خوبی از چربی‌های سالم را نیز مصرف می‌کنید.


روغن‌زیتون، جذب برخی از مواد مغذی را بیشتر می‌کند

دوست دارید فواید غذایی سبزیجات سبز سالادتان را افزایش دهید؟ پس به سالادتان روغن‌زیتون بزنید. چربی‌های تک غیراشباع موجود در روغن‌زیتون، جذب مواد مغذی محلول در چربی، مانند ویتامین A، E، D و ویتامین K را افزایش می‌دهند. سبزیجات برگی حاوی بتاکاروتن هستند که یک آنتی‌اکسیدان ضدالتهاب است. اگر به سالادتان روغن‌زیتون اضافه نکنید، فقط مقدار کمی از بتاکاروتن موجود در سبزیجات برگی را جذب خواهید کرد. ضمناً سبزیجات برگی سرشار از ویتامین K هستند که یک ویتامین مهم برای لخته‌شدن خون و سلامت استخوان‌هاست. جذب ویتامین K بدون یک منبع چربی اندک خواهد بود.

روغن‌زیتون یک ضدالتهاب قدرتمند است

التهاب، یک فرایند التهابی و واکنش ایمنی بدن است که کمک می‌کند بریدگی‌ها و زخم‌های ما خوب شوند؛ اما التهاب درجه پایین بدون اینکه آسیبی وجود داشته باشد، ریسک بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت نوع دوم، اختلالات خودایمنی و برخی از سرطان‌ها.
اولئوکانتال یک ترکیب فعال موجود در روغن‌زیتون بکر است که دارای خواص ضدالتهابی قوی می‌باشد. این ترکیب با مهار آنزیم‌هایی که ترکیبات پیش التهابی ایجاد می‌کنند می‌تواند درد و تورم را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. این اتفاق جلوی واکنش‌های التهابی حاد و مزمن را می‌گیرد. با کاهش التهاب درجه پایین، ریسک بیماری‌های قلبی (که ناشی از تجمع پلاک هستند) و سکته مغزی کاهش می‌یابد.
مطالعات نشان می‌دهند مصرف منظم روغن‌زیتون بکر که منبع اصلی چربی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای است، با کاهش ریسک اختلالات مخربی مزمن مانند بیماری‌های قلبی، دیابت نوع دوم و سرطان مرتبط می‌باشد. فواید روغن‌زیتون بکر مربوط به چربی‌های تک غیراشباع و ترکیبات فنولیک آن می‌باشد که خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارند.

روغن‌زیتون برای سلامت قلب مفید است

روغن‌زیتون دارای چربی‌های تک غیراشباع است که می‌توانند کلسترول LDL را پایین بیاورند. همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن‌زیتون به مقابله با آسیب‌های اکسیداتیو که منجر به التهاب و آسیب رگ‌ها می‌شوند کمک می‌کند. به گفتهٔ انجمن قلب آمریکا، مطالعات نشان می‌دهند مصرف بیشتر از یک قاشق غذاخوری روغن‌زیتون در روز می‌تواند ریسک بیماری‌های قلبی و ریسک مُردن در اثر بیماری قلبی را پایین بیاورد.
یک ریسک فاکتور دیگر برای بیماری‌های قلبی، فشارخون بالاست. تحقیقات نشان می‌دهند مصرف روغن‌زیتون فرابکر می‌تواند فشارخون سیستولیک را پایین آورده و دوز مصرفی داروی فشارخون را در افرادی که مجبور به مصرف دارو هستند کاهش بدهد.

روغن‌زیتون خواص آنتی‌باکتریال دارد

روغن‌زیتون نه‌تنها برای قلبتان خوب است؛ بلکه خواص آنتی‌باکتریال نیز دارد، خصوصاً از جهت پاتوژنی به نام هلیکوباکترپیلوری که در روده‌ها زندگی می‌کند. هلیکوباکترپیلوری باکتریومی است که می‌تواند زخم معده و سرطان ایجاد نماید. مطالعات لابراتواری نشان می‌دهد روغن‌زیتون می‌تواند با هشت گونه از این باکتریوم مبارزه کند، از جمله سه گونه‌ای که نسبت به آنتی‌بیوتیک مقاوم هستند. مطالعه‌ای روی انسان‌ها نشان داده مصرف ۳۰ گرم روغن‌زیتون فرابکر در روز می‌تواند عفونت هلیکوباکتری پیلوری را در ۱۰ تا ۴۰ درصد از افراد در عرض دو هفته از بین ببرد؛ بنابراین روغن‌زیتون خاصیت آنتی‌باکتریال و ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدان دارد.

اگر به سالادتان روغن‌زیتون اضافه نکنید، فقط مقدار کمی از بتاکاروتن موجود در سبزیجات برگی را جذب خواهید کرد. ضمناً سبزیجات برگی سرشار از ویتامین K هستند که یک ویتامین مهم برای لخته‌شدن خون و سلامت استخوان‌هاست. جذب ویتامین K بدون یک منبع چربی اندک خواهد بود


روغن‌زیتون می‌تواند از دیابت نوع دوم پیشگیری کند

روغن‌زیتون سرشار از چربی تک غیراشباع است که می‌تواند ریسک دیابت نوع دوم را کاهش دهد. رژیم غذایی مدیترانه‌ای که تأکید زیادی روی روغن‌زیتون، غلات کامل، دانه‌ها و ماهی دارد، به کاهش احتمال ابتلا به دیابت کمک زیادی می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند اثرات ضدالتهابی روغن‌زیتون، حساسیت به انسولین و متابولیسم گلوکز را تقویت می‌کند. روغن‌زیتون فرابکر بیشتر از سایر چربی‌ها می‌تواند سطح قند خون و کلسترول را کاهش دهد و ازاین‌جهت برای افرادی که دیابت دارند بسیار مفید می‌باشد.

روغن‌زیتون برای سلامت استخوان مفید است

آیا می‌دانستید که روغن‌زیتون برای استخوان‌هایتان نیز مفید است؟ طبق گزارش مؤسسه ملی سلامت، یافته‌ها نشان می‌دهند مصرف روزانه روغن‌زیتون می‌تواند از کاهش تراکم استخوان پیشگیری کرده و شاخص‌های سلامت استخوان را بهبود بخشد. تحقیقات نشان داده‌اند روغن‌زیتون می‌تواند ریسک ابتلا به پوکی‌استخوان را کاهش دهد. ضمناً روغن‌زیتون می‌تواند یک چاشنی خوشمزه و سالم برای انواع غذاها باشد، از جمله جایگزینی مناسب برای سس سالاد.
از روغن‌زیتون کم اما به طور منظم استفاده کنید. روی سالادتان کمی روغن‌زیتون بریزید؛ اما همیشه این کار را بکنید.

در پایان
خلاصه اینکه روغن‌زیتون یک چاشنی بسیار سالم و عالی است که ارزش غذایی انواع سالاد و غذاهایی که می‌خورید را بالا می‌برد. ضمناً روغن‌زیتون یکی از سالم‌ترین چربی‌هایی است که می‌توانید بخورید. روغن‌زیتون نه‌تنها طعم خوشایندی دارد؛ بلکه سرشار از چربی‌های تک غیراشباع و پلی‌فنول‌های آنتی‌اکسیدانی است. از خواص بی‌نظیر روغن‌زیتون لذت ببرید!
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.