تبیان، دستیار زندگی

در هنگام مصرف مکمل‌ها و داروها دقت کنید

مکمل‌هایی که نباید با هم مصرف کنید

مکمل‌ها نه‌تنها ممکن است با یکدیگر تداخل داشته باشند، بلکه ممکن است با داروهایی که مصرف می‌کنید نیز تداخل داشته باشند. برای همین باید هنگام مصرف هر دارو یا مکملی در مورد تداخلات آن بدانید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مکمل و دارو
خیلی از افراد برای کمک به سلامتی و بهبود علائم عوارضی که دارند و یا کلاً بهبود تندرستی خود مکمل‌هایی مصرف می‌کنند. ویتامین‌ها، املاح، مکمل‌های گیاهی و پروبیوتیک‌ها همگی انواعی از مکمل‌هایی هستند که به سلامتی کمک می‌کنند. ممکن است چند نوع مکمل مصرف کنید؛ اما باید بدانید که بعضی از مکمل‌ها را نباید هم‌زمان مصرف کنید. مکمل‌ها نه‌تنها ممکن است با هم تداخل داشته باشند، بلکه ممکن است با داروهای تجویزی که مصرف می‌کنید نیز تداخل پیدا کنند.

این مکمل‌ها را با هم مصرف نکنید

مکمل‌ها می‌توانند برای سلامتی مفید باشند؛ اما خطراتی هم می‌توانند داشته باشند. مثلاً گاهی ترکیبات یک مکمل می‌تواند نتیجهٔ آزمایشات را تغییر دهد یا عوارض منفی طی جراحی داشته باشد. خطراتی که ممکن است با مصرف مکمل همراه باشد درصورتی‌که بیشتر از یک مکمل مصرف کنید بیشتر است.

منیزیم و کلسیم
منیزیم ماده‌ای معدنی است که برای کمک به صدها فرایند بدن موردنیاز است، از جمله عملکرد عضلات و اعصاب، کنترل قندخون و تنظیم فشارخون. منیزیم در سبزیجات برگی و حبوبات و مغزها و دانه‌ها و غلات کامل وجود دارد و ضمناً به‌صورت مکمل نیز موجود است.
پایین‌بودن سطح منیزیم در بدن می‌تواند با بیماری‌های قلبی، دیابت و پوکی‌استخوان مرتبط باشد. البته کمبود منیزیم اتفاقی چندان شایع نیست؛ اما در افراد زیر معمول‌تر است:
. اعتیاد به الکل دارند
. یک بیماری گوارشی دارند یا تحت عمل جراحی بوده‌اند که مانع جذب کافی مواد مغذی می‌شود
. دیابت نوع دوم دارند
. سن بالایی دارند
کلسیم نیز ماده معدنی دیگری است که برای سلامت استخوان‌ها مهم است و در شیر و ماست و پنیر وجود دارد. بعضی از افراد کمتر از میزان موردنیاز روزانه بدن به کلسیم، کلسیم مصرف می‌کنند و به همین دلیل سراغ مکمل‌های آن می‌روند. کمبود کلسیم موجب کاهش استحکام استخوان‌ها و پوکی‌استخوان خواهد شد.
مصرف منیزیم و کلسیم با هم مانع جذب کافی منیزیم در بدن می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که در معرض کمبود منیزیم‌اند و مکمل کلسیم نیز مصرف می‌کنند، کلسیم را پیش از خواب شب و منیزیم را همراه با وعده‌غذایی مصرف کنند.
ویتامین C و مس
ویتامین C کلاژن می‌سازد و کلاژن پروتئینی است که به التیام زخم‌ها کمک می‌کند. افراد به دلایل گوناگون مکمل ویتامین C ‌ مصرف می‌کنند (مثلاً برای مبارزه با عفونت، کاهش درد بعد از عمل یا کاهش فشارخون). ماده معدنی مس نیز در تولید انرژی نقش دارد و به ترمیم بافت همبند بدن نیز کمک می‌کند.
افرادی که بیماری قلبی دارند ممکن است طبق تجویز پزشک، مکمل مس مصرف کنند چون گفته می‌شود مس می‌تواند لیپید خون و ریسک تصلب شرایین را کاهش دهد. مکمل مس برای بیماران آلزایمر نیز ممکن است تجویز شود.
تحقیقات نشان داده مصرف مقدار زیاد ویتامین C ‌ (بیشتر از ۱۵۰۰ میلی‌گرم) می‌تواند جذب مس را کم کند.

آهن و چای سبز
آهن ماده‌ای معدنی است که بخش ضروری گلبول‌های قرمز خون را تشکیل داده و اکسیژن را از ریه‌ها به بافت‌ها می‌رساند. مکمل‌های آهن معمولاً برای افرادی توصیه می‌شوند که کم‌خونی، سرطان یا اختلالات گوارشی دارند و البته برای خانم‌های باردار.
چای سبز نیز سال‌هاست که شهرت و طرف‌داران زیادی پیدا کرده؛ چون خواص زیادی برای سلامتی دارد، از جمله تسکین علائم گوارشی و سردرد، پیشگیری از سرطان و بیماری قلبی و کاهش وزن. مصرف چای سبز همراه با آهن می‌تواند جذب آهن را کاهش دهد. هرچند این اثر ممکن است در بیشتر افراد قابل‌توجه نباشد؛ اما باز هم بهتر است این دو ماده را با فاصله از هم مصرف کنید.

مکمل‌هایی که می‌توانند با داروهای تجویزی تداخل ایجاد کنند

برخی از مکمل‌های تغذیه‌ای می‌توانند جذب و سوخت‌وساز یک دارو را تغییر دهند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، پتانسیل اثر دارو تغییر پیدا می‌کند و این یعنی ممکن است دارویی را که نیاز دارید خیلی کمتر یا خیلی بیشتر دریافت کنید.

زینک
زینک (روی) ماده‌ای معدنی است که نقش‌های متعددی در بدن دارد، از جمله تقویت ایمنی بدن، تولید پروتئین، ترمیم زخم، تولید DNA و حس بویایی و چشایی. اما زینک می‌تواند با برخی از داروها تداخل داشته باشد:
. آنتی‌بیوتیک‌ها
برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها، خصوصاً تتراسایکلین‌ها، در سیستم گوارش با زینک تداخل دارند و جذب هر دو دارو کم خواهد شد. اگر لازم است هر دو را مصرف کنید، آنتی‌بیوتیک را دست‌کم دو تا چهار ساعت بعد از مکمل زینک مصرف کنید.
. پنیسیلامین
زینک جذب و عملکرد پنیسیلامین را که برای درمان آرتریت به کار می‌رود کاهش می‌دهد. اگر لازم است هر دو دارو را مصرف کنید، مکمل زینک را حداقل دو ساعت قبل یا بعد از پنی‌سیلامین بخورید.

ملاتونین
ملاتونین هورمونی است که مغز در تاریکی ترشح می‌کند. ملاتونین به تنظیم ساعت درونی بدن و خواب کمک می‌کند. برخی از افراد برای کمک به خواب بهتر یا رفع جت‌لگ (پرواززدگی) از مکمل ملاتونین استفاده می‌کنند. ملاتونین می‌تواند با بعضی از داروها تداخل داشته باشد:

مصرف منیزیم و کلسیم با هم مانع جذب کافی منیزیم در بدن می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که در معرض کمبود منیزیم‌اند و مکمل کلسیم نیز مصرف می‌کنند، کلسیم را پیش از خواب شب و منیزیم را همراه با وعده‌غذایی مصرف کنند

. رقیق‌کننده‌های خون
داروهای رقیق‌کنندهٔ خون به‌منظور پیشگیری از تشکیل لخته خون مصرف می‌شوند. بعضی مطالعات نشان داده‌اند کسانی که ملاتونین و وارفارین مصرف می‌کنند ممکن است تولید پروتئین پروترومبین (یکی از چند فاکتوری که به لخته‌شدن خون کمک می‌کنند) در بدنشان کم شده و دچار خونریزی‌های جزئی شوند.
. آنتی‌کانوالسانت‌ها
آنتی‌کانوالسانت‌ها دسته‌ای از داروها هستند که برای افرادی که دچار تشنج می‌شوند تجویز می‌شوند. این باور وجود دارد که ملاتونین می‌تواند اثر این داروها را کاهش دهد.
. داروهای پروژستین با یا بدون استروژن
تحقیقات نشان می‌دهد داروهای پیشگیری از بارداری می‌توانند سطح ملاتونین را افزایش دهند و شما را دچار عوارض جانبی مکمل ملاتونین کنند، مانند سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و خواب‌آلودگی.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر هر نوع مکملی مصرف می‌کنید و دچار عوارض جانبی شدید، مصرف آن را متوقف کرده و به پزشک اطلاع دهید. عوارض جانبی مانند:
. خارش پوست، کهیر و بثورات پوستی
. تورم حلق، لب‌ها و زبان
. خس‌خس سینه یا تنگی نفس
. ضعف و بی‌حالی
. درد قفسه سینه یا ضربان قلب نامنظم
. تهوع و استفراغ یا اسهال
. مشکل در ادرارکردن، کاهش ادرار یا تیرگی ادرار
. خون در ادرار، مدفوع و استفراغ
. خونریزی غیرعادی از بینی و لثه
. خستگی
. کاهش اشتها
. زردی پوست یا چشم‌ها
. شکم‌درد یا درد شدید مفاصل و عضلات
اگر در مورد ترکیب مکمل‌ها یا مکمل‌ها با داروها تردید دارید حتماً از پزشک سؤال کنید. اگر مصرف مکملی را به‌تازگی شروع کرده‌اید حتماً در مورد تمام داروهایی که مصرف می‌کنید با پزشک مشورت کنید. این مسئله خصوصاً در مورد زنان باردار، کودکان و گروهی که آسیب‌پذیرترند مهم است.
همچنین اگر عمل جراحی در پیش دارید حتماً پزشکتان را در جریان هر دارو و مکملی که مصرف می‌کنید قرار دهید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.