تبیان، دستیار زندگی

راه شناسایی محافظ صفحه اصل از تقلبی

راهنمای انتخاب بهترین گلس محافظ صفحه

با توجه به وفور اجناس تقلبی در بازار شناختن راهی برای تشخیص یک گلس اصل بسیار حائز اهمیت است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محافظ صفحه

یکی از اقدامات واجبی که همه ما بعد از خرید گوشی انجام می‌دهیم، چسباندن یک گلس محافظ صفحه است تا از ضربات احتمالی و شکستن صفحه و یا خط و خش جلوگیری کند.

این گلس‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام تا اندازه‌ای از ضربات و آسیب به ال سی دی جلوگیری می‌کنند. از این رو در این مطلب قصد داریم انواع این محافظ‌ها را به شما معرفی کنیم و مزایا و معایب هر یک را برایتان شرح دهیم.

در ابتدا بد نیست بدانید با توجه به جنس به کار رفته در تولید این صفحات محافظ آنها به دو دسته کلی محافظ شیشه‌ای حرارت دیده و پلاستیکی تقسیم می‌شوند که نوع شیشه حرارت دیده در قیاس با محافظ پلاستیکی در حیطه حفاظت از صفحه گوشی کارکرد مناسب‌تری دارد.

گلس شیشه‌ای

این نوع گلس‌ها معمولا بخاطر ضخامت زیادی که دارند محافظت بیشتری از صفحه گوشی شما می‌کنند. این مدل روشن، براق و صاف هستند و سطح کیفی صفحه نمایش را به خوبی حفظ می‌کنند. نصب آن به دلیل نداشتن انعطاف راحت‌تر است و در نمایش دادن نور و تصویرمشکل زیادی ایجاد نمی‌کنند.


گلس سرامیکی

گلس سرامیکی مانند گلس شیشه‌ای است ولی مقدار کمی از ترکیبات آن از جنس سرامیک است. سایز کریستال‌ها بسیار کوچک است و معمولا گلس سرامیکی در مراحل اولیه تولید شفاف نیست و به آن گلس سرامیکی مات می‌گویند. این مدل مقاومت بالایی دارد ضدچربی است و اثر انگشت شما هم روی آن باقی نمی‌ماند.

گلس آنتی رفلکس

این نوع گلس مخصوص کسانی است که استفاده زیادی از گوشیشان در زیر نور مستقیم خورشید دارند. چرا که در چنین شرایطی دید ما کم می‌شود و به سختی می‌توانیم صفحه موبایل را ببینیم. اما این نوع گلس تا حد قابل توجهی این مشکل را برطرف می‌کند. به گونه ای که در روزهای آفتابی حتی زیر نور مستقیم خورشید هم با مشاهده صفحه نمایش گوشی با مشکل مواجه نمی‌شویم.

گلس پرایوسی (Privacy)

این مدل مخصوص افرادی است که در حال عبور و مرور در خیابان‌ها یا استفاده از خدمات شهری مثل مترو و اتوبوس هستند و دوست ندارند صفحه گوشیشان از اطراف مشخص باشد. این مدل حریم خصوصی را حفظ می‌کند ولی تا اندازه‌ای کیفیت و نور صفحه را کم می‌کند.
گلس یکی از مهم‌ترین وسایل جانبی برای موبایل است که تا اندازه زیادی می‌تواند جلوی آسیب دیدن گوشی را بگیرید. یک گلس مناسب باید از خط و خش و ضربه جلوگیری کند، موجب کاهش کیفیت نمایش صفحه نشود و همچنین سرعت لمس و عملکرد آن را کم نکند.

گلس نانو مایع

این مدل در بازار ایران کمتر رایج است. گلس نانو مایع با ریختن یک مایع روی نمایشگر گوشی شما، آن را در برابر خط و خش مقاوم می‌کند، اما لایه نازکی را روی گوشی شما ایجاد می‌کند و نباید انتظار استحکام زیادی را از آن‌ها داشته باشید. امکان تعویض ندارد و به مرور زمان از بین می‌رود.

راه‌های تشخیص گلس اصلی از تقلبی

هنگام خرید، گلس‌های تقلبی به وفور در بازار مشاهده می‌شود و ما عموما به فروشنده اعتماد می‌کنیم. حال اگر از فروشگاه معتبر و آشنا خرید کنید که هیچ اما اگر از فروشگاه‌های متفرقه در حال خرید هستید حتما به چند نکته توجه کنید.

ضدخش بودن: حتما با یک جسم سخت مثل کلید روی گلس خط بیاندازید. یک گلس اصل و مقاوم باید مقاومت خوبی در برابر خراش افتادن داشته باشد.

جذب مایعات و اثر انگشت: یادتان باشد مایعات هرگز نباید به داخل یک گلس نفوذ کند و اثر انگشت یا سایر کثیفی‌ها هم باید بدون هیچگونه زحمتی با یک تکه دستمال از بین برود.

سطح هموار و یکنواخت: در گلس‌های اصل وقتی انگشتتان را روی صفحه گوشی می‌کشید باید در تمام سطح گوشی هیچ نفوذ یا برآمدگی حس کنید. 

کیفیت رنگ: یک گلس اصل از روشنایی صفحه نمی‌کاهد و کیفیت رنگ تصاویر را از بین نمی‌برد. اما گلس‌های تقلبی رنگ‌های روی صفحه را کاملاً مرده و بی روح می‌کند.

سرعت لمس: در مواقعی که از یک گلس فیک استفاده می‌کنید، سرعت لمس شما کاهش پیدا می‌کند و حتی در قسمت‌هایی از روی صفحه امکان لمس وجود ندارد. در واقع گلس اجازه نمی‌دهد به خوبی عملکرد لمسی صفحه کار کند. این قضیه در مورد گوشی‌هایی که به یک حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر خود مجهز هستند بیشتر به چشم می‌آید.

گلس یکی از مهم‌ترین وسایل جانبی برای موبایل است که تا اندازه زیادی می‌تواند جلوی آسیب دیدن گوشی را بگیرید. یک گلس مناسب باید از خط و خش و ضربه جلوگیری کند، موجب کاهش کیفیت نمایش صفحه نشود و همچنین سرعت لمس و عملکرد آن را کم نکند.

پس بهتر است با توجه به نیاز و نوع موبایلتان یک گلس خوب و با هزینه بیشتری اصل آن را خریداری کنید.