تبیان، دستیار زندگی

آنچه خوب است در مورد پولیپ بینی بدانید

پولیپ بینی؛ علائم، تشخیص و درمان

پولیپ بینی زائده‌ای غیر سرطانی در بافت مخاطی بینی یا سینوس‌هاست. این توده‌ها اغلب شبیه قطره یا دانهٔ انگور بوده و گروهی‌ شکل می‌گیرند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پولیپ بینی
پولیپ‌های بینی اغلب با آلرژی یا آسم مرتبط هستند و ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکنند، به خصوص اگر کوچک باشند و نیازی به درمان نداشته باشند. برخلاف پولیپ‌هایی که در روده بزرگ یا مثانه تشکیل می‌شوند، پولیپ‌های بینی به ندرت سرطانی هستند.

علائم پولیپ

. مشکل در تنفس از طریق بینی
. کاهش حس بویایی
. کاهش حس چشایی
. ترشحات پشت بینی
. آبریزش بینی
. گرفتگی بینی
. سردرد
. سرفه
. درد صورت یا درد در دندان‌های بالا
. احساس فشار در اطراف سینوس‌ها
. خارش اطراف چشم‌ها
. خوروپف

وقتی هوای محیط خشک می‌شود، خصوصاً طی زمستان و در نواحی خشک، دستگاه بخور به مرطوب کردن هوا و در نتیجه مرطوب کردن راه‌های بینی کمک می‌کند. بخور باعث بهبود جریان موکوس در سینوس‌ها می‌شود و جلوی انسداد و التهابی را که منجر به بازگشت پولیپ خواهد شد می‌گیرد


علت پولیپ بینی

ایجاد پولیپ بینی با رینوسینوزیت مزمن همراه است که التهاب راه‌های هوایی و سینوس‌هاست و ۱۲ هفته یا بیشتر طول می‌کشد. علت پولیپ بینی کاملاً شناخته شده نیست؛ زیرا عارضه‌ای پیچیده است. اما تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که پولیپ بینی دارند ممکن است دارای واکنش غیرمعمول ایمنی باشند و اغلب شاخص‌های شیمیایی متفاوتی در غشای مخاطی‌شان وجود دارد. این شاخص‌های شیمیایی مانند سیگنال‌هایی عمل می‌کنند که به بدن می‌گویند چگونه واکنش نشان بدهد. پولیپ بینی و علت ایجاد آن، حوزهٔ گسترده‌ای برای مطالعه و تحقیق است که نیاز به آزمایشات و مشاهدات زیادی دارد.

تشخیص پولیپ بینی

پولیپ بینی باید توسط پزشک تشخیص داده شود. پزشک با وسیلهٔ مخصوص دوربین‌دار ظریفی داخل بینی را می‌بیند. در برخی موارد پزشک ممکن است نمونهٔ کوچکی از پولیپ بردارد که به آن بیوپسی می‌گویند. سی‌تی‌اسکن یا ام‌آرآی از سینوس‌ها نیز می‌تواند اطلاعاتی از وجود پولیپ‌های بینی بدهد.
همچنین ممکن است پزشک دستور آزمایش خون جهت بررسی سطح ویتامین D ‌ بدهد، چون کمبود این ویتامین در بدن می‌تواند منجر به پولیپ بینی شود.

درمان پولیپ بینی

. دارو
اولین خط درمان برای پولیپ بینی اغلب اسپری بینی کورتیکواستروئید است که توسط پزشک تجویز می‌شود. در خیلی از افراد این دارو می‌تواند پولیپ‌ها را جمع کرده و یا حتی از بین ببرد. کورتیکواستروئیدهای خوراکی نیز ممکن است تجویز شوند.
در مورد خیلی از افرادی که پولیپ بینی دارند، اگر علائم آلرژی و تحریک و عفونت یا التهاب برگردند، پولیپ نیز برمی‌گردد. آنتی‌هیستامین‌ها و ضداحتقان‌ها نیز به تسکین علائم آلرژی که ممکن است منجر به ایجاد پولیپ شوند کمک می‌کنند؛ اما این داروها مشکل پولیپ را مستقیماً برطرف نمی‌کنند.
. عمل جراحی
اگر پولیپ بینی با دارو کوچک نشود یا از بین نرود، ممکن است به عمل جراحی اندوسکوپیک جهت برداشتن پولیپ نیاز باشد. پزشک جراح پولیپ را که جلوی جریان سینوس‌ها و تخلیهٔ مایعات و تهویه داخل سینوس‌ها و راه‌های بینی را می‌گیرد برمی‌دارد. این عمل جراحی معمولاً به‌صورت سرپایی انجام می‌شود.
بعد از عمل جراحی لازم است از ناحیه بینی خوب مراقبت شود. پولیپ بینی درصورتی‌که  به‌درستی درمان نشود به‌احتمال زیاد عود خواهد کرد.

پیشگیری از عود پولیپ بینی

. استفاده از اسپری کورتیکواستروئید را ادامه دهید: اسپری کورتیکواستروئید به کاهش التهاب بعد از عمل جراحی کمک می‌کند. پزشک می‌تواند بسته به نیاز و شرایط خاص شما، داروهای دیگری نیز تجویز نماید.

. از دستگاه بخور استفاده کنید: وقتی هوای محیط خشک می‌شود، خصوصاً طی زمستان و در نواحی خشک، دستگاه بخور به مرطوب کردن هوا و در نتیجه مرطوب کردن راه‌های بینی کمک می‌کند. بخور باعث بهبود جریان موکوس در سینوس‌ها می‌شود و جلوی انسداد و التهابی را که منجر به بازگشت پولیپ خواهد شد می‌گیرد.

. از اسپری بینی برای شستشوی بینی استفاده کنید: اسپری بینی کمک می‌کند راه‌های هوایی بینی مرطوب و تمیز شده و جلوی التهاب گرفته شود. شستن سینوس‌ها و حفره‌های بینی با محلول سالین برای التیام بعد از عمل بسیار مهم است.

. از محرک‌های بینی اجتناب کنید: گردوخاک، دود و آلرژن‌های معمولی می‌توانند راه‌های هوایی بینی و سینوس‌ها را ملتهب کنند. تا جایی که ممکن است از محرک‌های بینی دوری کنید.

. آلرژی و آسمتان را کنترل کنید: برنامهٔ درمانی توصیه شده توسط پزشک برای کنترل آسم و آلرژی‌تان را دنبال کنید. اگر علائم ادامه داشتند، در مورد تغییر برنامه درمان با پزشک صحبت کنید.

پیامدهای پولیپ درمان نشده

پولیپ بینی می‌تواند راه بینی را مسدود کرده و مانع تخلیهٔ درست موکوس و ترشحات شود. همچنین پولیپ بینی باعث تحریک و التهاب زیادی حین تشکیل می‌شود. همهٔ این اتفاق‌ها می‌توانند پیامدهای زیر را داشته باشند:
. عفونت‌های مکرر سینوسی
. شعله‌ورشدن علائم آسم
. آپنه انسدادی خواب که یک عارضهٔ جدی بوده و در تنفس حین خواب وقفه‌هایی ایجاد می‌کند
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.