تبیان، دستیار زندگی

دلایل تهوع صبحگاهی به جز بارداری

چرا صبح‌ها حالت تهوع دارید؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که صبح‌ها دچار حالت تهوع شوید، درحالی‌که می‌دانید باردار نیستید و این سؤال برایتان مطرح شده که علت این حالت تهوعتان چیست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حالت تهوع
پیداکردن دلیل اینکه چرا صبح‌ها با حالت تهوع از خواب بیدار می‌شوید می‌تواند کمی سخت باشد؛ چون دلایل زیادی برای خانم‌ها وجود دارد. اما این حالت شما هر دلیلی که داشته باشد، عامل آن یکی است: یک ریتم نرمال گوارشی در معده برقرار است و هر چیزی که اختلالی در این ریتم ایجاد کند می‌تواند منجر به حالت تهوع شود.
داشتن حالت تهوع صبحگاهی به‌عنوان تنها علامت، تشخیص ساده‌ای ندارد و به همین دلیل لازم است در صورت طولانی‌شدن چنین حالتی به پزشک مراجعه نمایید تا علت دقیق مشخص شود، خصوصاً اگر علامت‌های دیگری مانند استفراغ یا شکم‌درد هم دارید.

در این مطلب به چند مورد از علت‌های بالقوهٔ حالت تهوع صبحگاهی می‌پردازیم.

افت قند خون

معده شما به دلیل پایین‌بودن قند خون هنگام بیدارشدن از خواب ممکن است پیامی به شما بدهد. در بیشتر افراد وقتی قند خون به پایین‌تر از ۷۰ افت می‌کند دچار علائم هیپوگلیسمی می‌شوند که می‌تواند شامل حالت تهوع، تعریق، سرگیجه و حتی از حال رفتن شود.
ساده‌ترین و سریع‌ترین راه تنظیم قند خون این است که مایعی شیرین بنوشید، مثلاً آبمیوه. می‌توانید قرص گلوکز نیز دم دستتان داشته باشید؛ این قرص‌ها فوراً جذب شده و قند خون را بالا می‌آورند.
علا‌ئم باید فوراً به‌محض اینکه قند خونتان نرمال شد از بین بروند. برای تثبیت قند خون نرمال زودتر صبحانه بخورید و در صبحانه‌تان حتماً کربوهیدرات‌های پیچیده، پروتئین و چربی‌های سالم وجود داشته باشد (حتی صبحانهٔ ساده‌ای مثل نان تست چند غله با کره بادام‌زمینی هم می‌تواند خوب باشد).

رفلاکس اسید

این هم یکی دیگر از علت‌های شایع تهوع صبحگاهی. تهوع می‌تواند از علامت‌های بیماری ریفلاکس باشد که در آن اسید معده به سمت قسمت بالایی مری حرکت می‌کند. هرچند حالت تهوع ناشی از ریفلاکس در هرزمانی از روز می‌تواند رخ بدهد؛ اما درصورتی‌که شب‌ها کاملاً صاف دراز بکشید این حالت بعد از بیدارشدن از خواب تشدید خواهد شد. وقتی صاف دراز می‌کشید و سرتان همسطح بدنتان است، اسید معده راحت‌تر به سمت بالا و  مری حرکت می‌کند.
تغییراتی در سبک زندگی مثلاً پرهیز از غذاهای اسیدی، حداقل دو ساعت قبل از خواب چیزی نخوردن و بالاآوردن سر با چند بالش حین خواب می‌تواند به کاهش علائم ریفلاکس کمک زیادی بکند. اما اگر بیشتر از دو بار در هفته داروی آنتی‌اسید خوردید و تغییرات لازم را انجام دادید؛ اما حالت تهوعتان همچنان باقی بود به پزشک مراجعه کنید.

تهوع صبحگاهی می‌تواند علامتی از یک مشکل در گوش باشد. عفونت گوش و سرگیجه می‌تواند در ریتم گوارشی معده اختلال ایجاد کرده و به شما حالت تهوع بدهد. عفونت گوش می‌تواند با درد و فشاری که ایجاد می‌کند و ضمناً تغییراتی که در شنوایی به وجود می‌آورد و با گرفتگی بینی و تب نیز سبب حالت تهوع شود


میگرن

تهوع و استفراغ می‌تواند از عوارض میگرن هم باشد، میگرن تغییراتی در سیستم عصبی مرکزی ایجاد کرده و گوارش را کُند می‌کند و همین می‌تواند باعث تهوع و استفراغ شود. اگر احساس می‌کنید در آستانهٔ یک حملهٔ میگرنی هستید، هر چه زودتر دارویتان را همراه با مقداری غذا بخورید. یک لیوان بزرگ هم آب بنوشید؛ چون دهیدراته شدن بدن هم می‌تواند سردرد را بدتر کند.
اگر داروهای معمولی جواب ندادند یا حالت تهوعتان شدید است و استفراغ هم دارید به پزشک مراجعه کنید تا داروهایی برایتان تجویز کند که هم برای میگرن و هم برای تهوع مفیدند. خیلی مهم است بابت هر نوع سردرد مزمنی به پزشک مراجعه کنید، خصوصاً اگر دردتان شدید است.

عفونت گوش

تهوع صبحگاهی می‌تواند علامتی از یک مشکل در گوش باشد. عفونت گوش و سرگیجه می‌تواند در ریتم گوارشی معده اختلال ایجاد کرده و به شما حالت تهوع بدهد. عفونت گوش می‌تواند با درد و فشاری که ایجاد می‌کند و ضمناً تغییراتی که در شنوایی به وجود می‌آورد و با گرفتگی بینی و تب نیز سبب حالت تهوع شود.
عفونت‌های خفیف گوش با قطره‌های آنتی‌بیوتیک قابل‌درمان‌اند، اما عفونت‌های جدی‌تر نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک خوراکی دارند. وقتی درد و فشار گوش کم‌کم از بین برود، حالت تهوع نیز برطرف خواهد شد.

استرس و اضطراب

سیستم گوارش ما ارتباط کاملاً مستقیمی با سیستم عصبی ما دارد و روده‌های ما اساساً با سه مکانیسم کنترل می‌شود: سلول‌های عضلانی صاف، سیستم عصبی پاراسمپاتیک و سیستم عصبی سمپاتیک که واکنش‌های «استراحت کن و بخور» و «جنگ یا گریز» را ایجاد می‌کنند. اضطراب و استرس می‌توانند یک واکنش عصبی ایجاد کنند و بر مخاط معده اثر بگذارند. این مسئله بیشتر در میان خانم‌ها شایع است که با اضطراب نگرانی نسبت به ماجراهای روزی که در پیش دارند، صبح دچار حالت تهوع می‌شوند.
از تکنیک‌های کنترل استرس و کنترل ذهن برای مدیریت استرس و اضطرابتان کمک بگیرید، برای فعالیت‌های موردعلاقه‌تان بیشتر وقت بگذارید، با دوستانتان بیشتر حرف بزنید و «نه» گفتن را یاد بگیرید.

یبوست

فاکتورهای زیادی وجود دارند که می‌توانند موجب یبوست شوند، از جمله کمتر فیبر خوردن، سندرم روده تحریک‌پذیر و بی‌تحرکی و یکجا نشینی. عدم تخلیهٔ مدفوع و ماندن آن در روده‌ها و نفخی که ایجاد می‌کند می‌تواند بر گیرنده‌های مخاط گوارشی اثر بگذارد و سیگنال‌هایی به مغز ارسال کرده و حالت تهوع به شما بدهد.
بهترین کار این است که میوه و سبزی فراوان مصرف کنید، مایعات زیاد بنوشید و به طور منظم ورزش کنید. اگر یبوستتان شدید است و آزارتان می‌دهد می‌توانید ملین بخورید و اگر مشکل یبوست همچنان وجود داشت به پزشک مراجعه کنید تا علت تشخیص‌داده‌شده و درمان مناسب تجویز شود.

داروها

خیلی از داروها می‌توانند حالت تهوع ایجاد کنند، اما بعضی از داروها بیشتر باعث تهوع می‌شوند، مثلاً قرص‌های پیشگیری از بارداری و ضد افسردگی‌ها و برخی از مسکن‌ها. بعضی از عوارض جانبی داروها شدت کمی دارند و به‌مرور کلاً برطرف می‌شوند؛ اما برخی دیگر شاید ولتان نکنند. اگر فکر می‌کنید تهوع صبحگاهی‌تان ناشی از دارویی است که مصرف می‌کنید، با پزشکتان مشورت کنید تا دوز دارو را تغییر دهد یا داروی دیگری برایتان تجویز نماید.

عفونت مجاری ادراری

عفونت مجاری ادراری علاوه بر درد حین ادرارکردن، تکرر ادرار، حساس شدن مثانه و کدرشدن ادرار می‌تواند حالت تهوع نیز ایجاد کند. خصوصاً حالت تهوع، استفراغ و درد در وسط کمر می‌تواند علامت عفونتی باشد که به کلیه‌ها رسیده است. سمومی که توسط باکتری‌های مهاجم تولید می‌شوند می‌توانند در شکم و کلیه‌ها التهاب ایجاد کنند و باعث حالت تهوع شوند. به پزشک مراجعه کنید تا داروی مناسب برایتان تجویز شود.

کم‌آب شدن بدن

به‌اندازهٔ نیاز بدن مصرف‌نکردن مایعات باعث می‌شود سطح الکترولیت‌هایی مثل پتاسیم و سدیم در بدنتان پایین بیاید و از تعادل خارج شود، در نتیجه حالت تهوع خواهید داشت. دهیدراته شدن بدن خصوصاً اگر شب قبل به‌اندازه کافی مایعات ننوشیده باشید، علاوه بر تهوع صبح باعث تیره‌شدن ادرار، تلخی دهان و احساس سرگیجه یا سبُکی در سر نیز می‌شود.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.