تبیان، دستیار زندگی

ترفندهای افزایش سرعت اینترنت

برای رفع مشکلات کندی اینترنت ترفندهای زیادی وجود دارد که به سادگی قابل اجرا است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
افزایش سرعت اینترنت
یکی از دغدغه‌های این روزهای همه ما که به نوعی با اینترنت برای انجام کارهایمان مثلا برگزاری یک کلاس درس و یا حتی خوش و بش کردن با دوستان واقوام نیاز داریم، مشکل کندی سرعت اینترنت است.

درست است که مثلا مدل گوشی و یا نوع سرویس اینترنت و محل دسترسی شما در سرعت نتتان مهم و تاثیر گذار است، اما در مواقعی هم هست که مثلا شما از یک گوشی نسبتا پیشرفته و یک سرویس ارائه دهنده مناسب استفاده می‌کنید ولی سرعت اینترنت کند است. در چنین مواقعی پیشنهاد ما این است که قبل از تماس گرفتن با پشتیبان شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی چند موارد را روی تلفن و سیستمتان چک کنید.

مصرف اینترنت برنامه‌های پس زمینه را کنترل کنید

اگر بخواهیم به طور ساده بگوییم، تمامی برنامه‌هایی که در تلفن شما نصب هستند و هشدارهایی از آنها روی تلفنتان می‌بینید، اینترنت مصرف می‌کنند و همین دلیلی بر کندی و زود تمام شدن حجم اینترنت شما است.

برای رفع ای مشکل به تنظیمات و قسمت برنامه‌ها مراجعه کرده و روی برنامه‌‎ مورد نظر زده و گزینه  Background Data را خاموش کنید.


تعداد افراد متصل به اینترنت را بررسی کنید

در مواقعی که با دیگران به صورت شریکی از یک منبع اینترنت استفاده می‌کنیم، تعداد افراد در سرعت و کیفیت اینترنت تاثیر دارد. به زبان ساده فردی که در حال دانلود چندین فایل حجیم است سرعت اینترنت را برای دیگر افراد کند می‌کند.

برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین شرایطی NetCut یک ابزار شبکه است که به کمک آن می‌توان متوجه شد چه کسی به شبکه ما متصل شده است و محدودیت‌هایی برای آن تعریف کرد.

بروزرسانی خودکار برنامه‌ها را غیرفعال کنید

درست است که بروزرسانی برنامه‌ها یک امر مهم است و بهتر است همیشه از برنامه‌های بروز استفاده کنید، اما خودکار بودن این روند مخصوصا برای برنامه‌هایی که از آنها استفاه نمی‌کنید، در سرعت اینترنتتان تاثیرگذار است. برای این کار به تنظیمات رفته و گزینه  Don't auto-update apps را انتخاب و روی DONE ضربه بزنید.


از Data Saver استفاده کنید

این مورد برای گوشی‌های اندرویدی قابل استفاده است و به شما این امکان را می‌دهد که میزان داده‌ای را که برنامه‌های شما می‌توانند در پس‌زمینه استفاده کنند، محدود می‌کند.

برای فعال کردن این گزینه به تنظیمات رفته و وارد Connections شوید. سپس Data Usage را باز کنید و روی Data Saver بزنید و آن را فعال کنید.

 خیلی از مواقع مشکل اصلی کاربران به نوع سیم‌کارت آنها برمی‌گردد. اگر سیم کارتتان از نوع قدیمی و نسل 3 است، حتما اقدام به تعویض آن کنید. چرا که سیم کارت‌های نسل 4G یا 5G سرعت بالایی در اتصال به اینترنت دارند.


کش مرورگر و برنامه‌ها را پاک کنید

این گزینه هم برای گوشی‌های اندرویدی بسیار تاثیرگذار است. برای این کار به منوی تنظیمات رفته و برنامه مرورگر و سایر برنامه‌هایی که کش دارند را پیدا کنید. در تنظیمات داخلی این نرم افزارها گزینه Clear Cache وجود دارد. با پاک کردن آن فضای موبایلتان خالی می‌شود و همین در سرعت اینترنت تاثیرگذار است. همچنین می‌توانید از اپلیکیشن‌های حذف خودکار کش استفاده کنید.

آپلود تصویر را غیرفعال کنید

اگر در شبکه‌های اجتماعی و وب گردی در مرورگرها نیازی به عکس ندارید گزینه Text-Only مرورگر خود را فعال کنید که به صورت خودکار عکس‌ها را آپلود نکند. این ویژگی در منوی تنظیمات اکثر مرورگرها وجود دارد.

از مرورگرهایی که مسدودکننده تبلیغات دارند، استفاده کنید

حتما این مورد برایتان پیش آمده که هنگام جستجو در یک مرورگر، ناخواسته وارد صفحات مختلف تبلیغاتی می‌شوید. این موضوع در مصرف حجم اینترنت و سرعتتان تاثیر منفی دارد. پس بهتر است از مرورگرهایی که مسدودکننده تبلیغات دارند، استفاده کنید. البته می‌توانید از اپلیکیشن‌های مسدودکننده تبلیغات نیز استفاده کنید.


سیم کارتتان را به 4G یا 5G تبدیل کنید

خیلی از مواقع مشکل اصلی کاربران به نوع سیم‌کارت آنها برمی‌گردد. اگر سیم کارتتان از نوع قدیمی و نسل 3 است، حتما اقدام به تعویض آن کنید. چرا که سیم کارت‌های نسل 4G یا 5G سرعت بالایی در اتصال به اینترنت دارند.

تنظیمات شبکه موبایل خود را ریست کنید

خیلی مواقع با ریست کردن تنظیمات شبکه می‌توانید مشکلاتی که پیش آمده را مجدد بازگردانی کنید و موبایل شما از سرعت خوبی برخوردار شود.
افزایش سرعت اینترنت

تغییر APN

APN همان نقطه دستیابی تنظیمات اولیه اینترنت گوشی همراه است که به ‌طور خودکار برایتان ارسال می‌شود و مشخص می‌کند که برای دسترسی به اینترنت باید به کجا متصل شوید. حال با تغییر این نقطه می‌توانید سرعت اینترنتتان را افزایش دهید.

برای این کار در آیفون از تنظیمات وارد Cellular شوید و روی Cellular data network ضربه بزنید. اگر اینترنتتان همراه اول است در بخش APN باید mcinet را وارد کنید و اگر اینترنتتان ایرانسل است در بخش APN  باید mtnirancell را وارد کنید.

در گوشی‌های اندرویدی نیز از طریق تنظیمات گوشی به قسمت Connections یا Wireless &  Network  بروید و گزینه Mobile Network را انتخاب کنید و در قسمت Access Point Names روی Add  بزنید. اگر اینترنتتان همراه اول است در بخش APN باید mcinet را وارد کنید و اگر اینترنتتان ایرانسل است در بخش APN باید mtnirancell را وارد کنید.

به طور کلی اینترنت کند تجربه بسیار بدی است و این موضوع وقتی یک کلاس درس دارید و یا اینکه باید یک پروژه کاری را تحویل دهید، بسیار آزاردهنده می‌شود. اما می‌توانید با امتحان کردن روش‌های ساده‌ای که در این مطلب برایتان بازگو کردیم، تا حدی مشکلات کندی اینترنتتان را رفع کنید.