تبیان، دستیار زندگی

راهنمای خرید گوشی قلم‌دار

گوشی‌های قلم‌دار جذابیت بالایی دارند و اگر قیمت بالای آنها برای شما مشکلی ندارد، پیشنهاد می‌کنیم حتما یکی از آنها را برای خود بخرید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوشی قلم دار

با پیشرفت روز به روز تلفن‌های هوشمند، چند سالی است که شاهد تلفن‌هایی باریک و ظریف و در ابعاد بزرگتر هستیم. اما یک مدل محبوب این سال‌ها گوشی‌های قلم‌دار هستند که سرعت و کاربری بسیار جالبی دارند و اکثر افرادی که تجربه کار با چنین گوشی‌هایی را داشته‌اند، آن را با هیچ چیز عوض نمی‌کنند.

شاید در نگاه اول ذهنتان به سراغ گلکسی‌های سامسونگ برود که اولین تجربه ارائه گوشی‌های قلم‌دار در بازار ایران بودند. اما برای اطلاعاتتان باید بگوییم که برای اولین بار این تکنولوژی در گوشی‌های ویندوز تحت عنوان وین پد استفاده شدند. به آنها استایلوس پِن یا قلم لمسی می‌گفتند و برای دانشجویان و نقشه برداران بسیار مفید بودند. دانشجویان به راحتی می‌توانستند در کلاس یادداشت برداری کنند و به نقشه‌کشان برای نقشه‌کشی کمک می‌کردند. 

حال اگر شما هم به این گوشی‌ها علاقه دارید، در این مطلب قصد داریم تا شما را با نکات مهمی که قبل از خرید باید بدانید، آشنا کنیم.

به نوع قلم توجه کنید

قبل از خرید بهتر است در مورد قلم‌های موجود اطلاعاتی داشته باشید. در بازار دو نوع قلم استایلوس موجود است، خودکارهای استایلوس فعال و قلم‌های غیرفعال. این دو مورد عملا تفاتی با هم ندارند و هر دو مانند هم عمل می‌کنند. خودکارهای غیرفعال مانند انگشتان شما هستند و هیچ وسیله الکترونیکی در داخل آن‌ها وجود ندارد. اما قلم‌های فعال دستگاه‌های الکترونیکی هستند که می‌توانند مستقیما با گوشی هوشمند شما ارتباط برقرار کنند.

حال شما باید دقت کنید گوشی که انتخاب کرده‌اید، قلم داخلی دارد یا نه. گوشی‌های قلم داخلی معمولا دارای یک قلم فعال هستند. اما اگر گوشیی را انتخاب می‌کنید که قلم داخلی ندارد، باید مطمئن شوید که این گوشی از یک قلم فعال خارجی پشتیبانی می‌کند.

تاخیر و دردسرهایش!

اگر گوشی مد نظر شما با نوع قلم شخص ثالث سازگار نباشد، هنگام استفاده، تاخیری بین زمان لمس و اجرا شدن دستور ایجاد می‌شود که هر چه تلفن رده پایین‌تر باشد، این تاخیر بیشتر است. پس حتما به نوع قلم خریداری شده و سازگاری آن با تلفن همراه دقت کنید.

 اگر قصد خرید یک موبایل قلم دار را دارید، باید علاوه بر نکات بالا به دوربین، نمایشگر، باتری، پردازنده و رم نیز توجه داشته باشید و فقط مجذوب زیبایی و داشتن قلم آن نشوید. چرا که قرار نیست همیشه قلم به دست باشید و این مورد جزو آپشن‌های یک تلفن هوشمند به حساب می‌آید. 


میزان حساسیت فشاری

زمانی که با مداد روی کاغذ یک خط می‌کشید، به فشار دستتان دقت کنید. اگر آرام باشد خط شما نازک می‌شود و اگر پرقدرت فشار دهید، یک خط ضخیم روی کاغذ دارید. همین شرایط در مورد قلم‌های دیجیتالی نیز صدق می‌کند. البته این میزان حساسیت از قلمی به قلم دیگر متفاوت است.

آیا می‌شود از قلم S-Pen روی دیگر دستگاه‌ها هم استفاده کرد؟

عموما هر برند قلم‌هایی اختصاصی می‌سازد که منحصرا برای دستگاه های خودش قابل استفاده است و معمولا قلم‌های هوشمند، امکان فعالیت با مدل های دیگر همان برند را دارند، اما روی دستگاه‌های برندهای دیگر کار نمی‌کنند.

اما اگر دوست دارید یک قلم داشته باشید که با گوشی فعلیتان سازگار باشد، می‌توانید از قلم‌های لمسی موجود در بازار استفاده کنید. مثلا برند باسئوس قلم‌های نسبتا خوبی ارائه کرده است. این قلم‌ها برای افرادی که به نقاشی علاقه‌مندند و یا کار طراحی می‌کنند، بسیار کاربردی است.

چی بخریم؟

اگر قصد خرید یک موبایل قلم دار را دارید، باید علاوه بر نکات بالا به دوربین، نمایشگر، باتری، پردازنده و رم نیز توجه داشته باشید و فقط مجذوب زیبایی و داشتن قلم آن نشوید. چرا که قرار نیست همیشه قلم به دست باشید و این مورد جزو آپشن‌های یک تلفن هوشمند به حساب می‌آید.

در بازار ایران تلفن‌های خوب و با کیفیتی که مجهز به قلم هستند، وجود دارد و شما با توجه به نیاز و بودجه‌تان می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید.

مثلا گوشی سامسونگ گلکسی S22 Ultra که از پرچمداران این برند است، با قلم S-Pen کاربران زیادی را جذب کرد و توانسته تا حد زیادی رضایت خریداران را جلب کند. این قلم برای کار و بازی بسیار عالی است و البته ناگفته نماند این تلفن قیمت بالایی هم دارد.

سری نوت سامسونگ نیز همگی از قلم برخوردارند و مثلا Galaxy Note 20 Ultra و گلکسی Z Fold 3 نیز از نمونه‌های قوی در این حوزه هستند ولی قمت بسیار بالایی دارند.

برندهای شیائومی و هواوی نیز چند مدل گوشی قلم‌دار معرفی کرده‌اند که البته نسبت به سامسونگ ضعیف‌تر و البته ارزان‌تر نیز هستند.

در نهایت اگر وزنه قلم‌ داشتن نسبت به قیمت بالای آنها برای شما سنگین‌تر است، می‌توانید یکی از مدل‌های سامسونگ را انتخاب کنید.