پیشوازهای شهادت امام هادی علیه السلام
5ام بهمن ماه مصادف با 3ام رجب 1444
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : دوشنبه 1401/11/03 ساعت 11:30
امام هادی (علیه السلام) در اثر توطئه های حکام جور عباسی در ایام خلافت متوکل از مدینه به سامرا تبعید گردید و سپس به دستور معتز عباسی مسموم شد و در سوم رجب سال ۲۵۴ قمری به شهادت رسید.
دوران امامت امام هادی علیه السلام بیش از ۳۳ سال به طول انجامید که حدود سیزده سال آن را در مدینه سپرى کرد. در این مدت، گروه هاى بسیارى از شهرهاى شیعه نشین ایران، عراق و مصر براى بهره گیرى از محضر امام به سوى مدینه آمدند.امام در این شهر چنان موقعیت و محبوبیتى بین مردم یافت که دولتمردان عباسى، به شدت از این وضع احساس خطر مى کردند. براى نمونه، بُرَیحه عباسى در نامه اى به متوکل نوشت: «اگر تسلط بر حرمین شریفین را مى خواهى، "على بن محمد" را از این شهر بیرون کن؛ زیرا او مردم را به سوى خود فراخوانده و عده بسیارى نیز دعوتش را پذیرفته اند...».
عباسیان که هراس بسیارى از رهبرى شیعه و خطر حرکت شیعیان برضد خود داشتند، به این نتیجه رسیدند که با دور کردن امام به عنوان قطب و محور تشیع از مدینه که کانون تجمع شیعیان شده بود، به این هدف دست یابند. بدین ترتیب، تبعید و مراقبت نظامى را که تجربه پیشین و موفق عباسیان به شمار مى رفت، دوباره در دستور کار قرار دادند.
امام از مضمون نامه مذکور آگاهى یافته و در نامه اى به متوکل، وى را از دشمنى ها و کینه توزى و دروغ پردازى نویسنده آگاه ساخته بود. متوکل سیاستى مزوّرانه و دو پهلو در پیش گرفت. او نخست نویسنده نامه را که از امام سعایت کرده بود، از کار برکنار کرد تا خود را دوستدار امام جلوه دهد. سپس به کاتب دربار دستور داد تا نامه اى به امام بنویسد که در ظاهر، علاقه متوکل را نسبت به امام بیان مى کرد، ولى در واقع، دستور جلب امام از مدینه به سامرا بود. همچنان که یزداد، پزشک مسیحى دربار با آگاهى از احضار امام، انگیزه متوکل را دریافته و گفته بود: «بنابر آن چه شنیده ام، هدف خلیفه از احضار محمد بن على علیه السلام به سامرا این بوده که مبادا مردم به ویژه چهره هاى سرشناس به وى گرایش پیدا کنند و در نتیجه، حکومت از دست آنها خارج شود...».
متوکل براى کاهش پى آمدهاى منفى احضار امام، نامه اى محترمانه به ایشان نوشت. اما به راستى، نوشتن نامه اى با کلماتى محترمانه از کسى چون متوکل که از هیچ ستمى بر خاندان پیامبر و هر کسى که کوچکترین ارتباطى با آنان دارد، خوددارى نمى کند، جاى بسى شگفتى است و نشان دهنده هراس شگرفى است که این دشمنان خونخوار شیعه از امام داشته اند.
او هم در مقابل امام از خود فروتنى نشان مى دهد و هم خود را «امیرالمؤمنین» مى خواند و عنوان حاکمیت بر مؤمنین را براى خود محفوظ مى دارد. وى به امام مى فهماند که او همچنان حاکمیت خاندان پیامبر را نپذیرفته و امام نیز مجبور به اطاعت از وى است.
او مدام از تمجید مقام شامخ امام سخن به میان مى آورد، اما «یحیى بن هرثمه» را براى رکابدارى امام مى فرستد، ولى تاریخ از همراهى فرماندهى نظامى به اتفاق سیصد سرباز مسلح خبر مى دهد. این رفتار به جلب خشونت آمیز و محتاط نظامى بیش تر شبیه است تا استقبالى رأفت انگیز.
امام هادى علیه السلام پس از قتل متوکل، هفت سال در دوران خلفاى بعدى زندگى کرد. اگر چه فشارهاى دستگاه در مقایسه با دوران متوکل کاهش یافت، ولى سیاست هاى کلى دستگاه، به جز دوران مستنصر، در راستاى اسلام زدایى، تغییرى محسوس نداشت و امام همچنان در سامرا تحت مراقبت شدید نظامى، روزگار مى گذراند. سرانجام توطئه دشمنان امام هادى علیه السلام براى ایشان به ثمر رسید و وى به دستور «معتز» و سم «معتمد» که در آب یا انار ریخته شده بود،[۲۰] مسموم شد و در سوم رجب سال ۲۵۴ ه.ق، به شهادت رسید.
تبعید امام هادى به سامرا
دوران امامت امام هادی علیه السلام بیش از ۳۳ سال به طول انجامید که حدود سیزده سال آن را در مدینه سپرى کرد. در این مدت، گروه هاى بسیارى از شهرهاى شیعه نشین ایران، عراق و مصر براى بهره گیرى از محضر امام به سوى مدینه آمدند.امام در این شهر چنان موقعیت و محبوبیتى بین مردم یافت که دولتمردان عباسى، به شدت از این وضع احساس خطر مى کردند. براى نمونه، بُرَیحه عباسى در نامه اى به متوکل نوشت: «اگر تسلط بر حرمین شریفین را مى خواهى، "على بن محمد" را از این شهر بیرون کن؛ زیرا او مردم را به سوى خود فراخوانده و عده بسیارى نیز دعوتش را پذیرفته اند...».
عباسیان که هراس بسیارى از رهبرى شیعه و خطر حرکت شیعیان برضد خود داشتند، به این نتیجه رسیدند که با دور کردن امام به عنوان قطب و محور تشیع از مدینه که کانون تجمع شیعیان شده بود، به این هدف دست یابند. بدین ترتیب، تبعید و مراقبت نظامى را که تجربه پیشین و موفق عباسیان به شمار مى رفت، دوباره در دستور کار قرار دادند.
امام از مضمون نامه مذکور آگاهى یافته و در نامه اى به متوکل، وى را از دشمنى ها و کینه توزى و دروغ پردازى نویسنده آگاه ساخته بود. متوکل سیاستى مزوّرانه و دو پهلو در پیش گرفت. او نخست نویسنده نامه را که از امام سعایت کرده بود، از کار برکنار کرد تا خود را دوستدار امام جلوه دهد. سپس به کاتب دربار دستور داد تا نامه اى به امام بنویسد که در ظاهر، علاقه متوکل را نسبت به امام بیان مى کرد، ولى در واقع، دستور جلب امام از مدینه به سامرا بود. همچنان که یزداد، پزشک مسیحى دربار با آگاهى از احضار امام، انگیزه متوکل را دریافته و گفته بود: «بنابر آن چه شنیده ام، هدف خلیفه از احضار محمد بن على علیه السلام به سامرا این بوده که مبادا مردم به ویژه چهره هاى سرشناس به وى گرایش پیدا کنند و در نتیجه، حکومت از دست آنها خارج شود...».
متوکل براى کاهش پى آمدهاى منفى احضار امام، نامه اى محترمانه به ایشان نوشت. اما به راستى، نوشتن نامه اى با کلماتى محترمانه از کسى چون متوکل که از هیچ ستمى بر خاندان پیامبر و هر کسى که کوچکترین ارتباطى با آنان دارد، خوددارى نمى کند، جاى بسى شگفتى است و نشان دهنده هراس شگرفى است که این دشمنان خونخوار شیعه از امام داشته اند.
او هم در مقابل امام از خود فروتنى نشان مى دهد و هم خود را «امیرالمؤمنین» مى خواند و عنوان حاکمیت بر مؤمنین را براى خود محفوظ مى دارد. وى به امام مى فهماند که او همچنان حاکمیت خاندان پیامبر را نپذیرفته و امام نیز مجبور به اطاعت از وى است.
او مدام از تمجید مقام شامخ امام سخن به میان مى آورد، اما «یحیى بن هرثمه» را براى رکابدارى امام مى فرستد، ولى تاریخ از همراهى فرماندهى نظامى به اتفاق سیصد سرباز مسلح خبر مى دهد. این رفتار به جلب خشونت آمیز و محتاط نظامى بیش تر شبیه است تا استقبالى رأفت انگیز.
واکنش مردم به تبعید امام:
وقتى یحیى بن هرثمه براى ابلاغ نامه متوکل و اجراى مقدمات تبعید نزد امام ایشان آمد، مردم جلوى خانه امام تجمع کردند و فریاد اعتراض و شیون و زارى از نهاد آنان برخاست؛ به گونه اى که یحیى بن هرثمه مى گوید: «من تا آن روز چنین شیون و زارى اى ندیده بودم و هر چه سعى کردم آنها را آرام کنم، نتوانستم. سوگند خوردم که درباره او (امام هادى علیه السلام) قصد و دستور سوئى ندارم، ولى فایده اى نداشت. سپس خانه او را تفتیش کردم، ولى در آنجا چیزى جز قرآن، کتاب و چیزهایى مانند آن نیافتم...».فرارسیدن شهادت امام
امام هادى علیه السلام پس از قتل متوکل، هفت سال در دوران خلفاى بعدى زندگى کرد. اگر چه فشارهاى دستگاه در مقایسه با دوران متوکل کاهش یافت، ولى سیاست هاى کلى دستگاه، به جز دوران مستنصر، در راستاى اسلام زدایى، تغییرى محسوس نداشت و امام همچنان در سامرا تحت مراقبت شدید نظامى، روزگار مى گذراند. سرانجام توطئه دشمنان امام هادى علیه السلام براى ایشان به ثمر رسید و وى به دستور «معتز» و سم «معتمد» که در آب یا انار ریخته شده بود،[۲۰] مسموم شد و در سوم رجب سال ۲۵۴ ه.ق، به شهادت رسید.
شهادت امام هادی علیه السلام 1401 | |
نحوه فعال سازی و مشخصات کامل تر پیشوازهای زیر را اینجا ببینید | |
عنوان : ای از غم تو اثر : حمید علیمی کد ماهانه ایرانسل : 4411062 | |
عنوان : مضطر و بی قرارم اثر : محمد طاهری کد ماهانه ایرانسل : 441816 | |
عنوان : یتیمیه پسرم اثر : مهدی سلحشور کد ماهانه ایرانسل : 4411066 | |
عنوان : یا حضرت هادی اثر : حمید علیمی کد ماهانه ایرانسل : 4411065 | |
عنوان : امام الهادی عشر اثر : همخوانی کد ماهانه ایرانسل : 441815 | |
عنوان : صلوات بر هادی اثر : محسن حسن زاده کد ماهانه ایرانسل : 4411071 | |
عنوان : خاک در سامره اثر : حمید علیمی کد ماهانه ایرانسل : 4411067 | |
عنوان : مسموم وا اماما اثر : حمید علیمی کد ماهانه ایرانسل : 4411077 | |
عنوان : ای باب عسکری اثر : مهدی میرداماد کد ماهانه ایرانسل : 4415816 | |
عنوان : نوای دلم اثر : احمد صدرایی کد ماهانه ایرانسل : 44111895 کد همراه اول : 76824 | |
عنوان : خون جگر اثر : احمد صدرایی کد ماهانه ایرانسل : 44111894 کد همراه اول : 76823 | |
عنوان : ای پسر حضرت زهرا اثر : احمد صدرایی کد ماهانه ایرانسل : 44111893 کد همراه اول : 76822 | |
عنوان : ای معنی عبادت اثر : احمد صدرایی کد ماهانه ایرانسل : 44111892 کد همراه اول : 76821 | |
عنوان : عشق من اثر : احمد صدرایی کد ماهانه ایرانسل : 44111889 کد همراه اول : 76818 | |
عنوان : حضرت هادی اثر : مهدی میرداماد کد ماهانه ایرانسل : 4415820 | |
عنوان : اسمت دوا اثر : احمد صدرایی کد ماهانه ایرانسل : 44111891 کد همراه اول : 76820 | |
عنوان : تو قلبم اثر : احمد صدرایی کد ماهانه ایرانسل : 44111897 کد همراه اول : 76826 | |
عنوان : دلم برای هادی اثر : مختاری کد ماهانه ایرانسل : 4415821 | |
عنوان : شعر خوانی اثر : احمد صدرایی کد ماهانه ایرانسل : 44111896 کد همراه اول : 76825 | |
عنوان : عالم سیه پوشه اثر : مهدی سلحشور کد ماهانه ایرانسل : 4411057 | |
عنوان : تو را سلام اثر : مهدی میرداماد کد ماهانه ایرانسل : 4415817 | |
عنوان : عشق تو اثر : احمد صدرایی کد ماهانه ایرانسل : 44111890 کد همراه اول : 76819 | |
عنوان : شبیه عمه اثر : مهدی سلحشور کد ماهانه ایرانسل : 4411072 | |
عنوان : دلم فقط تورو می خواد اثر : مختاری کد ماهانه ایرانسل : 4415822 | |
عنوان : سیدنا حضرت هادی ع اثر : مهدی مختاری کد ماهانه ایرانسل : 44141333 کد هفتگی ایرانسل : 44141308 کد همراه اول : 17273 | |
پیشوازهای شهادت حضرت امام علی النقی الهادی (ع) 1398 پیشوازهای شهادت حضرت امام علی النقی الهادی (ع) 1399 پیشوازهای شهادت حضرت امام علی النقی الهادی ع 1400 محصولات مذهبی ویژه شهادت امام هادی علیه السلام 1396 | |
صفحه دفتر خدمات ویژه تبیان | |
سایت دفتر خدمات ویژه تبیان | |
پیشواز چیست ؟ | |
شرایط تولید پیشواز |