تبیان، دستیار زندگی

داستان فیلم هفت (seven) از نوشتن کتاب تا فیلمبردار ایرانی

کتاب 15 هزار دلاری که اختصاصی برای فیلم هفت نوشتند

هر فیلمی داستانی دارد که با فهمیدنش دیدن فیلم را برای دومین بار جذاب می‌کند و آدم پیش خودش می‌گوید کاش زمان دیدن فیلم به آن پی می‌بردم. البته همه فیلم‌ها شاید از این قاعده بهره‌مند باشند اما فیلم هفت (seven ) دقیقا فیلمی است که داستانی را در پس خود پنهان کرده که گفتنش و شنیدنش حتی خواندش خالی از لطف نیست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فیلم،  فیلمسازان، داستان فیلم هفت، کتاب 15 هزار دلاری برای فیلم هفت، فیلمنامه، فیلمبردار ایرانی در فیلم هفت،
خیلی از منتقدان و حتی تماشاچیان فیلم هفت معتقدند که این فیلم با اینکه در بخش جنایی و درام قرار دارد اما از هرگونه کلیشه‌های فیلم‌های جنایی به دور است و می‌توان گفت که داستانی ارزشمند و قابل اعتنایی را روایت می‌کند که تماشایش را جذاب می‌کند و تحلیل آن می‌تواند بخشی از جذابیت فیلم را به نمایش بگذارد.

ماجراهایی که قدیمی و جدیدی را درگیر می‌کند

داستان هفت از این قرار است که کارگاه جدید و تازه نفسی وارد اداره پلیس می‌شود و باید یک هفته با کارگاه قدیمی که یک هفته دیگر بازنشسته می‌شود آشنا می‌شود آنها با رخداد یک قتل با موضوعات پیچیده و عجیبی مواجه می‌شوند که نتیجه خونباری را رقم می‌زند.

برد پیت، مورگان فریمن، کوین اسپیسی و کویین پالترو از بازیگران این فیلم هستند که به نویسندگی اندرو کوین واکر و کارگردانی دیوید فینچر برای مخاطبان نمایش داده شد.

فیلمبرداری فیلم هفت توسط یک ایرانی‌الاصل صورت گرفته است، داریوش خنجی



برد پیت جایگزین دنزل واشنگتن

نقش کارگاه جوان «دیوید میلز» را برد پیت بازی کرده است شاید برایتان جالب باشد که پیش از برد پیت پیشنهاد بازی در این نقش را به دنزل واشنگتن داده بودند که او با خواندن فیلمنامه این نقش را رد می‌کند و می‌گوید که این نقش خیلی زیاد سیاه و شیطانی است البته دنزل بعد از اکران و تماشای فیلم نسبت به این تصمیم‌اش پشیمان شده بود.

در بخشی از فیلمنامه آمده بود که میلز در تعقیب و گریز مجروح می‌شود، اما او به طور اتفاقی از سطح بالایی سقوط می‌کند و دست‌اش با شیشه بریده می‌شود به همین خاطر فیلمنامه تغییر می‌کند و جراحت از قسمت دیگر بدن به قسمت دیگر تغییر پیدا می‌کند.

کتاب‌هایی که واقعی بودند به قیمت 15 هزار دلار

جنایتکار «جان دو» کتاب‌هایی که می‌خواند همه واقعی بودند و به خاطر این فیلم به نگارش درآمدند یعنی قبل از فیلمبرداری فیلم چند گروه شبانه روزی دو ماه به نوشتن کتاب مشغول شدند و تمام جملات را نوشتند که شاید باورتان نشود نزدیک به 15 هزار دلار هزینه برداشته است. حتی در خود فیلم هم به مدت زمان نوشتن کتاب اشاره شده که سامرست دیالوگی دارد بر این مبنی که اگر پلیس بخواهد کتاب را بخواند دو ماه باید وقت بگذارد.

جنایتکار 40 کیلوگرمی

کارگردان هفت برای قربانی سوم فیلم به دنبال بازیگری بود که تنها چهل کیلوگرم وزن داشته باشد و بسیار لاغر باشد مایکل رید مک‌کی بازیگر این نقس 43 کیلو بود که تست داد و قرار بود نقش را به دست آورد در آن دوران کارگردان به او می‌گوید که کاش 3 کیلو هم از وزن‌ات کم کنی که البته این حرفش کاملا شوخی بود اما مک کی این حرف فینچر را جدی می‌گیرد و 3 کیلو از وزن خود را کم می‌کند.

فیلمبردار ایرانی در فیلم هفت

فیلمبرداری فیلم هفت توسط یک ایرانی‌الاصل صورت گرفته است، داریوش خنجی! او با فیلمسازان همچون برناردو برتولوچی، وودی آلن، جیمز گری، میشائیل هانکه، وونگ کار وای، سیدنی پولاک، ژان-پی‌یر ژونه، آلن پارکر، رومن پولانسکی و دنی بویل کار کرده است اما آشنایی فینچر با خنجی خیلی جالب است که او خنجی را در کلیپی که مرتبط با تبلیغ عطر بوده این دیده و پسندیده و از او خواسته است تا در پروژه هفت با آنها همکاری کند.