تبیان، دستیار زندگی

ساعت‌های هوشمند واقعا برای سلامتی ما مهم هستند؟

ساعت‌های هوشمند تنها به منظور نمایش ساعت و تاریخ طراحی نشده‌اند و با برنامه‌های متناسب می‌توانند وضعیت سلامتی کاربران را در طول روز پایش کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
ساعت‌ هوشمند

چند سالی است که هوشمند شدن به ساعت‌های مچی رسیده و بسیاری از افراد این محصول پرطرفدار را در کنار دیگر لوازم هوشمند، خریداری می‌کنند. این ساعت‌ها معمولا با بلوتوث به تلفن هوشمند متصل می‌شوند و هشدارهای وارده به تلفن را بر روی ساعت به شما نشان می‌دهند.

قابلیت این ساعت‌ها ابتدا از قدم شماری و کالری شماری شروع شد و حال به موارد پیشرفته‌تری رسیده است.

ساعت‌های هوشمند واقعا روی سلامتی ما تاثیری دارند؟

در یک نگاه کلی می‌توان گفت ساعت‌های هوشمند برای بهبود سلامتی ما تاثیرات مثبتی دارند، اما چطور؟

خواب: همانطور که می‌دانید خواب ناکافی یا بی کیفیت، یکی از عوامل ایجاد بیماری‌های جسمی و روانی است. یک قابلیت کاربردی ساعت‌های هوشمند سنجش کیفیت خواب است. بدین صورت که هنگام بیدار شدن به شما می‌گوید که متناسب با سن و بدن خود متناسب خوابیده‌اید یا نه؟ مثلا چندبار از خواب پریده‌اید؟ و یا اینکه خواب شما به قدر کافی عمیق بوده است یا خیر.

حتی شرکت اپل با با اپلیکیشن NightWare PTSD همکاری کرده تا به بیمارانی که از مشکلات شدید خواب رنج می‌برند، کمک کند و به‌گونه‌ای طراحی شده که جلوی کابوس دیدن شما را می‌گیرد.

اپلیکیشن‌های تناسب اندام: یکی از اهداف طراحی این ساعت‌ها رسیدن به تناسب اندام است. چرا که شما می‌توانید برنامه‎های مناسب را روی تلفن خود نصب کنید و با ارائه یک سری اطلاعات مانند قد و وزن و غیره برنامه‌های ورزشی و تمرینی مناسب برای رسیدن به تناسب اندام دریافت کنید. البته برندهای سامسونگ و اپل به صورت پیش فرض برنامه‌های سلامتی را دارند.

ضربان قلب و اکسیژن خون: ساعت‌های هوشمند با اندازه‌گیری و پایش وضعیت این دو پارامتر می‌توانند به طور منظم وضعیت سلامت قلب و دستگاه گردش خون بدن شما را بسنجند و اگر مشکلی برای سلامت شما وجود داشته باشد، شما را مطلع می‌کنند.

مثلا سنسور BioActive سامسونگ در سری گلکسی واچ چهار و پنج می‌تواند سلامت ضربان قلب نوری، سیگنال قلب الکتریکی و تجزیه‌ و ‌تحلیل امپدانس بیوالکتریکی را به شما بگوید و همچنین می‌تواند شاخص چربی بدن را به‌طور دقیق اندازه‌گیری کنند.

استرس: این ساعت‌ها با کنار هم گذشتن وضعیت کلی بدن، مثل ضربان قلب و الگوی خواب می‌توانند یک امتیاز به سطح استرس‌تان بدهند. در واقع ساعت هوشمند شما با در نظر گرفتن چندین علائم به شما هشدار می‌دهد که در آستانه حملات پانیک هستید و توصیه می‌کند که چند راهکار تنفسی برای کاهش استرستان انجام دهید. پس اگر بیش از اندازه استرسی هستید، یک ساعت هوشمند به خودتان هدیه بدهید.

 ساعت‌های هوشمند با اندازه‌گیری و پایش وضعیت این دو پارامتر می‌توانند به طور منظم وضعیت سلامت قلب و دستگاه گردش خون بدن شما را بسنجند و اگر مشکلی برای سلامت شما وجود داشته باشد، شما را مطلع می‌کنند


این ساعت‌ها ضرری هم دارند؟

بسیاری از محققان بر این باورند که ساعت‌های هوشمند و یا حتی مچ بندهای هوشمند ممکن است بر روی بیماری‌هایی چون سرطان، فشار خون، آلزایمر و افزایش ضربان قلب تأثیر داشته باشند. البته لازم است بدانید این احتمالات هنوز به مرحله اثبات نرسیده و آنها اعتقاد دارند به دلیل تابع‌هایی مانند پرتو الکترومغناطیسی یا ای‌ام آر ممکن است طیف گوناگونی از تابش‌ها مانند موج‌های رادیویی یا پرتو ایکس یا نورهای مرئی را ساطع کنند.

البته همانطور که گفتیم این ادعا هنوز ثابت نشده و ممکن است حتی رد بشود. ولی نکته مهم اینجاست که سازمان بهداشت جهانی تأثیرات الکترومغناطیسی را جزوی از بیماری‌های سرطان‌زای احتمالی قرار داده است. البته از گذشته تا به امروز در رابطه با تلفن‌های همراه، مودم و لپ‌تاپ نیز همین حرف و حدیث‌ها برقرار بوده و ما می‌دانیم اشعه منعکس شده از این ابزارها تاثیرات کمی بر روی بدن انسان دارند و کاملا بی خطر نیستند. این تاثیرات در رابطه با ساعت‎ها و مچ‌بندهای هوشمند نیز پابرجاست و شرکت‌های بزرگ سازنده نیز به آن باور دارند و برای زیاد نشدن این تاثیرات اجازه نصب سیم‌کارت را در آنها نمی‎دهند. چرا که وجود سیم‌کارت بر روی ساعت هوشمند ضررهایی را برای بافت رگ و مغز انسان دارد. البته جنس بدنه ساعت و بند آن نیز بسیار مهم است و اگر مرغوب نباشد، ممکن است مشکلات پوستی نیز ایجاد کند.

ساعت به جای پزشک؟

در نهایت اگر بخواهیم به یک جمع بندی کلی برسیم، باید بگوییم این ساعت‌ها آنقدر پیشرفته نشده‌اند که جای پزشک و درمان را بگیرند و فقط با هشدارهایی، برخی از تهدیدهای سلامتی را به ما نشان می‌دهند. در واقع مثلا برای تناسب اندام، کالری و قدم شماری و یا برای تمرینات ورزشی مناسب هستند و فشار خون بالا و اندازه اکسیژن خون را به شما می‌گویند.