تبیان، دستیار زندگی

بررسی قیمت تلفن همراه با توجه به لایحه بودجه سال جدید

«آنچه خواهید دید» قیمت گوشی در 1402

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ تعرفه واردات موبایل نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قیمت تلفن همراه
از ابتدای امسال قیمت محصولات تکنولوژی افزایش زیادی داشته و بسیاری از کارشناسان علت آن را محدودسازی واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار و ممنوع کردن واردات آیفون می‌دانند. این محدودیت‌ها و مشکلات رجیستر نشدن آیفون‌های جدید مشکلات عدیده‌ای را برای فعالان این بازار فراهم کرده است.

در واقع به این بهانه که واردات موبایل به ضرر منابع ارزی کشور است، محدودیت‌هایی بر تخصیص ارز واردات این محصول اعمال شد. در نهایت هم قرار بر این شد که ارز لازم برای واردات این محصولات از فعالیت‌های صادراتی شخصی فراهم شود. البته لازم به ذکر است که بعد از فراهم شدن ارز هم، واردات گوشی اپل امکان ندارد و شخص می‌تواند از برندهای دیگر خریداری و وارد کشور کند. البته به صورت رسمی این ممنوعیت واردات اپل اعلام نشده، ولی تا به الان هیچ واردکننده‌ای نتوانسته از طریق رویه‌های تجاری معمول گوشی‌های اپل را وارد کشور کند. تمامی گوشی‌های این برند به صورت مسافری و قاچاق وارد کشور شده‌اند.

اما سه نکته در این جا قابل تامل است:

نکته اول این است که فروشندگان، گوشی‌های اپل را با گارانتی 18 ماهه می‌فروشند و اگر مشکلی برای کاربر پیش بیاید، از آنجایی که واردات ممنوع است، فروشنده چگونه می‌تواند تعهدات گارانتی را تقبل کند؟

نکته بعدی واردات دیگر محصولات این برند است. مثلا ایرپاد و اپل واچ مشکلی در واردات ندارند و فقط واردات گوشی‌های آیفون ممنوع است.

و نکته سوم قیمت دیگر پرچم‌داران این حوزه است. مثلا محصولات جدید سامسونگ نیز قیمت چندان ارزانی ندارند و با یک اختلاف چند میلیونی از گوشی‌های اپل در بازار فروخته می‌شوند و سوالی که در ذهن شکل می‌گیرد این است که چه فرقی بین این برندها است.

تعرفه واردات گوشی در بودجه سال قبل

در لایحه بودجه سال 1401 ، تعرفه واردات تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار ۱۲ درصد تعیین شده بود و قرار بود درآمد حاصل از افزایش تعرفه واردات این گوشی‌ها صرف تولید گوشی در داخل کشور شود.

البته تا بحال گزارشی از سرمایه گذاری این تعرفه‌ها برای توسعه زیرساخت‌های صنایع میکروالکترنیک منتشر نشده و هنوز هم مشخص نیست درآمد این افزایش تعرفه خرج چه چیزی شد.

تعرفه واردات گوشی در بودجه امسال

این تعرفه در بودجه سال 1402 نیز وجود دارد و نرخ آن از 12 درصد به 15 درصد تبدیل شده است. البته در بخش دیگری از لایحه بودجه آمده است: «حقوق ورودی در سایر رویه‌ها به مأخذ دو برابر محاسبه و دریافت خواهد شد». اما اینکه منظور از سایر رویه‌ها دقیقا چیست هنوز مشخص نشده است. یعنی از آنجایی که این جملات به صورت کاملا شفاف بیان نشده، نمی‌توان اظهار نظر دقیقی روی آن داشت. اما چیزی که به ذهن می‌رسد، واردات غیرتجاری و عموما مسافری است. حال اگر منظور دو برابر شدن تعرفه این موارد باشد، یعنی تعرفه واردات مسافری به 30 درصد می‌رسد و شاید دیگر صرفه چندانی برای مسافران نداشته باشد.

قیمت گوشی گران می‌شود یا ارزان؟

با تصویب چنین طرحی قیمت گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار تا ۳ درصد افزایش پیدا می‌کند و بر طبق لایحه بودجه ۱۴۰۲، واردات گوشی از مناطق آزاد نیز مشمول این افزایش خواهند بود. دولت کارگروه اقتصاد دیجیتال را مسئول تقسیم کار نهادی، وظایف و راهبری تحقق این اهداف کرده است.

حال باید دید که آیا کلیات لایحه بودجه سال 1402 می‌تواند رأی اعتماد نمایندگان را کسب کند یا نه؟ به‌احتمال زیاد پیش بینی می‌شود کلیات این بودجه رأی بیاورد اما احتمالا برای رسیدن به ثبات اقتصادی در سال آینده اصلاحاتی در آن لازم است که رخ دهد.

ولی در صورت تصویب این بند از لایحه بودجه، می‌توان احتمال افزایش قیمت گوشی در سال آینده را داد.