تبیان، دستیار زندگی

یک پیش بینی از آینده!

100 سال آینده چه شکلیه؟

در آینده پیشرفت تکنولوژی به احتمال زیاد با سرعت بیشتری پیش می‌رود و زندگی بشر قطعا به تکنولوژی‌های عجیبی گره می‌خورد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


تابحال فکر کرده‌اید که 100سال آینده دنیا چگونه است و به چه سمتی می‌رود؟ و یا چه ابزار و محصولاتی در آینده به سهولت زندگی ما کمک می‌کند؟

با توجه به تغییرات زیادی که در 500 سال گذشته در جهان رخ داده است و آسیب‌هایی که انسان‎ها به محیط زیست وارد کرده‌اند، آنطور که پیش بینی می‌شود، آینده روشنی در انتظار جهان نیست.

مثلا پیش بینی می‌شود در سال 2100 درجه هوا بسیار گرم‌تر شده و بطور میانگین حدود چهار درجه از این سال‌ها داغ‌تر است و یا اینکه  در 500 سال آینده یخچال‌های طبیعی کوهستان آلپ در اروپا بطور کامل ناپدید خواهند شد. در قرن جدید، جمعیت جهان افزایش می‌یابد و با کاهش منابع غذایی، آب و انرژی روبرو می‌شویم که باعث پدید آمدن درگیری‌های جدیدی خواهد شد. اما در این مطلب می‎خواهیم نگاهی به آینده تکنولوژی در قرن بعدی بیاندازیم.

آینده تکنولوژی در قرن 22

در عصر حاضر که شاهد رشد سریع علم و فناوری هستیم، بسیاری از ما دوست داریم بدانیم جهان در 100 سال آینده چگونه است و چه دستاوردهایی در حوزه علم و فناوری بدست می‌آید. این پیش بینی‌ها تا اندازه‌ای بر اساس تخیل انسان‌ها و برخی از آنها بر اساس داده‌های علمی است. مثلا شاید در آینده بتوانیم خانه‌هایمان را با پرینتر سه بعدی طراحی و تولید کنیم و یا حتی شاهد شهرهایی زیر آب یا حتی زیر زمین باشیم.


فضاگردی

ربات‌های هدفمندی در حال ساخت هستند که وارد رگ‌های بدن می‌شوند و به اندام مریض می‌رسند و سپس عملیات درمان اندام را آغاز می‌کنند. در واقع تکنولوژی‌های آینده بشری، مرز بین انسان و ماشین را کمرنگ خواهند کرد.

بر اساس پیش بینی آینده نگران در صد سال بعدی احتمالا اقامتگاه‌های فضایی در فضا ساخته و تورهایی برای آنها تعبیه می‌شود.

البته این تور گردشگری فضایی برای افراد عادی نیست و فقط سرمایه داران می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین سفرهای فضایی با سرعت بسیار زیاد ممکن می‌شود و با این حساب مرزهای جغرافیایی کم رنگ می‌شوند و سکونت در مریخ یک امر طبیعی به حساب می‌آید.


کنترل آب و هوا

با پیشرفت علوم هوا فضا در صد سال آینده برای جلوگیری از آثار مخرب تغییرات آب و هوایی مثل تندبادها و گرداب‌ها، احتمالا انسان‌ها بتوانند با تکنولوژی‌های جدید آنها را تغییر دهند و یا کنترل کنند.

 

تکنولوژی جدید

آنلاین شدن در یک چشم برهم زدن

شاید این مورد کمی اغراق میز باشد، ولی تصور کنید اینترنت درون چشمهای ما باشد و هر موقع که نیاز داریم بتوانیم از آن استفاده کنیم.

این پیش بینی در واقع اصلا عجیب نیست و احتمال دارد تا اواخر این قرن به واقعیت بپیوندد. اینترنت روی لنزهای چشمی قرار می‌گیرد و قادر است ما را به زمان قدیم ببرد، صحبت‌های دیگران را ترجمه کند و فاکتورهای سلامتی مثل ضربان قلب و. فشار خون ما را چک کند. به نوعی احتمالا می‌توانیم تلفیق عینک‌های واقعیت مجازی و اینترنت همراه را در ابعاد کوچک، به شرط حیات شاهد باشیم.

فرا زمینی‌ها

فیزیکدانان پیش بینی می‌کنند تا صد سال آینده با یک تمدن هوشمند در فضا روبرو می‌شویم. البته نه به این معنی که بتوانیم با آنها یک مکالمه دو طرفه داشته باشیم، چراکه شاید آنها صدها سال نوری دورتر باشند. ولی این اتفاق نقطه عطفی در تمدن انسانی می‌شود.

تغییر ژن

در قرن بعدی شاید در خانه همه ما یک محفظه برای اسکن کامل بدن وجود داشته باشد تا بتواند بیماری‌ها را شناسایی کند و همچنین با استفاده از تکنولوژی‌های جدید می‌توانیم ویرایش ژنی روی ویژگی‌های ژنتیکی خود داشته باشیم.

پرواز با خودرو

شاید این اتفاق را در فیلم‌های تخیلی دیده باشید و پیش خودتان بگویید رخ دادن چنین اتفاقی امکان ندارد، ولی تا سال 2100 احتمالا شما سوار ماشین‌هایی می‌شوید که نیازی به راننده ندارند و حتی قادرند با استفاده از قوانین مغناطیسی پرواز کنند. البته قسمت اول بدون راننده بودن را همین الان هم تسلا برای ما معنی کرده است.

سفر نانو ربات‌ها به بدن

ربات‌های هدفمندی در حال ساخت هستند که وارد رگ‌های بدن می‌شوند و به اندام مریض می‌رسند و سپس عملیات درمان اندام را آغاز می‌کنند. در واقع تکنولوژی‌های آینده بشری، مرز بین انسان و ماشین را کمرنگ خواهند کرد.

تله پاتی

احتمالا با پیشرفت علوم عصب شناختی در قرن بعدی انسان‌ها می‌توانند با یکدیگر از طریق فکر کردن و تله پاتی، ارتباط برقرار کنند. البته همین الان هم چیپ‌های کوچکی ساخته شده که در کنار مغز انسان قرار می‌گیرد و توانایی آن را افزایش می‌دهد.