تبیان، دستیار زندگی

مدیریت زمان در بازی‌های ویدیویی

زمان مناسب برای بازی‌ها چقدر است؟

فرقی نمی‌کند شما با تبلت یا موبایل بازی می‌کنید یا ساعت‌ها جلوی مانیتور نشسته و زمان خود را صرف کنسول‌های بازی می‌کنید، باید بدانید که استفاده بیش از اندازه از این ابزارها مشکلات عدیده‌ای را برای شما به ارمغان می‌آورد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بازی رایانه ای
دغدغه خیلی از کاربران در این سال‌ها مدت زمان مناسب برای بازی با تلفن هوشمند، کنسول‌های بازی یا سیستم‌های کامپیوتری است و  بسیاری از والدین نمی‌دانند فرزندانشان چه مدت مجاز به استفاده هستند. از آنجایی که طی سال‌های اخیر استفاده از تلفن هوشمند و بازی‌های موبایلی نسبت به بیست سال گذشته که اصلا خبری از چنین دستگاه‌های هوشمندی نبود بسیار افزایش یافته، ساعت مناسب آن به یک مشکل اساسی تبدیل شده است.

در گذشته تعداد کمی از مردم به رایانه دسترسی داشتند و زمان کمی از بیست و چهار ساعت شبانه روز را به بازی اختصاص می‌دادند، اما امروزه تمام کارها به وسیله یک تلفن همراه انجام شده و نصب بازی‌ها به اندازه زدن یک دکمه زمان می‌برد.

بازی‌های ویدیویی مضرند؟

در پاسخ به این سوال که بازی‌ها مضر هستند یا فایده‌ای هم دارند، باید بگوییم که به طور صددرصدی نمی‌توان گفت مضر یا مفیدند. استفاده افراطی می‌تواند منجر به چاقی، عادات خواب نامتناسب و همچنین برخی ناهنجاری‌های اجتماعی ‌شود و البته بالا بردن دقت و تمرکز، افزایش قدرت حافظه و تقویت روحیه‌ی رقابت سالم را می‌توان از فواید آنها دانست.

اما توصیه کلی ما این است که برنامه‌ها و بازی‌هایی را برای بچه‌ها نصب کنید که این امکان را در اختیارشان قرار دهند تا با سایر بچه‌ها در تعامل باشند تا از همین سنین کودکی کار گروهی، تعامل با سایرین و مهارت‌های اجتماعی را یاد بگیرند.

چقدر بازی کنیم؟

برای جایگزین کردن این بازی‌ها والدین می‌توانند به طور مثال به جای بازی از برنامه‌های کتابخوانی بهره ببرند و بچه‌ها را به فرهنگ کتاب‌خوانی سوق بدهند و یا اینکه با انجام فعالیت‌های ورزشی یا فرهنگی اوقات فراغت کودکان خود را پر کنند.

در جواب به این سوال باید بگوییم چند نظریه موجود است که موافقان و مخالفان خود را دارد. مثلا آکادمی کودکان آمریکا یک تا دو ساعت را برای کودکان دو تا پنج سال کافی می‌داند.

این آکادمی بر این باور است که ضرر بیرون رفتن و احتمال کارهایی که فرزندان شما می‌توانند در بیرون منزل انجام دهند نسبت به بازی‌های کامپیوتری بیشتر است و کلا نگرانی برای زمان بازی‌های کامپیوتری را وقتی می‌داند که مردم ۵۰ ساعت یا بیشتر در هفته بازی‌های ویدیویی انجام می‌دهند.

پژوهشگران اسپانیایی نیز طی تحقیقات عمده متوجه شد‌ه‌اند کودکانی که بیشتر از ۹ ساعت در هفته بازی می‌کنند بیشتر دچار اختلالات شخصیتی و اجتماعی می‌شوند.

نتیجه این تحقیقات این بود که ۱تا۹ ساعت بازی در هفته برای کودکان ۷ تا ۱۱ سال امن است ولی بیشتر از آن برای تندرستی روانی و ‌جسمی کودک خطرآفرین می‌شود.

بر اساس تحقیقات بطور میانگین گیمر‌ها چهار ساعت در هفته بازی می‌کنند و ساعات بازی پسر‌ها دو ساعت بیشتر از دختران است.

همچنین یک پروفسور روانشناس بنام ژان تونگ در سال ۲۰۱۷ اعلام کرده بود که یک تا دو ساعت بازی در روز برای نوجوانان کافی است.

در کشور خودمان نیز بسیاری از کارشناسان این حوزه با نظر پروفسور تونگ موافقند و بر این باورند که به طور میانگین بچه‌ها می‌توانند روزانه یک تا دو ساعت البته تحت نظارت والدین پلی‌استیشن بازی کنند یا وقتشان را با موبایل، تبلت و لپ‌تاپ و... بگذرانند.

البته همه با این نظریه‌ها موافق نیستند و طبق آمار کودکان به طور متوسط در جهان حدودا پنج تا هفت ساعت از روزشان را صرف بازی‌های ویدیویی می‌کنند. این آمار وقتی وحشتناک می‌شود که میانگین روز کاری هشت ساعت است و اکثر مردم پنج روز در هفته کار می‌کنند، یعنی بچه‌های امروزی نسبت به بزرگسالان وقت بیشتری را صرف تماشای صفحه نمایش می‌کنند.

آخر هفته‌ها چی؟

برخی از والدین در طول هفته بسیار سختگیر هستند و مدت زمان بازی فرزندانشان را چک می‌کنند و چه بسا بییشتر از یکی دو ساعت هم اجازه بازی را نمی‌دهند و وعده آخر هفته را می‌دهند که می‌توانید بیشتر بازی کنید. اما بسیاری از کارشناسان این موضوع را رد کرده و معتقدند که این میزان در هر شرایطی ثابت است و بچه‌ها نباید زمانی که وقت آزاد بیشتری دارند، ساعت‌های زیادتری را به این فناوری‌ها اختصاص دهند.


پس چکار کنیم؟

برای جایگزین کردن این بازی‌ها والدین می‌توانند به طور مثال به جای بازی از برنامه‌های کتابخوانی بهره ببرند و بچه‌ها را به فرهنگ کتاب‌خوانی سوق بدهند و یا اینکه با انجام فعالیت‌های ورزشی یا فرهنگی اوقات فراغت کودکان خود را پر کنند. همچنین بازی‌های دسته جمعی و فکری در دورهمی‌های دوستانه را نیز نباید از یاد برد.

البته ناگفته نماند هر خانواده با توجه به فرهنگ و معیارهای خود می‌تواند راه درست را برگزیند و منظور ما این نیست که به طور کامل دسترسی بچه‌ها به این وسایل هوشمند را قطع کنید، بلکه با توجه بیشتر و وقت گذرانی با آنها مدت زمان استفاده برای بازی را به یکی دو ساعت در روز کاهش دهید تا از اختلالات جسمی و روانی احتمالی آن جلوگیری کنید.