تبیان، دستیار زندگی

از سئو چه می‌دانید؟

سئو به زبان ساده یعنی چه؟

برخی از تاکتیک‌ها و دستورالعمل‌ها برای بهتر شدن جایگاه سایت در موتورهای جستجو منجر به افزایش بازدید سایت و هدایت ترافیک بیشتر می‌شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
سئو

در سال‌های اخیر واژه‌ای که در حوزه کسب و کار و بررسی سایت‌های مختلف بیشتر شنیده شده، سئو است. واژه SEO مخفف سه کلمه Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است.

در اینجا می‌خواهیم به زبان ساده این موضوع را برای شما بازگو کنیم. فرض کنید می‌خواهید اطلاعاتی درباره یک موضوع خاص، مثلا یک مدل گوشی موبایل بدست بیاورید و در گوگل این مدل را سرچ می‌کنید. گوگل نتایج سایت هایی که در این زمینه مقاله نوشته‌اند و یا فروشگاه‌هایی که این موبایل را می‌فروشند، به شما نشان می‌دهد و می‌دانیم که شما تمامی نتایج را نمی‌خوانید و به همان صفحه اول نتایج اکتفا می‌کنید. حال شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چرا بعضی سایت ها در اولین نتایج قرار می گیرند و برخی دیگر نه؟  و یا شاید خودتان یک سایت فروش دارید و مایلید هنگام سرچ، سایت شما در ردیف اول نتایج جستجو قرار بگیرد و نمی‌دانید این ترتیب به چه دلیل است و چه کسانی آن را مشخص می‌کنند.

باید بدانید که سئو این خواسته را برای شما اجرا می‌کند و فقط باید آن را بشناسید و به دستوراتش عمل کنید.

چرا سئو مهمه؟

سئو یک مجموعه عملکرد است که با اجرای آنها به افراد امکان می‌دهد تا سایتشان در نتایج اول جستجو ظاهر شود و در واقع به زبان ساده‌تر به افزایش ترافیک سایت شما و کسب جایگاه در نتایج جستجوی گوگل کمک می‌کنند.

هدف این است که سایت‌هایی در نتایج اولیه گوگل دیده شوند که به نفع کاربران هستند و نیاز آن ها را رفع می‌کنند و از هر نظر خوب ارزیابی می‌شوند.

حال تصور کنید سایت شما در میان جستجوهای ابتدایی نباشد، درست مثل این است که مغازه‌‌ای در یک کوچه بن بست که رفت و آمدی در آن نیست، باز کرده‌اید و توقع فروش خوب روزانه را دارید.

ولی اگر در جای خوبی مغازه داشته باشید و یا نتیجه اول جستجو باشید، می‌تواند رشد چشمگیری در برند و درآمد شما داشته باشد، بازدید از سایت شما بیشتر شده و بالطبع رتبه سایت شما افزایش می‌یابد که همین ابتدای دریافت تبلیغات و درآمدزایی است.

شاید پیش خود بگویید مگر گوگل از هوش مصنوعی بهره نمی‌برد؟ پس چرا هنوز قادر به تشخیص محتوای ارزشمند نیست و چرا برای کسب جایگاه باید استانداردهای سئو را در سایت خود رعایت کنیم؟

برای پاسخ به این قبیل سوالات باید بدانید که فاکتورهای متعددی مانند سرعت نمایش صفحه، خوانایی و دسترسی به محتوا، اعتبار سایت و نویسنده و … می‌توانند بر تجربه و رضایت کاربر تاثیرگذار باشند و همه این موارد با هم بر سئو تاثیر می‌گذارند.

 سئو یک مجموعه عملکرد است که با اجرای آنها به افراد امکان می‌دهد تا سایتشان در نتایج اول جستجو ظاهر شود و در واقع به زبان ساده‌تر به افزایش ترافیک سایت شما و کسب جایگاه در نتایج جستجوی گوگل کمک می‌کنند.


مراحل سئو

سئو سه مرحله اصلی دارند که به سه بازوی اصلی سئو معروفند:

سئو تکنیکال (technical seo): مثلا فکر کنید سایت شما از لحاظ محتوایی عالی است ولی سرعت آن کند باشد، این موضوع کاربر را اذیت می‌کند و گوگل آن را برای سایت شما یک نکته منفی در نظر می‌گیرد.

از این رو بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

از کد نویسی استاندارد استفاده کنید

قابلیت ورود با موبایل را لحاظ کنید

اصول سئو را در طراحی رعایت کنید

نشانه گذاری استاندارد را رعایت کنید

سرعت سایتتان را بهینه کنید

سئو داخلی (on page seo): اصل و اساس سئو، محتوا است. یعنی اگر بهترین سایت را طراحی کنید ولی محتوای در خور توجهی نداشته باشید، به هیچ دردی نمی‌خورد. پس بهتر است این موارد را در نظر بگیرید:

شناسایی کلمات کلیدی

آنالیز رقبا

لینک سازی داخلی

تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند

برچسب گذاری درست و دسته بندی محتوایی

سئو خارجی (off page seo): این مورد علی رغم دوتای بالا کمی پر ریسک است. هر اشتباهی در این بخش می تواند سایت شما را برای همیشه از نتایج حذف کند یا به قعر جدول نتایج جستجو بفرستد. پس حتما با متخصصان این حوزه مشورت کرده و به نکات زیر توجه کنید:

فعالیت در شبکه های اجتماعی

خرید بک لینک

خرید رپورتاژ

کامنت مارکتینگ و…

در نهایت...

اگر برای کسب و کار و هدف خود نیاز به یک سایت با رتبه بندی قوی دارید، باید به دستورات و قوانین سئو عمل کنید. می‌توانید این کار را به متخصصان این حوزه بسپارید و هم اینکه خودتان با رعایت دستورالعمل‌ها و محتوای خوب به جایگاه اول برسید. یادتان باشد در دنیای امروز، فروش آنلاین و کسب و کار مجازی حرف اول را می‌زنند و برای برندسازی و درآمد بیشتر باید یک دانش اولیه از سئو داشته باشید.