تبیان، دستیار زندگی

رزومه خوب چه تاثیری روی استخدام شدن شما دارد؟

رزومه یکی از ابزارهای مهم در زمان کاریابی است و در یک یا دو صفحه، می‌توانید تمام مهارت‌ها، سوابق کاری و مدارک تحصیلی مرتبط خود با شرح شغلی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رزومه نویسی

رزومه یکی از ابزارهای مهم در زمان کاریابی است و در یک یا دو صفحه، می‌توانید تمام مهارت‌ها، سوابق کاری و مدارک تحصیلی مرتبط خود با شرح شغلی را به کارفرما ارائه دهید. در واقع، رزومه است که به کارفرما در تصمیم‌گیری در استخدام شما کمک می‌کند و همچنین، به شما نیز کمک می‌کند تا به مرحله مصاحبه راه پیدا کنید. به همین دلیل، بسیار مهم است که چه ساختاری برای رزومه خود انتخاب کنید و چه اطلاعاتی درون رزومه خود قرار دهید.

در این مقاله درباره این موضوع خواهیم گفت که چرا داشتن رزومه خوب برای استخدام مهم است و درباره نکات کاربردی در زمان نوشتن یک رزومه حرفه ای نیز خواهیم گفت، تا به شما کمک کنیم در کاریابی خود موفق عمل کنید.

رزومه چیست؟

رزومه سندی از تمام مهارت‌ها، سوابق کاری و دستاوردهای شما است. اصطلاح «رزومه» از کلمه‌ی فرانسوی «résumé»، گرفته شده که به معنای «خلاصه کردن» است. اکثر رزومه‌ها شامل بخش‌هایی هستند که در مورد سوابق حرفه‌ای، سوابق کاری، مهارت‌ها، جوایز، تحصیلات و هر دستاورد دیگری که با مسیر شغلی و اهداف شما همخوانی دارد، توضیحاتی ارائه می‌دهند.

این سند بازاریابی که معمولا همراه با نامه پوششی برای کارفرمایان ارسال می‌شود، به آنها ثابت می‌کند که شما برای آن موقعیت شغلی مناسب و واجد شرایط هستید. کارفرمایان از رزومه استفاده می‌کنند تا درک عمیق‌تری از مهارت‌ها، نقاط قوت و سوابق کاری متقاضی دریافت کنند. در واقع، اولین اطلاعات در مورد شما توسط رزومه به کارفرما داده می‌شود و این سند است که تعیین می‌کند شما به مرحله مصاحبه راه پیدا می‌کنید یا خیر.

چرا رزومه مهم است؟

دلیل اهمیت رزومه این است که خیلی سریع و در چند ثانیه به کارفرما ثابت می‌کند که شما برای آن موقعیت شغلی مناسب هستید. در بازار کار رقابتی امروز که همه به دنبال پیشی گرفتن از هم هستند، رزومه است که به کارجویان کمک می‌کند تا به مرحله مصاحبه راه پیدا کنند. در ادامه دلایلی را بیان خواهیم کرد که همه نشان می‌دهند چرا باید برای استخدام در شرکتی، رزومه‌ای حرفه‌ای و کامل داشته باشید:

1. رزومه‌ی حرفه‌ای مهارت‌ها و سوابق کاری مرتبط شما را برجسته می‌کند

رزومه نویسی
اگر رزومه‌ای با ساختار درست انتخاب کنید و اطلاعات را به درستی درون آن قرار دهید، به راحتی می‌توانید مجموعه مهارت‌ها و سوابق کاریِ مرتبط با شرح شغلی را برجسته کنید. این کار، به کارفرما این اجازه را می‌دهد تا افرادی را به مرحله مصاحبه دعوت کند که نیازمندی‌ها و الزامات شغلی را داشته باشد. به همین دلیل، بسیار مهم است که در زمان نوشتن رزومه مهارت‌ها و سوابق کاری مرتبط خود را وارد کنید. علاوه بر این، از ویژگی یک رزومه حرفه ای مانند رنگ، حاشیه‌های مناسب و طراحی درست استفاده کنید تا مطمئن شوید که تمام این مهارت‌ها و دیگر اطلاعات به خوبی خوانده و دیده می‌شوند.

2. تمام مزایای شما را به کارفرما نشان می‌دهد
علاوه بر اینکه رزومه باید تمام مهارت‌های و سوابق کاری مرتبط را به کارفرما نشان دهد، همچنین باید به کارفرما ثابت کند که چه ارزش آفرینی برای آن شرکت و در آینده خواهید داشت. به عنوان مثال، اگر در بخش فروش کار می‌کردید و دستاوردهای برجسته‌ای در این بخش داشتید، نباید آن را با عبارت «افزایش میزان فروش» نشان دهید و باید به طور دقیق اعلام کنید که مثلا «60 درصد» فروش را در فصل بهار افزایش دادم. در واقع این اطلاعات، به کارفرما نشان می‌دهد که شما چه دستاوردی در شرکت او خواهید داشت.
اگر بتوانید چند دستاورد خود را با عدد و رقم نشان دهید، بسیار عالی خواهد بود. استفاده از اعداد در رزومه و عباراتی مانند افزایش سود یا کاهش ضرر تا 5 درصد، افزایش فالوور شبکه‌های اجتماعی تا 1500 کاربر یا افزایش فروش به میزان 10 درصد، بهترین نمونه‌ها برای اشاره به مزایایی است که می‌توانید برای شرکت‌ها داشته باشید.

3. توجه کارفرمایان را جلب می‌کند
بخش‌های ابتدایی هر رزومه، بخش‌هایی هستند که توجه کارفرما را جلب می‌کنند. علاوه بر نام و اطلاعات تماس خود، باید خلاصه‌ای از خود را نیز به رزومه اضافه کنید. راه دیگری که می‌توانید توجه کارفرما را به خود جلب کنید، استفاده از قالبی است که به شما اجازه اضافه کردن تصویر را لوگو را می‌دهد.
برخی از افراد از یک پرتره یا لوگوی شخصی برای معرفی خود به کارفرمایان استفاده می‌کنند. اگر مجبور به چاپ رزومه خود هستید، همیشه از کاغذهای مناسب و البته طرح‌بندی مناسب استفاده کنید.

4. شما را برای آن موقعیت شغلی واجد شرایط می‌کند
یک رزومه خوب، باید نشان دهد که مهارت‌های شما متناسب با نیازمندی‌های شرح شغلی است. یکی از راه‌های انجام این کار این است که سراغ شرح شغلی بروید و کلمات کلیدی آن را در بیاورید.
به عنوان مثال، اگر در شرح شغل  به دانش «زبان برنامه نویسی پایتون» اشاره شده، حتما این دانش و مهارت خود را در رزومه بیاورید. با انجام این کار، کارفرمایان می‌توانند شما را از دیگر افراد که این مهارت را ندارند متمایز کنند. برخی شرکت‌ها نیز امروزه از سیستم‌های ارزیابی متقاضیان ATS استفاده می‌کنند و حتما باید به کلمات کلیدی در نوشتن رزومه خود توجه کنید. با این کار، امکان دیده شدن رزومه شما بیشتر خواهد شد.

5. منجر به رفتن شما به مرحله مصاحبه می‌شود

رزومه نویسی
در نهایت، یک رزومه خوب به شما این امکان را می‌دهد که به مرحله بعدی در فرآیند استخدام بروید، که مرحله مصاحبه است.

نکات مهم در نوشتن رزومه

برای اینکه به شما کمک کنیم که رزومه‌ای کامل و حرفه‌ای آماده کنید تا در استخدام موفق عمل کنید، نکات را آماده کردیم. این نکات را در نوشتن رزومه خود لحاظ کنید:
·         بررسی نمونه‌های پیشرو در صنعت: قبل از نوشتن رزومه، سراغ نمونه رزومه‌های موفق در صنعت خود بروید و از آنها الهام بگیرید. به عنوان مثال، رزومه رنگی و حاوی عکس برای طراح گرافیک ممکن است برای مدیر تولید منطقی نباشد.
·         فونت‌های حرفه‌ای استفاده کنید: فونت‌های حرفه‌ای مانند ایران یکان، ایران سانس و b Nazanin می‌توانند انتخاب خوبی برای این کار باشند. در زمان نوشتن رزومه، علاوه بر اطلاعات باید به خوانا بودن اطلاعات نیز دقت کنید. بنابراین روی فونت‌های خوانا تمرکز کنید و اندازه فونت را بین 10 تا 12 قرار دهید.
·         اطلاعات مربوطه را درج کنید: در صورت امکان، طوری رزومه را طراحی کنید که اطلاعات در یک صفحه قرار بگیرند و در صورت عدم عملی شدن این کار، ‌نهایتا سه صفحه شود. در صورتی که سراغ اطلاعات مرتبط بروید، بیشتر از یک یا دو صفحه نخواهد شد. مدیران استخدام در همان نگاه اول سراغ اطلاعات مرتبط می‌روند و در صورتی که رزومه شما این اطلاعات را داشته باشد، شانس شما برای استخدام افزایش پیدا می‌کند.
·         سازماندهی اطلاعات بر اساس اهمیت: در حالی که راه‌های زیادی برای سازماندهی رزومه شما وجود دارد، اما خوب است تمرکز خود را روی اطلاعات مرتبط با شرح شغلی قرار دهید. بنابراین، اطلاعات را بر اساس اهمیت آنها نسبت به شرح شغلی در رزومه خود قرار دهید.
·         تصحیح و ویرایش: قبل از ارسال رزومه به کارفرما، اشتباهات گرامری و تایپی را تصحیح کنید. یک رزومه ویرایش شده با اشتباهات کم تاثیر بهتری بر کارفرمایان می‌گذارد و نشان می‌دهد که شما در توجه به جزئیات مهارت دارید.

بیشتر بخوانید: اهمیت رزومه در پیدا کردن کار