تبیان، دستیار زندگی

ایستگاه پایانی رویداد ایده‌پردازی هیأت

اختتامیه اولین رویداد ایده‌پردازی هیأت در تکیه نیاوران تهران با حضور تنی از مسئولین برگزار و طی این مراسم از برندگان این رویداد با اهدای جوایزی تقدیر به عمل آمد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
در سومین روز متوالی از این رویداد فعالیت تیمی شرکت کنندگان از همان ساعت 8 صبح جمعه در تکیه نیاوران آغاز گردید. کلیه تیم‌ها با شور و هیجان زیادی مشغول به آماده سازی فایل‌های ارائه خود بودند، این روند تا اذان ظهر ادامه پیدا کرد.
رویداد ایده‌پردازی هیأت
پس از اقامه فریضه نماز جماعت ظهر و عصر همه حاضرین اعم از تیم‌های شرکت کننده و داوران با قرائت قرآن و اجرای سرود جمهوری اسلامی به استقبال مرحله بعد یعنی ارائه تیم‌ها به داوران رفتند.

داوری به چه صورت بود؟

سرانجام آخرین ایستگاه رویداد ایده‌پردازی هیأت از راه رسید، سرنوشت 20 تیم شرکت کننده، در دستان داوران که متشکل از ؛ حجت الاسلام مجید باباخانی -رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی، حجت الاسلام محمدجواد زهرایی-مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران، دکتر زهره جعفری- سرپرست دفتر امور زنان و خانواده استانداری تهران و دکتر سید رضا کاظمی- مدیرعامل تبیان، بود
هیأت داوران رویداد
گفتنی است در این مرحله از رویداد برای هر یک از 28 تیم برگزیده، بازه زمانی 7دقیقه جهت ارائه به داوران در نظر گرفته شده بود که داوان می‌بایست بر اساس معیارهایی چون انتخاب و شناسایی درست مسئله  واهمیت آن، انتخاب درست جامعه هدف، متناسب بودن راه‌کار و مسئله مطرح شده به اضافه میزان خلاقیت ارائه شده برای  حل این مسئله و همچنین  نحوه ارائه و کار تیمی، کلیه ارائه‌های این تیم‌ها را امورد بررسی و ارزیابی قرار داده و امتیاز مناسب را برای آنان در نظر بگیرندکه این مرحله از رویداد تا ساعاتی پس از اذان مغرب ادامه یافت.
ارائه تیم‌ها در رویداد ایده‌پردازی هیأت
پس از اقامه نماز مغرب و عشاء ارائه‌ تیم‌های باقی‌مانده اجرا و خاتمه یافت. بلافاصله پس از آن آیین اختتامیه رویداد با حضور تنی چند از مسئولین منجمله جناب حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی و جناب آقای اقبال شاکری از نمایندگان مجلس و جمعی از مدعوین برگزار گردید.
حجت الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی
حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در مراسم اختتامیه اولین رویداد ایده‌پردازی هیأت (راه) اظهارداشت: هیأت رأس المال ما در عصر حاضر است. انقلاب اسلامی علت محدثه اش مسجد و هیأت بوده است و قطعاً علت مبقیه اش هم خواهد بود. متاسفانه حضور مردم در مسجد کم شده است اما واقعیت این است که هنوز کمیت قابل توجهی از مردم حدود ٨٠ درصد هیأت می‌روند.

وی با طرح اینکه قطعاً دشمن برای ضربه زدن به هیأت برنامه‌ریزی کرده است، گفت: هیأت محدود به مراسم شده است و این در اول انقلاب هم نبود. امروز هیأت ها در محله خود هم اثرگذار نیستند و صرفاً مناسک شده است و تعداد محدودی شرکت می‌کنند و هیأت ها هم سراغ حل مسائل نمی‌رود.

باباخانی با بیان اینکه سنت به معنای مفهوم است و دارای فرامتن است تصریح کرد: هیأت ‌ها ما را با گذشته درگیر نمی‌کنند و نیازمند بازتعریفی سنت‌ها هستند‌. از سوی دیگر رویکرد مدرن ما را دچار نوآوری ‌های بدون محتوا کرده است. سنت‌ها از محتوا خالی می‌شود و بدون معنا و خاصیت ارائه می‌شود.

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی گفت: افراد به هیأت می‌روند و سینه می‌زنند اما تغییری در رفتار او ایجاد نمی‌شود. هیأت هیچ اثری در محله ندارد و دچار کالاایسم و کمیت در هیأت شده‌ایم.

وی افزود: در سازمان هیأت و تشکل‌های دینی وظیفه تسهیل‌گری داریم تا افراد که فکر و ایده دارند دور هم جمع کنیم و این سنت‌ها را احیا کنیم و نگاهی به شرایط روز داشته باشیم. در این سازمان چند هدف داریم که یکی رویداد ایده پردازی است که باید در کشور تکثیر شود تا هیأت برای ٨٠ میلیون ایرانی برنامه داشته باشد و از سوی دیگر نگاه مردم به هیأت تغییر کند.

وی با بیان اینکه بیانات رهبری نشان می‌دهد که انتظار دارند از قالب هیأت، مسجد و رسانه احیا شود گفت: به برکت معرفت و رویکرد هیأت می‌توان این ظرفیت را احیا کرد.در پایان اختتامیه نیز از کلیه تیم‌های برگزیده با اهدای لوح تقدیر و هدایای ویژه تقدیر به عمل آمد.
رویداد ایده‌پردازی هیأت

کدام تیم‌ها؟

1- سدره - 80 میلیون جایزه نقدی
2- بنت الهدی - 80 میلیون جایزه نقدی
3- طرح تشرف رویش - 80 میلیون جایزه نقدی
4- هوما - 80 میلیون جایزه نقدی
5- عرش - 80 میلیون جایزه نقدی
6- ایرانیوم – 10 میلیون تومان جایزه نقدی
7- سفیران زینب – 10 میلیون تومان جایزه نقدی
8- رویش امید – 10 میلیون تومان جایزه نقدی

.
گفتنی است به تمام 23 ایده برتر وام 100 میلیون تومانی اهدا می شود و خانه خلاق و نوآوری تبیان نیز به تمامی این ایده ها 3 ماه فضای کار اشتراکی اختصاص می دهد. آموزش و راهنمایی اجرای ایده ها نیز به صورت رایگان برای آنان انجام می شود. اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی نیز به گروه های برتر خانم در میان 8 ایده برتر مبلغ 5 میلیون تومان هدیه نقدی داد.

اقبال شاکری نماینده مجلس شورای اسلامی در این مراسم اعلام کرد که گروه های حاضر را در این رویداد را با گروه های دانش بنیان و صندوق های کارآفرینی و حمایتی مرتبط خواهد کرد.

نویسنده: مریم فروزان‌کیا
روابط ‌عمومی تبیان