تبیان، دستیار زندگی

برگزاری رویداد ایده‌پردازی هیأت با توسعه معنایی کلیدواژه «خانه مادری»

اولین رویداد دو روزه ایده‌پردازی هیأت (راه) در تکیه نیاوران تهران با حضور 28 تیم راه‌یافته به این مرحله از رویداد برگزار شد. قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در این مراسم گفت: مواجهه هیئت با نسل جوان و بیان مسائل دینی و مذهبی است که مهم است، باید روی آن کار کنید و اگر قرار است در این راستا فرهنگ سازی صورت بگیرد مواجهه هیئت با نسل جوان و بیان مسائل دینی و مذهبی است که مهم است، باید روی آن کار کنید و اگر قرار است در این راستا فرهنگ سازی صورت بگیرد فراموش نکنید آن فرهنگ سازی ارزشمند است که مورد طلب قرار بگیرد یعنی توسط جامعه، خواهان داشته باشد لذا این نکته بسیار حائز اهمیت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
به گزارش روابط عمومی تبیان: اوایل آذرماه بود که سازمان هیأت و تشکل‌های دینی با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران اولین رویداد ایده‌پردازی هیأت (راه) را با هدف ایجاد فرصتی برای نقش‌آفرینی مؤثر هیأت‌ها، تشکل‌های دینی و ظرفیت‌های مردمی در حل مسائل اجتماعی کشور برگزار کرده و از تمامی علاقمندان خواستند تا پایان آذر ماه ایده‌های خود را با توسعه معنایی کلیدواژه «خانه مادری» در قالب سه محور موضوعی (تقویت انسجام اجتماعی)، (تقویت محافل خانگی با محوریت بانوان) و (میان‌داری اجتماعی بانوان) به دبیرخانه رویداد ارسال کنند.
مرحله پیش رویداد ایده‌پدازی هیأت
پس از آن کلیه ایده‌های ثبت شده در سایت دبیرخانه رویداد مورد بررسی و ارزیابی داوارن قرار گرفت که از این میان 150 ایده مجوز ورود به مرحله بعد را کسب نمودند. کلیه صاحبان ایده برتر جهت ارائه ایده‌های خود به داروان در محل برگزاری پیش‌رویداد ایده‌پردازی هیأت واقع در خانه خلاق و ونوآوری تبیان، حاضر شده و به شرح و نحوه اجرایی ساختن ایده‌های خود پرداختند.

اولین روز برگزاری

پس از بررسی و ارزیابی داوران، 20 ایده به مرحله بعدی رویداد راه پیدا کرده و صاحبان ایده جهت تکمیل و ارائه برای شرکت در رویداد ۲روزه حضوری که افتتاحیه آن چهارشنبه مورخ 14دی ماه در محل تکیه نیاوران پایتخت به همراه حضور تنی چند از مسئولین برگزار گردید، حاضر شدند.

این مراسم با قرائت قرآن و اجرای سرود جمهوری اسلامی آغاز گردید و پس از آن حجت‌الا‌اسلام زهرایی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود هیأت را مرکز تحول معنوی و معرفتی انسان دانسته و توجه به جنبه تحول در هیأت را بسیار مهم تلقی کرد، او همچنین پررنگ‌تر شدن این جنبه در هیئات را نیز بسیار لازم و ضروری دانست.
حجت‌الا‌اسلام زهرایی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران
 این مقام مسئول در ادامه صحبت خود، بسیاری از ایده‌های ارسالی به رویداد ایده‌پردازی هیأت (راه) را ناب و فوق‌العاده دانست و صاحبان ایده را جوانانی تحول یافته در هیأت معرفی کرد. وی اذعان داشت این ظرفیت باید قدر دانسته شود چراکه علت اصلی برگزاری این رویداد کمک گرفتن و تحقق ایده‌ها در راستای جریان‌سازی در هیئت‌ها بوده است.

رضا کریمی معاون رویداد سازمان هیأت دومین سخنران این مراسم بود. وی برگزاری رویداد ایده‌پردازی حماسه هیئت‌ها را مقدمه‌ای برای برگزاری رویداد ایده‌پردازی هیأت (راه) معرفی کرده و گفت از آنجایی که نمی‌توان برای تمام هیئت‌های کل کشور، یک نسخه واحد اجرایی را در نظر گرفت و از آنجایی هم که ما در چنین رویدادهایی فقط دریافت کننده ایده‌ها بودیم و نقشی در روند اجرای آن‌ها نداشتیم رویداد ایده‌پردازی هیأت (راه) را با هدف ایجاد پیوندی بین ما و صاحبان ایده راه‌اندازی کردیم. این رویداد با استان تهران و عدد یک آغاز شده است و قرار است با توکل و عنایت خداوند در سایر شهرهای کشور، حتی شهرستان‌ها و تا عدد 100 توسعه یابد.
رضا کریمی معاون رویداد سازمان هیأت
وی همچنین در ادامه سخنان خود توضیحاتی درخصوص جوایز و مزایای شرکت در این رویداد را ارائه داد و از ۵۰ میلیون وام چهارصد برای هشت مجموعه اول برگزیده و حمایت مالی یک‌میلیارد تومانی از ایده‌هایی که در میدان کار حضور دارند، خبرداد.

سومین سخنران این رویداد حجت الاسلام روح الله حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی بود. وی ضمن تشکر و قدردانی از صاحبان ایده و برگزارکنندگان این رویداد در ابتدای سخنان خود به بیانات سال گذشته مقام معظم رهبری در خصوص کانون جهاد تبیین اشاره کرد و ادامه داد: کانون جهاد تبیین طبق نظر مقام معظم رهبری، هیأت‌ها هستند. هرچند از سال گذشته تا کنون و به خصوص در این صد روز اخیر کارهای بسیاری در همین راستا توسط بچه‌ هیئتی‌ها و بچه مسجدی‌ها صورت گرفته اما قطعا کافی نخواهد بود چرا که این دوران، دوران رقص شیطان است و طبق نظر رهبر انقلاب اسلامی امروزه ما درگیر جنگ ترکیبی هستیم، جنگی که دشمن در آن همزمان در چند جبهه می‌جنگد، به خصوص در دنیای حال حاضر که عصر، عصر رسانه‌هاست. لذا در این خصوص کار جدی نیاز است و از این رو بچه هیئتی‌ها باید به میدان بیایند.
حجت الاسلام روح الله حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه سخنان خود به بررسی محورهای مختلف جنگ ترکیبی پرداخت و جنگ شناختی را یکی از جنبه‌های آن قلمداد کرد. وی همچنین از پدیده کشف حجاب در همین راستا نام برده و گفت: مسئله مورد بحث امروز ما باید همین شناخت باشد اینکه چگونه باید به مصاف دشمن رفت و چگونه می‌توان افراد فریب دشمن خورده را برگرداند و این مسئله باید به دست صاحبان هیئت، بچه مسجدی‌ها و مذهبی‌ها حل شود.

این مقام مسئول، در پایان سخنان خود صاحبان ایده را خطاب قرار داده و گفت: از همه شما حاضرین و شرکت کنندگان در این رویداد استدعا دارم این مسیر را ادامه دهید چراکه برگزاری رویداد تنها یک نماد و بهانه‌ای برای آغاز و حرکت است. تمام کسانی که می‌خواهند هیأت بروز شود باید بدانند این نوع مواجهه هیئت با نسل جوان و بیان مسائل دینی و مذهبی است که مهم است،  باید روی آن کار کنید و اگر قرار است در این راستا فرهنگ سازی صورت بگیرد فراموش نکنید آن فرهنگ سازی ارزشمند است که مورد طلب قرار بگیرد یعنی توسط جامعه، خواهان داشته باشد لذا این نکته بسیار حائز اهمیت است.
کارگاه آموزشی ایده پردازی
برگزاری کارگاه آموزشی ایده پردازی توسط دکتر محسن احمدوند مدیر خانه خلاق و نوآوری تبیان برای ایده‌پردازان، حسن ختام اولین روز رویداد بود.

 دومین روز برگزاری

دومین روز رویداد ایده پردازی هیأت از ساعت 8 صبح پنج‌شنبه با حضور کلیه تیم‌های برگزیده در تکیه نیاوران فعالیت خود را آغاز نمود. کلیه تیم‌ها در طول روز مشغول به فعالیت بر روی ایده‌های خود و ارائه راه حل‌هایی برای چگونگی اجرای ایده‌های خود بودند، ضمن اینکه در تمام این مدت کارشناسان برای امر راهنمایی و ارائه راه حل‌های مناسب جهت رفع موانع احتمالی کنار تیم‌ها حاضر بودند.
مجتبی ذاکریان فرماندار شمیرانات، حجت‌الاسلام معتمدی خطیب و فعال فرهنگی، جناب آقای حسن مرادی مدیر حوزه علمیه امام خمینی و جناب آقای شیخ بشیر امام جماعت و تولیت مسجد نیاوران از محل برگزاری رویداد
گفتنی است در این روز آقایان مجتبی ذاکریان فرماندار شمیرانات، حجت‌الاسلام معتمدی خطیب و فعال فرهنگی، جناب آقای حسن مرادی مدیر حوزه علمیه امام خمینی و جناب آقای شیخ بشیر امام جماعت و تولیت مسجد نیاوران نیز از محل برگزاری رویداد بازدید به عمل آورده و با تیم‌های شرکت کننده همچنین مسئولین برگزار کننده این رویداد به گفتگو پرداختند.

این رویداد تا پیش از اذان مغرب به افق تهران با همین روند ادامه داشت.

ادامه دارد...

نویسنده: مریم فروزان‌کیا
روابط ‌عمومی تبیان