تبیان، دستیار زندگی

گزارشی که به شما می‌گوید سیستم عامل خود را امن‌تر کنید

بیشترین حملات نرم افزاری برای کدام سیستم عامل است؟

استفاده از سیستم‌ عامل قوی و معتبر تا اندازه زیادی شما را از حملات سایبری در امان نگه می‌دارد، اما یک عامل صد در صدی نیست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیستم عامل
در جامعه امروزی از قشر کودک و نوجوان گرفته تا افراد میانسال و پیر همگی از رایانه شخصی یا یک سیستم خانگی برای امور روزانه استفاده می‌کنند. اما شاید کمتر کسی به میزان امنیت سیستم عاملی که روی رایانه نصب می‌شود، توجه داشته باشد. حتی این سوال پیش می‌آید که در هنگام بروز مشکلات امنیتی مگر فرقی دارد که سیستم عامل کامپیوتر من ویندوز باشد یا لینوکس و یا مک؟

برای پاسخ به این سوال اول بد نیست بدانید که در سه ‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۲ حدود ۶۲.۲۹ میلیون بدافزار در فضای مجازی جولان داده‌اند که می‌توان گفت تقریبا معادل ۲۲۸۱۶۵ تهدید بدافزاری در هر روز است. حال تعداد کاربران سیستم عامل‌ها را هم در نظر بگیرید. از آنجایی که سیستم عامل ویندوز از دیگر سیستم عامل‌ها رواج بیشتری دارد و در سرتاسر جهان کاربران رقبت زیادی برای کار با آن دارند، در نتیجه تهدیدهای بیشتری را متحمل می‌شود.

آمارها چه می‌گویند؟

در نه ‌ماهه‌ی ابتدایی سال ۲۰۲۲، بیش از ۵۹.۸ میلیون بدافزار در سیستم ‌عامل ویندوز کشف شده است. یعنی طبق آمار لقب آسیب پذیرترین سیستم عامل به ویندوز می‌رسد و فرقی نمی‌کند شما  از ویندوز 98 استفاده می‌کنید و یا ویندوز 11 سال 2021. چرا که همگی تنها با یک فلش و در عرض فقط 2 دقیقه هک می‌شوند.

در رتبه بعدی این لیست لینوکس با ۱.۷۶ میلیون بدافزار قرار دارد و رتبه سوم و چهارم به ترتیب به اندروید با ۹۳۸,۳۷۹ و مک با ۸,۳۲۹ بدافزار می‌رسد.

مایکروسافت با سیستم عامل ویندوز خود بازار شرکت‌های بزرگ را در اختیار گرفته است و به طور میانگین 88 درصد از تمامی رایانه‌هایی که به اینترنت متصل می شوند از یکی از نسخه‌های مایکروسافت ویندوز استفاده می‌کنند. اما این محبوب بودن مشکلاتی را هم در پی دارد.

چرا ویندوز؟

در ویندوز 10 و 11 قابلیتی به نام Tamper Protection بوجود دارد که نرم‌افزارهای غیرمجاز را از ایجاد تغییرات در تنظیمات امنیتی سیستم باز می‌دارد. پس بهتر است این قابلیت را هم فعال کنید.

در ابتدا و حتی قبل از دسترسی همه افراد به اینترنت، سیستم عامل ویندوز برای استفاده شخصی کاربران در هر دستگاه طراحی شد و فاقد تدابیر امنیتی بود. حتی امروزه نیز با وجود امکان استفاده اکانت‌های متعدد و گذاشتن رمز روی آن‌ها، و استفاده از فایروال داخلی و پیش‌فرض در ساختار سیستم‌عامل برای افزایش امنیت سیستم شما باید از یک نرم افزار جانبی استفاده کنید.

همچنین یکی از دلایل رسیدن به این جایگاه شرم آور، تعداد بالای کاربران است. هر چه افراد بیشتری از یک سیستم عامل استفاده کنند، یک بدافزار می‌تواند تعداد بالایی از سیستم‌ها را درگیر کند و این مسلماً برای هکرها بسیار به‌صرفه‌تر است. چرا که با ساختن یک بدافزار تعدا زیادی از سیستم‌ها را آلوده می‌کنند.

دلیل بعدی هم این است که احتمال دانلود ناخواسته‌ی بدافزارها هنگام نصب برنامه‌هایی با منبع نامعتبر روی دستگاه‌های ویندوزی بسیار بیشتر است. به زبان ساده یعنی کاربران ویندوز برای نصب برنامه باید با استفاده از مرورگرها و ارتباط اینترنتی که آسیب‌پذیری بسیار زیادی دارد اقدام به دریافت برنامه‌های موردنیازشان کنند. اما مثلا در سیستم‌هایی مثل مک، فروشگاه و کتابخانه‌ی اختصاصی برای دانلود نرم‌افزارهای مورد نیاز وجود دارد.

چجوری امنیت رو افزایش بدیم؟

1- برای افزایش امنیت بهتر است ویندوز و نرم‌افزرهای سیستمتان را بروز نگه دارید. چرا که شرکت‌ها در هر آپدیت میزان آسیب‌پذیری‌ محصولاتشان را در برابر بدافزارها مقاوم می‌کنند.

2- راه بعدی استفاده از آنتی‌ویروس‌های  معتبر و قوی است.

3- پاد بدافزارها را فراموش نکنید. مثلا نرم‌افزار امنیتی ویندوز دیفندر مایکروسافت است که در تمامی نسخه‌های جدید وجود دارد و قابلیت ضد بدافزاری داخلی دارد. همچنین می‌توان از نرم‌افزارهای قدرتمندی مثل SpyHunter برای کشف و حذف بدافزارهای نصب‌شده روی سیستم استفاده کرد.

4- ایمیل‌ها، پیام‌های ناشناس و لینک‌های جعلی را اصلا و ابدا باز نکنید.

5- افزونه‌ها‌ی مسدودکننده‌ی پاپ‌آپ مثل TotalAdblock، AdBlock Plus و AdBlock روی مرورگرهای مختلف مثل کروم و فایرفاکس، قابلیت مسدود کردن پاپ‌آپ‌ها را دارند و از آلودگی ناخواسته‌ی سیستم جلوگیری می‌کنند. (پاپ‌آپ‌ها همان پنجره‌ها یا کادرهای کوچکی هستند که هنگام مشاهده‌ی صفحات اینترنتی به‌طور خودکار یا با کلیک روی صفحه باز می‌شوند و عموما محصولی را تبلیغ می‌کنند.)

6- دسترسی از راه دور را غیر فعال کنید. ویژگی Windows Remote Desktop به شما (یا دیگران) اجازه می‌دهد تا از راه دور از طریق اتصال شبکه به کامپیوتر خود متصل شوید و به همه چیز بر روی کامپیوتر دسترسی داشته باشید و این راه بسیار خوبی برای سواستفاده هکرها است.

7- اگر از کامپیوتر شما چند نفر استفاده می‌کنند، بهتر است برای خود اکانتی جدا بسازید و یک رمز عبور قوی برای آن تعیین کنید.

8- UAC یا User Account Control یکی از قابلیت‌های ویندوز است و می‌تواند ویروس‌ها را از ایجاد تغییرات ناخواسته‌ در سیستم شما باز دارد. پس از فعال بودن این قابلیت مطمئن شوید.

9- در ویندوز 10 و 11 قابلیتی به نام Tamper Protection بوجود دارد که نرم‌افزارهای غیرمجاز را از ایجاد تغییرات در تنظیمات امنیتی سیستم باز می‌دارد. پس بهتر است این قابلیت را هم فعال کنید.