تبیان، دستیار زندگی

در مورد کیست کلیه و کبد بیشتر بدانید

آشنایی با علائم بیماری کلیه پلی‌کیستیک

بیماری کلیه پلی‌کیستیک (PKD) یک اختلال کلیوی است که جنبهٔ وراثتی دارد. در این بیماری کیست‌های متعددی در کلیه‌ها شکل می‌گیرند و بزرگ می‌شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کلیه پلی‌کیستیک
بیماری کلیه پلی‌کیستیک ژنتیکی است و دو نوع دارد: اتوزومال غالب و اتوزومال مغلوب. افرادی که بیماری کلیه پلی‌کیستیک دارند، خوشه‌ای از کیست در کلیه‌هایشان وجود دارد.
عواملی که سبب تشکیل این کیست‌ها می‌شوند ناشناخته‌اند؛ اما بیماری کلیه پلی‌کیستیک با عوارض زیر مرتبط است:
. آنوریسم آئورت شکمی
. آنوریسم مغزی
. کیست‌هایی در کبد، پانکراس و بیضه‌ها
. دیورتیکول کولون
تقریباً نیمی از افرادی که بیماری کلیه پلی‌کیستیک دارند، در کبدشان نیز کیست‌هایی وجود دارد.

علائم بیماری کلیه پلی‌کیستیک

. شکم درد یا حساس شدن شکم
. خون در ادرار
. تکرر ادرار در شب
. کمردرد و پهلودرد در یک سمت یا هر دو سمت
. احساس خواب‌آلودگی
. درد مفصل
. سنگ کلیه
. عفونت‌های مجاری ادراری
. ناهنجاری‌هایی در ناخن

تست‌های تشخیصی برای بیماری کلیه پلی‌کیستیک

معاینهٔ پزشکی ممکن است موارد زیر را نشان دهد:
. درد شکم در قسمت بالای کبد
. بزرگ‌شدن کبد
. نویزهایی در قلب یا علامت‌های دیگری از نارسایی آئورت یا دریچهٔ میترال
. فشارخون بالا
. ضایعاتی در کلیه‌ها یا شکم
تست‌های تشخیصی که انجام می‌شوند:
. آنژیوگرافی مغز
. آزمایش CBC برای چک‌کردن کم‌خونی
. تست‌های کبدی (خون)
. آنالیز ادرار
افرادی که سابقهٔ بیماری کلیه پلی‌کیستیک در خانواده دارند و دچار سردردهای مکرر می‌شوند باید مورد بررسی قرار بگیرند تا معلوم شود آنوریسم مغزی علت این عارضه است یا نه.
با تست‌های زیر، بیماری کلیه پلی‌کیستیک و کیست‌هایی روی کبد یا دیگر اندام‌ها شناسایی خواهد شد:
. سی‌تی‌اسکن شکم
. ام‌آرآی شکم
. سونوگرافی شکم
. عکس رنگی کلیه (IVP)
اگرچند عضو از خانواده شما دچار بیماری کلیه پلی‌کیستیک باشند، برای تعیین اینکه آیا شما هم حامل ژن این بیماری هستید یا نه می‌توانید تست ژنتیک انجام دهید.

درمان بیماری کلیه پلی‌کیستیک

هدف از درمان، کنترل علائم و پیشگیری از عوارض بعدی است. درمان بیماری کلیه پلی‌کیستیک شامل موارد زیر می‌شود:
. داروهای فشارخون
. داروهای ادرارآور
. رژیم غذایی کم‌نمک
هرگونه عفونت ادراری باید فوراً با آنتی‌بیوتیک درمان شود. کیست‌هایی که دردناک‌اند، عفونت کرده‌اند، خونریزی دارند یا باعث انسدادی شده‌اند باید تخلیه شوند. ممکن است نیاز به عمل جراحی برای برداشتن یک یا هر دو کلیه باشد. درمان بیماری کلیوی مرحله آخر ممکن است شامل دیالیز یا پیوند کلیه شود.
به هر صورت درمان قطعی برای بیماری کلیه پلی‌کیستیک وجود ندارد و رویکردهای درمانی متمرکز بر پیشگیری از عوارض بعدی و تسکین علائم‌اند. داروهایی برای کنترل فشارخون و مداوای عفونت مجاری ادراری تجویز می‌شوند. در صورت نارسایی کلیوی نیاز به دیالیز و پیوند کلیه وجود دارد.

پیش‌بینی بیماری کلیه پلی‌کیستیک

بیماری کلیه پلی‌کیستیک به‌آرامی بدتر شده و در نهایت ممکن است منجر به نارسایی کلیوی مرحله آخر شود. ضمناً همان‌طور که گفتیم این بیماری با بیماری کبد نیز مرتبط است.
درمان ممکن است علائم را تا سال‌ها تسکین دهد. کسانی که بیماری کلیه پلی‌کیستیک دارند؛ اما دچار هیچ بیماری دیگری نیستند می‌توانند کاندید مناسبی برای پیوند کلیه باشند.

دربارهٔ کیست‌های کبد

علت کیست‌های ساده کبد مشخص نیست؛ اما ممکن است حاصل یک نقص مادرزادی باشد. کیست‌های کبد تقریباً در ۵ درصد از جمعیت دیده می‌شوند.
علت بیشتر کیست‌های کبد معلوم نیست و این کیست‌ها می‌توانند در زمان تولد وجود داشته باشند یا در سال‌های بعدی زندگی به وجود بیایند. کیست‌های کبد به‌آرامی رشد می‌کنند و تا بزرگسالی تشخیص داده نمی‌شوند.
بیماری کبد پلی‌کیستیک چیست؟
بیماری کبد پلی‌کیستیک (PLD) به ایجاد کیست‌های متعدد در کبد گفته می‌شود. این کیست‌ها ممکن است درد داشته باشند؛ اما معمولاً بر عملکرد کبد اثری نمی‌گذارند. اگر بیماری کبد پلی‌کیستیک بر عملکرد کبد اثر بگذارد یا خیلی دردناک شود نیاز به عمل جراحی دارد. اما ممکن است بعد از عمل کیست‌ها مجدداً ایجاد شوند.
افرادی که بیماری کبد پلی‌کیستیک دارند با این بیماری متولد شده‌اند؛ اما معمولاً تا رسیدن به بزرگسالی این کیست‌ها بزرگ نیستند. بیماری کبد پلی‌کیستیک ژنتیکی است و در زنان شایع‌تر از مردان است.
بیشتر کسانی که بیماری کبد پلی‌کیستیک دارند، دچار بیماری کلیه پلی‌کیستیک نیز هستند. گاهی ممکن است نیاز به عمل پیوند کلیه و کبد وجود داشته باشد.

افرادی که سابقهٔ بیماری کلیه پلی‌کیستیک در خانواده دارند و دچار سردردهای مکرر می‌شوند باید مورد بررسی قرار بگیرند تا معلوم شود آنوریسم مغزی علت این عارضه است یا نه

علائم کیست کبد
بیشتر کیست‌های کبد هیچ علامتی ندارند؛ اما اگر کیست‌ها بزرگ شوند می‌توانند نفخ و درد در قسمت سمت راست بالای شکم ایجاد کنند. گاهی کیست‌های کبد تا حدی بزرگ می‌شوند که می‌توان آنها را از روی شکم احساس کرد.
پیامدهای کیست کبد
کیست‌های کبد به‌ندرت می‌توانند عوارضی از نارسایی کبد و سرطان کبد ایجاد کنند.
کیست کبد چگونه تشخیص داده می‌شود؟
ازآنجایی‌که بیشتر کیست‌های کبد علامتی ندارند معمولاً فقط از طریق سونوگرافی یا سی‌تی‌اسکن شناسایی می‌شوند. اگر علائمی وجود داشته باشد پزشک دستور سی‌تی‌اسکن شکم می‌دهد تا کبد بررسی شود.
درمان کیست کبد
بیشتر موارد کیست کبد به درمان نیازی ندارند؛ اما اگر کیست‌ها بزرگ و دردناک شوند ممکن است نیاز به تخلیه یا برداشتن آنها با عمل جراحی وجود داشته باشد. کیست‌های کبد درصورتی‌که جلوی رسیدن آنزیم‌های کبد به روده‌ها را بگیرند نیز باید با عمل جراحی برداشته شوند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.