تبیان، دستیار زندگی

آنچه خواهید یک جهان دیجیتال

متاورس در سال 2023 به کدام سمت می‌رود؟

در سال جدید میلادی مرزهای رو به رشد متاورس میزبان طیف گسترده‌ای از روندها و پروژه‌های مختلف است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جهان دیجیتال، پروژه متاورس، زندگی دیجیتال ، فضای مجازی ، 
هنوز زندگی دیجیتال بین مردم یک اتفاق عجیب و بسیار پر پیچ و خم به حساب می‌آید. پروژه متاورس با هدف ایجاد یک زندگی در فضای مجازی سه بعدی و به دور از بعد فیزیکی ساخته شده و با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی (VR)، عینک‌های واقعیت افزوده، گوشی‌های هوشمند، رایانه‌های شخصی و کنسول‌های بازی قابل دسترسی است. در این فضا انسان‌ها با استفاده از آواتارهای قابل برنامه‌ریزی، با یکدیگر و عوامل نرم‌افزاری در فضای مجازی سه بعدی که از دنیای واقعی شبیه‌سازی شده‌است، ارتباط دارند.

البته سال 2022 برای برنامه‌های متا در زمینه متاورس بسیار سخت‌تر از چیزی بود که زاکربرگ انتظار داشت، اما این شرکت همچنان به عهد خود در این زمینه وفادار است و طبق اظهار نظرهای مدیران ارشد متا هنوز سال‌ها با چشم‌انداز خود برای عینک واقعیت افزوده همه‌جانبه فاصله دارد. در حال حاضر، متاورس به یکی از جریان‌های اصلی سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای رمزنگاری شده یا همان کریپتوکارنسی‌ها تبدیل شده است و به نظر می‌رسد در سال 2023 حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

حال که در آستانه سال جدید میلادی هستیم و سال 2022 برای این شرکت چندان خوش یمن نبوده، چند پیش بینی از آینده متاورس وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

نهاد امنیتی

شاید در ابتدای راه اندازی این سیستم سه بعدی کمتر کسی به جرایم اتفاق افتاده در آن توجه نشان می‌داد، اما به مرور زمان و بروز اتفاقات پیش‌بینی نشده که بعد منفی این تکنولوژی جدید را نشان می‌داد، سبب شد مدیران به تلاطم بیافتند و پیش‌بینی می‌شود در سال 2023 نیاز به نهاد‌های امنیتی در فضای متاورس بیش از پیش حس شود. در واقع ارزهای مجازی درون بازی‌ها هدف اصلی مجرمان سایبری برای فریب بازیکنان و رسیدن به آیتم‌های با ارزش خواهد بود.

پروژه ERTHA هم اکنون به عنوان یکی از بهترین بازی‌های متاورسی شناخته می‌شود. در این بازی بشریت در حال انقراض است و بازیکنان باید اشتباهات گذشته را اصلاح و یک دنیای جدید ایجاد کنند.



بازاریابی

در سالی که گذشت تا ماه نوامبر، حدود 5363 درخواست ثبت برند در آمریکا برای حضور در فضای واقعیت مجازی به ثبت رسیده و به نظر می‌رسد متاورس قرار است کمک بزرگی در جهت بازاریابی برای محصولات این برندها داشته باشد. در واقع متاورس می‌تواند تاثیر بسزایی در حوزه بازاریابی، آموزش آنلاین و گیمینگ بگذارد. طبق گزارشات 10.7 میلیون کاربر در کنسرت های فورتنایت آنلاین شرکت کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود متاورس بتواند به 800 میلیارد دلار برای مقابله با رویدادهای زنده و تبلیغات برسد.

اقتصاد دنیای متاورس

شرکت مکینزی اند کامپنی که معتبرترین شرکت مشاور مدیریت جهانی به شمار می‌رود، پیش بینی می‌کند اقتصاد دنیای متاورس می‌تواند تا سال 2030، به ارزش بالغ بر پنج تریلیون دلار برسد. شرکت‌های فناوری بزرگی تا به امروز بودجه بالایی را برای توسعه شرکت و برند خود در متاورس تخصیص داده‌اند. مثلا لویی‌ویتون، کوکاکولا، دیزنی و مایکروسافت طی این سال‌ها به متاورس وارد شده و هزینه هنگفتی کرده‌اند.

پروژه‌های برتر

پروژه ERTHA هم اکنون به عنوان یکی از بهترین بازی‌های متاورسی شناخته می‌شود. در این بازی بشریت در حال انقراض است و بازیکنان باید اشتباهات گذشته را اصلاح و یک دنیای جدید ایجاد کنند. در این بازی امکان خرید زمین‌ها به صورت دارایی دیجیتال یا NFT وجود دارد و به نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

پروژه Wizardia نیز یکی از بهترین پروژه‌های متاورس در سال 2023 است که در آن بازیکنان به دنبال جمع‌آوری NFT و ارتقا کاراکتر و تجهیزات خود برای تبدیل شدن به یک جادوگر نهایی هستند. در Wizardia شما امکان معامله NFT را نیز دارید.

پروژه Lluvium، Star Atlas و Moon Metaverse نیز از برترین بازی‌های متاورسی هستند و یکی از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد برای گیمرهای باتجربه و افراد تازه‌ وارد در این حوزه است.

در نهایت اگر در سال جدید قصد ورود به فضای متاورس و سرمایه‌گذاری در آن را دارید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر چیز به خوبی در رابطه با بازی یا پلتفرم مد نظر خود تحقیق کنید و بعد از اطمینان از معتبر بودن آنها، اقدام به سرمایه‌گذاری در آن کنید.