تبیان، دستیار زندگی

خطرات آپاندیسیت و پاره شدن آپاندیس

پارگی آپاندیس و آنچه باید در مورد آن بدانید

اگر آپاندیسیت درمان نشود ملتهب و متورم و پُر از چرک خواهد شد. با بدتر شدن این التهاب، خون‌رسانی به این عضو متوقف شده و آپاندیس در معرض ترکیدن یا پاره شدن قرار می‌گیرد. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، موکوس، مدفوع و عفونت می‌تواند به در شکم پخش شود و عارضه‌ای جدی به نام پریتونیتیس ایجاد کند و بافت‌های اطراف شکم قرمز و ملتهب شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پارگی آپاندیس
خیلی از افراد از دوران کودکی به یاد دارند که والدینشان به آنها می‌گفتند فوراً بعد از خوردن غذا ندوند و بالا و پایین نپرند. این توصیه ریشه در این باور دارد که هرگونه فعالیت شدیدی مانند دویدن می‌تواند منجر به پارگی آپاندیس شود.
حتی اگر این باور نادرست باشد، دلایل درست و واقعی وجود دارد که چرا آپاندیس ممکن است دردناک و ملتهب شده و در صورت عدم درمان فوری در نهایت پاره شود.

آپاندیس در بدن ما چه می‌کند؟

آپاندیس عضو کوچکی است که به روده بزرگ چسبیده و در قسمت پایین و سمت راست شکم قرار دارد. اگر آپاندیس مسدود شود، ملتهب شود یا پاره شود به آن آپاندیسیت می‌گویند. هیچ‌کس نمی‌داند کار آپاندیس دقیقاً چیست؛ اما دانشمندان می‌گویند آپاندیس محل ذخیرهٔ باکتری‌های خوب است تا زمانی که به آنها نیاز داشته باشیم. یک آپاندیس ملتهب و عفونی اگر به‌موقع درمان نشود می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند.
افرادی که بدشانسی می‌آورند و آپاندیسشان پاره می‌شود باید تحت عمل آپاندکتومی قرار بگیرند که طی آن آپاندیسشان خارج می‌شود.

دلایل احتمالی پارگی آپاندیس یا آپاندیسیت

خیلی از افراد می‌پرسند، «علت آپاندیسیت چیست؟». یکی از علت‌های شایع آپاندیسیت، انسدادی در آپاندیس است. دیگر علت‌ها شامل عفونت‌های ویروسی، باکتریایی یا انگلی می‌شوند.
یک علت دیگر آپاندیسیت هم می‌تواند انسداد لوله‌ای باشد که روده بزرگ را به آپاندیس متصل می‌کند. گاهی مدفوع می‌تواند باعث این انسداد شود؛ اما تومورها نیز می‌توانند عامل انسداد باشند.

آپاندیسیت عارضه‌ای جدی است که نیاز به اقدام فوری پزشکی دارد. پس اگر علامتی دارید تردید نکنید و زودتر خود را به بیمارستان برسانید. به تأخیرانداختن درمان تنها کاری که می‌کند این است که موقعیت را بدتر کرده و می‌تواند پیامدهای خطرناکی داشته باشد

اگر آپاندیسیت درمان نشود ملتهب و متورم و پُر از چرک خواهد شد. با بدتر شدن این التهاب، خون‌رسانی به این عضو متوقف شده و آپاندیس در معرض ترکیدن یا پاره شدن قرار می‌گیرد. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، موکوس، مدفوع و عفونت می‌تواند به در شکم پخش شود و عارضه‌ای جدی به نام پریتونیتیس ایجاد کند و بافت‌های اطراف شکم قرمز و ملتهب شوند.
پزشکان می‌گویند سابقهٔ آپاندیسیت در خانواده می‌تواند بر احتمال ابتلای شما به این عارضه اثر بگذارد (خصوصاً برای مردان).
عفونت باکتریایی
عفونت باکتریایی می‌تواند آپاندیس را مسدود کند. باکتری‌ها سریعاً تکثیر می‌شوند و التهاب ایجاد می‌کنند. یک آپاندیس ملتهب، متورم و پُر از چرک می‌شود و باید هر چه زودتر بیمار را برای اقدام پزشکی فوری به بیمارستان رساند تا آپاندیس پاره نشده و نشت نکند.
عفونت انگلی
عفونت‌های انگلی در آپاندیس نادرند اما بعضی از انگل‌ها باعث آپاندیسیت می‌شوند. انگل‌ها ارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که در بدن میزبان زندگی و از آن تغذیه می‌کنند، بنابراین باید با پزشک مشورت کنید.
مدفوع سفت
همان‌طور که گفتیم لوله‌ای آپاندیس را به روده بزرگ متصل می‌کند. این لوله ممکن است مسدود شود و یکی از دلایل این انسداد می‌تواند مدفوع سفت باشد. وقتی این اتفاق می‌افتد، درد و ناراحتی در شکم ایجاد می‌شود. اگر درد تدریجاً بدتر می‌شود حتماً زودتر به بیمارستان بروید.
تورم غدد لنفاوی روده
غدد لنفاوی یا همان گره‌های ریزی که به بدن در تشخیص عوامل بیماری‌زا و مبارزه با آنها کمک می‌کنند می‌توانند در غشایی که روده را به دیوارهٔ شکم متصل می‌کند متورم شوند. این عارضه لنفادنیت مزانتریک نام دارد و علت معمول آن عفونت ویروسی روده بوده و عموماً کودکان و نوجوانان را درگیر می‌کند.
درد این عارضه می‌تواند شبیه درد آپاندیسیت باشد که معمولاً با این عارضه مرتبط هم هست. پزشک باید علائم را بررسی کرده و آزمایشاتی انجام دهد تا تشخیص دقیق صورت بگیرد.

علائم التهاب آپاندیس

آپاندیسیت مشکلی جدی است که نیاز به اقدام فوری پزشکی دارد. اگر هر یک از علائم زیر تداوم داشت باید فوراً به نزدیک‌ترین بیمارستان مراجعه کنید:
. نفخ شکم
. یبوست یا اسهال
. مشکل در دفع گاز
. کاهش اشتها
. تهوع و استفراغ
. گرفتگی‌های شدید
. درد ناگهانی در قسمت پایین و سمت راست شکم

تست‌های تشخیصی

پزشکان از چند روش برای تشخیص آپاندیسیت استفاده می‌کنند:
معاینهٔ فیزیکی
معاینهٔ فیزیکی شامل واردکردن فشار ملایم در اطراف روده و شکم می‌شود. این درد اغلب با رهاکردن ناگهانی فشار بدتر می‌شود. پزشک ممکن است معاینهٔ رکتوم را نیز برای تشخیص دقیق انجام دهد.
آزمایش خون
آزمایش خون ضرورت دارد؛ زیرا نتیجهٔ آن می‌تواند هرگونه علامتی از عفونت را نشان بدهد. دیگر فاکتورهای تعیین‌کننده مانند تعداد گلبول‌های سفید خون نیز می‌توانند به تشخیص این عارضه کمک نمایند.
آزمایش ادرار
آزمایش ادرار می‌تواند عفونت مجاری ادراری یا سنگ کلیه را نشان بدهد که در این صورت تشخیص آپاندیس رد خواهد شد و دیگر علت‌های شکم درد بررسی می‌شود.
آزمایشات تصویری
پزشک ممکن است دستور آزمایشات تصویری جهت شناسایی بهتر علت بدهد. تست‌های تصویری تشخیصی مانند سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی در ناحیه شکم انجام می‌شوند تا معلوم شود علت آپاندیسیت است یا مشکلی دیگر.

درمان و ریکاوری

برای درمان آپاندیسیت دو گزینهٔ درمانی وجود دارد که پزشک انتخاب می‌کند: عمل جراحی یا آنتی‌بیوتیک.
بسته به میزان شدت عارضه پزشک تشخیص می‌دهد که عمل جراحی برای آپاندکتومی انجام شود یا درمان با آنتی‌بیوتیک شروع شود. در عمل جراحی، بیمار بیهوش شده و پزشک با برش کوچکی روی شکم عمل را انجام می‌دهد. اما اگر آبسه وجود داشته باشد ممکن است به دو اقدام در عمل نیاز باشد؛ اولی برای پاک‌سازی چرک و عفونت و دومی برای برداشتن آپاندیس که طی جراحی باز شکم انجام می‌شود.

اگر مطمئن نیستید به نزدیک‌ترین بیمارستان مراجعه کنید

آپاندیسیت عارضه‌ای جدی است که نیاز به اقدام فوری پزشکی دارد. پس اگر علامتی دارید تردید نکنید و زودتر خود را به بیمارستان برسانید. به تأخیرانداختن درمان تنها کاری که می‌کند این است که موقعیت را بدتر کرده و می‌تواند پیامدهای خطرناکی داشته باشد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.