تبیان، دستیار زندگی

پویش برف و انار سنت ایرانی و باستانی یلدا را به جامعه جهانی معرفی خواهد کرد

“برف و انار” پویشی با محوریت موضوعی یلدایی است که فعالیت خود را از بیست و نهم آذر آغاز نموده و در حال برگزاری می‌باشد. به این بهانه مصاحبه‌ای را با "حامد خاکی مدیر روابط عمومی مؤسسه تبیان و دبیر این پویش" ترتیب داده‌ایم که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حامد خاکی مدیر روابط عمومی تبیان و دبیر پویش برف و انار: این پویش می‌تواند آئین باستانی یلدا را در سطح جامعه جهانی معرفی کند
حامد خاکی
ضمن تشکر از از شما بابت وقتی که در اختیار ما می گذارید، به عنوان اولین سؤال شرح مختصری درباره علت برگزاری این پویش بفرمایید:
من هم خدمت شما و مخاطبین محترمتان عرض سلام و ادب دارم.     
در ابتدا به عنوان شرح مختصر برای علت برگزاری این رویداد باید عرض کنم که همه ما ایرانیان از دیرباز شب یلدا را به عنوان یکی از مهم‌ترین و زیباترین شب‌های ایران با ستان می‌شناسیم و آنچه زیبایی این رسم دیرینه را دوچندان کرده رسم و رسوم مرتبط با آن اعم از شب نشینی مردم در اقصی نقاط کشور بوده که در هر شهر یا استانی با رسم و رسوم خاصی همراه است. به همین علت است که تا به امروز نه تنها چیزی از ارزش‌های آن کم نشده بلکه جایگاه بسیار ویژه‌ای نیز در نزد ایرانیان به آن بخشیده است. لذا پس از تشکیل اتاق فکر به این نتیجه رسیدیم که برگزاری این پویش با استفاده از ظرفیت فضای مجازی به منظور ترویج این جشن باستانی ایرانی و فرهنگ‌ها و رسوم وابسته به آن با محوریت تولید محتوا نه تنها می‌تواند محبوبیت این جشن را بیشتر کند بلکه می‌تواند آن را در سطح جامعه جهانی نیز معرفی کند.

هدف شما از برگزاری این پویش چه بوده؟
هدف اصلی از برگزاری این پویش استفاده از ظرفیت فضای مجازی به جهت ترویج فرهنگ و معرفی این جشن باستانی ایرانی یعنی شب یلدا بوده و محوریت اصلی بر روی گسترش فرهنگ نوع دوستی، سنت حسنه صله‌رحم و احترام به خانواده، همچنین تحکیم روابط اقشار مختلف ملت ایران با یکدیگر و افزایش همبستگی اجتماعی بین نوجوانان کشور تمرکز دارد.
مخاطبین پویش برف و انار چه کسانی بودند و نحوه شرکت در آن به چه صورت بود؟
مخاطبین ما نوجوانان و خانواده‌ها در سراسر کشور هستند که می‌بایست عکس و فیلم‌های مرتبط با دو موضوع تعیین شده پویش که اولی" دور همی‌های خانوادگی" و دومی" صحنه‌های همبستگی اجتماعی و حس نوع دوستی مردم در شب یلدا " بود رو از طریق آیدی ادمین ‌کانال برف و انار یعنی@BARFOANAR در پیام‌رسان‌های داخلی بله، ایتا، روبیکا، سروش پلاس و شاد برای ما ارسال می‌کردند.

چه مجموعه ای برگزار کننده این پویش بود؟ و اینکه آیا این مجموعه پیش از این تجربه برگزاری پویش‌های دیگری را هم داشته یا خیر؟
مجری پویش مؤسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان بوده که سال‌هاست با شعار دستیار خانواده در کنار مردم ایران فعالیت و خدمت رسانی داشته است. بله این مجموعه در آبان ماه سال جاری، همزمان با هفته ملی نوجوان پویش موفق ایرانیوم با محوریت موضوعی آروزیی برای ایران را برگزار نمود که با استقبال مخاطبین یعنی نوجوانان همراه بود.

مهلت شرکت در این پویش تا چه زمانی بود و اینکه آثار ارسالی باید شرایط خاصی می‌داشتند؟
مهلت زمانی در نظر گرفته شده برای این پویش از زمان آغاز آن یعنی بیست و نهم آذر تا دوم دی ماه تعیین شده و قالب‌های آثار ارسالی هم فیلم، نماهنگ، عکس، ویدئو نریشن و ... در نظر گرفته شده بود که آثار تولیدی و خلاقانه برای ما در اولویت انتخاب بودند.

آیا همه آثار دریافتی منتشر شدند؟
خیر، آثار ارسالی توسط داوران، غربالگری و بهترین و خلاقانه‌ترینشان در کانال برف و انار که در پیام رسان‌های داخلی بله، روبیکا، ایتا، شاد و سروش پلاس به آدرس @barfo_anar ایجاد کرده‌ بودیم، منتشر شدند.

 نحوه اطلاع رسانی این پویش به چه صورت بوده؟
اطلاع‌رسانی این پویش از طریق انتشار پوستر و اطلاع‌رسانی از طریق خبرگزاری‌های رسمی کشور، صورت پذیرفت.

نحوه انتخاب برگزیدگان و برندگان به چه صورت خواهد بود؟
قرار است پس از ایام سوگواری شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) به قید قرعه به بیست نفر از شرکت کنندگان این پویش که بهترین و خلاقانه‌ترین آثار ارسالی را داشته‌اند، ساعت مچی هوشمند اهدا شود.

مصاحبه کننده: مریم فروزان‌کیا
روابط ‌عمومی تبیان