تبیان، دستیار زندگی

 تقویت خودرو به زبان ریمپ

به کمک علم ریمپ می‌توانیم محدودیت‌های اعمال شده در کامپیوتر خودروها را برطرف کرده و موجب افزایش شتاب خودرو و کاهش مصرف سوخت نیز شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 تقویت خودرو به زبان ریمپ





در گذشته برای تقویت خودروهای کاربراتوری از روش‌های مختلفی استفاده می‌شد مانند استفاده از کاربراتورهای چند دهنه برای افزایش سوخت‌رسانی به سیلندرها یا تعویض دلکو به مدل مگنتی و... . اما بعد از ورود خودروهای انژکتوری به بازار، عملکرد سیستم سوخت و جرقه در این خودروها بشدت محدود شد و از آنجا که بحث آلایندگی مورد توجه خودروسازان قرار گرفته بود، استفاده از دریچه گازهای برقی نیز رواج یافت تا بطور کلی ارتباط راننده با موتور به شیوه غیرمستقیم تبدیل گردد. اما با ظهور علم ریمپ و آشنایی مالکان با فواید ریمپ، محدودیت اعمال شده در خودروهای انژکتوری تاحد زیادی تغییر کرد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
به کمک علم ریمپ می‌توانیم محدودیت های اعمال شده در کامپیوتر خودروها را برطرف کرده و موجب افزایش شتاب خودرو و کاهش مصرف سوخت نیز شد. شاید برای خوانندگان عجیب باشد که چگونه می‌توان به این نتایج رسید. به کمک علم ریمپ می‌توان برنامه‌ریزی کامپیوتر خودرو را اصلاح نمود. برای مثال خودروسازان با استفاده از موتورهای قدیمی و از رده خارج، برای پاس کردن استانداردهای آلایندگی، اقدام به ضعیف کردن خروجی این موتورهای می‌کنند تا از این طریق بتوانند آلایندگی را کاهش دهند. متاسفانه استفاده از این روش تنها موجب ضرر مشتری می‌شود. افزایش تاخیر دریچه گاز برقی در خودروهای تولیدی موجب فشار بیشتر به موتور و بالاتر بردن دور موتور و در نتیجه افزایش مصرف سوخت می‌شود.

علم ریمپ

به کمک علم ریمپ در شرکت کاراکال تیونینگ یکی از مهمترین مراکز ریمپ، می‌توان با انجام اصلاحاتی در برنامه کامپیوتر خودرو، تاخیر پدال گاز برقی را برطرف نموده و با اصلاح نسبت سوخت به هوا ، موجب کاهش مصرف سوخت شده و با بهبود سیستم جرقه زنی افزایش شتاب خودرو را به همراه داشت. یکی دیگر از مزایای اصلاح الگوی جرقه زنی رفع ناک سر گاز نیز می‌باشد. به عبارتی به کمک فواید ریمپ می‌توان خودرو را با سوخت بی‌کیفیت نیز مجددا تنظیم (کالیبره) کرد.
برای درک بهتر موضوعات بیان شده، به چند مثال برای شما بسنده می‌کنیم. دو خودرو با موتور توربوشارژ در حال حاضر در ایران توسط ایران خودرو و سایپا تولید می‌شوند: دناپلاس توربو اتوماتیک و سایپا شاهین؛ هر دو این خودروها در فصل تابستان در صورتی‌که بخواهند با آنها سریع برانند، دچار مصرف سوخت بالایی می شوند! علت این ایراد،  تنظیم نبودن نسبت سوخت به هوا می‌باشد. و این موضوع توسط مالکان غیر قابل انکار می‌باشد. از سویی دیگر بالا بودن نسبت سوخت به هوا در این خودروها (حدود 10 به یک) موجب افت شدید شتاب در دنده سه و گاها دل دل می‌شود.
مثالی که برای خیلی از خریداران خودروهای 206 و 207 نیز قابل درک می‌باشد، به جز افت کیفیت، افت شتاب و ضعف حرکتی نسبت به مدل‌های 94 به قبل می‌باشد. علت این موضوع محدود شدن رفتار پدال گاز توسط کامپیوتر خودرو و دریچه گاز برقی می‌باشد که این مشکل با اصلاح عملکرد دریچه گاز برطرف خواهد شد.