تبیان، دستیار زندگی

افرادی که باید در مصرف کافئین دقت کنند

چه کسانی نباید قهوه بنوشند؟

با همه فوایدی که قهوه برای سلامتی دارد؛ اما ممکن است برای برخی بیشتر مضر باشد تا مفید. مثلاً شاید متوجه شوید قهوه شما را مضطرب و پریشان می‌کند یا شاید بعد از نوشیدن هر فنجان قهوه ادرارتان زیاد می‌شود. حتی ممکن است قهوه از طریقی که فکرش را هم نمی‌کنید بر سلامتی‌تان اثر بگذارد. برای اینکه بهتر متوجه شوید قهوه برای شما انتخاب خوبی است یا نه در این مطلب همراه ما باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قهوه
نوشیدن قهوه یک روش لذیذ و خوشایند برای انرژی‌گرفتن در شروع روز یا غلبه بر خواب‌آلودگی بعدازظهر است، اما نوشیدن قهوه می‌تواند فواید دیگری هم داشته باشد، مثلاً کاهش ریسک سرطان پروستات، کاهش ریسک نارسایی قلبی و حتی کاهش ریسک افت شنوایی. قهوه بدون قند حتی می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند.
اما برای برخی از افراد قهوه ممکن است بیشتر مضر باشد تا مفید. مثلاً شاید متوجه شوید قهوه شما را مضطرب و پریشان می‌کند یا شاید بعد از نوشیدن هر فنجان قهوه ادرارتان زیاد می‌شود. حتی ممکن است قهوه از طریقی که فکرش را هم نمی‌کنید بر سلامتی شما اثر بگذارد.
برای اینکه بهتر متوجه شوید قهوه برای شما انتخاب خوبی است یا نه در این مطلب همراه ما باشید.

افرادی که IBS دارند

کافئین کارکردن روده‌ها را تقویت می‌کند و حتی ممکن است باعث اسهال بشود که یکی از علائم اصلی IBS ‌ یا سندرم روده تحریک‌پذیر است.

افرادی که آب‌سیاه یا گلوکوم دارند

فشار چشم افرادی که آب‌سیاه دارند با نوشیدن قهوه بالاتر می‌رود، بنابراین بهتر است این افراد کمتر قهوه بنوشند. همچنین یافته‌ها نشان می‌دهند ریسک آب‌سیاه در افرادی که در حال حاضر مستعد افزایش فشار چشم هستند با مصرف زیاد کافئین بیشتر خواهد شد.

کافئین می‌‌تواند اسفنکتر پایینی مری را که دریچهٔ بین مری و معده است شُل کند. در بیماری ریفلاکس این دریچه شُل است و اجازه می‌دهد محتویات معده وارد مری شوند و علائم ناخوشایند ریفلاکس را ایجاد کنند. پس اگر ریفلاکس دارید از مصرف کافئین خودداری کنید


افرادی که مثانه بیش فعال دارند

همهٔ ما می‌دانیم بهتر است قبل از سفر زیاد قهوه ننوشیم، خصوصاً اگر امکان و زمان محدودی برای دستشویی رفتن داشته باشیم. مصرف کافئین می‌تواند هم دفعات نیاز به ادرارکردن را بیشتر کند و هم باعث شود زیاد نتوانید ادرارتان را نگه دارید. اگر عادت به نوشیدن قهوه نداشته باشید، این اثر شدیدتر هم می‌شود و در واقع شما به خاصیت ادرارآوری کافئین حساس‌تر هستید.

افرادی که مشکلات قلبی، مانند آریتمی دارند

کافئین قهوه می‌تواند سبب افزایش موقتی فشارخون و ضربان قلب شود و این برای هرکسی که مشکل قلبی دارد مهم است. حتماً از پزشکتان بپرسید تا چه اندازه مجاز به مصرف کافئین هستید.

خانم‌های باردار

پزشکان توصیه می‌کنند خانم‌های باردار مصرف قهوه را به حداکثر دو فنجان در روز محدود کنند تا ریسک سقط جنین، زایمان زودرس و کم‌وزن بودن جنین را به حداقل برسانند.

خانم‌هایی که در دوران شیردهی هستند

کافئین یک محرک و ادرارآور است و این احتمال وجود دارد که مادر شیرده با مصرف آن در معرض دهیدراته شدن بدن قرار بگیرد. سعی کنید طی بارداری و شیردهی تا جایی که ممکن است از مصرف کافئین پرهیز کنید.

افرادی که اختلال خواب دارند

قابل‌درک است که شاید بعد از یک شب بدخوابی و احساس کسالت و خواب‌آلودگی دلتان بخواهد یک فنجان قهوه بنوشید؛ اما خوب است بدانید این عادت قهوه‌خوری می‌تواند شما را در سیکل معیوبی از بدخوابی و خستگی گرفتار کند. شاید فکر کنید قهوه بعدازظهر اثری روی خواب شبتان نمی‌گذارد، اما در واقع بر کیفیت خوابتان اثر می‌گذارد. پس توصیه می‌کنیم دست‌کم شش ساعت پیش از زمان خواب، کافئین مصرف نکنید.


افرادی که اضطراب دارند یا مستعد حملات پانیک‌اند

کافئین یک محرک است که می‌تواند در برخی افراد اضطراب را تشدید کند. اگر اغلب دچار اضطراب یا حمله پانیک می‌شوید شاید بهتر باشد مصرف کافئین خود را محدود یا حتی حذف کنید.
تحقیقات نشان می‌دهد مصرف زیاد قهوه (تقریباً ۵ فنجان در روز) این پتانسیل را دارد در افرادی که اختلال اضطراب دارند منجر به حملات پانیک شود.

افرادی که اسهال دارند

بعضی از افراد به‌شدت عقیده دارند که قهوه صبحگاهی‌شان باعث کارکردن شکمشان می‌شود؛ اما اگر اسهال داشته باشید، این اثر قهوه خوشایندتان نخواهد بود. قهوه بدون کافئین ممکن است کمتر دردسرساز باشد، البته به‌طورکلی مایعات داغ روده‌ها را به حرکت درمی‌آورند.

افرادی که صرع دارند

هرچند مطالعات کمی در این مورد انجام شده؛ اما تا اینجا یافته‌ها نشان داده‌اند مصرف زیاد کافئین با افزایش دفعات تشنج ارتباط دارد. اگر صرع دارید در مورد مصرف قهوه با پزشک متخصص مشورت کنید.


بچه‌های زیر ۱۲ سال

هرچند کافئین می‌تواند هرکسی را کمی عصبی کند اما روی بچه‌ها این اثر کافئین قابل‌توجه‌تر است. مثلاً کافئین زیاد در بچه‌ها می‌تواند منجر به افزایش ضربان قلب، تشدید اضطراب، مشکل در تمرکز و ناراحتی معده شود. یک نکتهٔ دیگر هم اینکه مصرف کافئین در خردسالان می‌تواند سبب پنهان ماندن سیگنال‌های گرسنگی و اشتها شود و در نتیجه کودک غذای لازم برای رشد را دریافت نکند. این را هم یادتان باشد که خود قهوه کمی اسیدی است و می‌تواند به مینای دندان آسیب‌زده و احتمال پوسیدگی را افزایش دهد.

افرادی که ریفلاکس اسید معده دارند

کافئین می‌‌تواند اسفنکتر پایینی مری را که دریچهٔ بین مری و معده است شُل کند. در بیماری ریفلاکس این دریچه شُل است و اجازه می‌دهد محتویات معده وارد مری شوند و علائم ناخوشایند ریفلاکس را ایجاد کنند. پس اگر ریفلاکس دارید از مصرف کافئین خودداری کنید.

مصرف‌کننده‌های برخی داروها

بعضی از داروها و مکمل‌ها از جمله ضداحتقان‌ها، شل‌کننده‌های برونش و حتی مکمل گیاهی اکیناسه می‌توانند اثرات کافئین را تشدید کنند و سبب بالارفتن ضربان قلب و فشارخون شوند.
اگر هیچ یک از شرایط گفته شده را ندارید باز هم بد نیست واکنش بدنتان را هر زمانی که قهوه می‌نوشید بررسی کنید:
. آیا قهوه شما را عصبی و مضطرب می‌کند؟
. آیا بر خوابتان اثر می‌گذارد؟
. آیا باعث تپش قلبتان می‌شود؟
. آیا گوارشتان را به هم می‌ریزد؟
. آیا نوشیدن قهوه بهانه‌ای می‌شود که مقدار زیادی شکر و خامه مصرف کنید؟
بسته به واکنش بدنتان به قهوه می‌توانید تصمیم بگیرید این واکنش‌ها ارزش نوشیدن قهوه را دارند یا نه. اگر هم مطمئن نیستید توصیه می‌کنیم برای مدتی قهوه ننوشید و ببینید چه تغییراتی در بدنتان رخ می‌دهد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.