تبیان، دستیار زندگی

رایج‌ترین دلایل درد قفسه سینه که ربطی به قلب ندارند

درد قفسه سینه نامرتبط با قلب

درد قفسه سینه که ربطی به قلب ندارد به دردی مکرر در قفسه سینه گفته می‌شود که معمولاً در پشت استخوان سینه و نزدیک به قلب احساس می‌شود و ارتباطی با قلب ندارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
درد قفسه سینه
در بیشتر افراد، درد قفسه سینه نامرتبط با قلب در واقع مربوط به مشکلی در مری است که معمولاً ناشی از بیماری ریفلاکس اسید معده به مری یا GERD ناشی می‌شود. استرس و اضطراب و افسردگی نیز می‌توانند موجب دردهای مکرر سینه شوند. دیگر عوارض هم می‌توانند سبب درد حاد و کوتاه‌مدت در سینه شوند، از جمله مشکلات ریوی و آسیب‌های عضلانی – اسکلتی؛ اما درد قفسه سینه نامرتبط با قلب به‌عنوان یک عارضهٔ مزمن تشخیص داده می‌شود.

درد قفسه سینه نامرتبط با قلب چگونه دردی است؟

درد قفسه سینه نامرتبط با قلب اغلب شبیه آنژین صدری احساس می‌شود؛ یعنی دردی که ناشی از بیماری قلبی است. این درد شبیه گرفتگی یا فشردگی دردناکی در سینه است، یا مانند احساس فشار و سنگینی که معمولاً در پشت استخوان جناغ سینه احساس می‌شود. ممکن است این درد را در سمت راست یا چپ و یا در وسط قفسه سینه‌تان احساس کنید. گاهی این درد به گردن، بازوی چپ یا پشت هم می‌زند. ممکن است متوجه شوید این درد بعد از غذا خوردن سراغتان می‌آید، یا اینکه همراه با سوزش سر دل است. این نوع درد می‌تواند چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

چرا درد مری به‌صورت درد قلب احساس می‌شود؟

در داخل حفره سینه (توراکس)، مری هم‌راستا با قلبتان است. عصب‌های حسی که سیگنال‌های درد را از قلب و مری دریافت و به مغز می‌رسانند یکی هستند. به همین دلیل تشخیص بین درد این دو عضو فقط بر اساس علائم، کار سختی است. اگر شما علائم دیگری از ریفلاکس را داشته باشید، مثلاً برگشت مایعات معده به سمت مری، این می‌تواند نشانه‌ای از ریفلاکس باشد. دیگر اختلالات مربوط به مری، مثلاً اسپاسم‌های عضلانی یا حساسیت شدید شکمی معمولاً سخت‌تر تشخیص داده می‌شوند.

از کجا باید بدانیم دردی که در قفسه سینه داریم خطرناک است؟

شاید شما نتوانید فرق بین درد سینه ناشی از یک حمله قلبی را از دردی که به قلب مربوط نیست تشخیص دهید. به همین دلیل همیشه باید درد قفسه سینه را جدی بگیرید. اگر این درد ناگهان سراغتان آمده یا جدید است و بیشتر از پنج دقیقه طول کشیده، باید به اورژانس مراجعه کنید. اگر این درد بعد از دو سه دقیقه برطرف شود، ممکن است به اورژانس نیازی نداشته باشید؛ اما باز هم لازم است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید تا علت تشخیص داده شود. درد قفسه سینه نامرتبط با قلب هر دلیلی که داشته باشد می‌تواند باز هم رخ دهد و تدریجاً بر کیفیت زندگی‌تان اثر بگذارد.

متداول‌ترین دلایل درد قفسه سینه که ربطی به قلب ندارد

درد قفسه سینه نامرتبط با قلب معمولاً به مشکلی در مری مربوط می‌شود. مری لوله‌ای برای بلع است که دهان را به معده وصل می‌کند. اختلالات مری چند نوع‌اند که باعث احساس درد در قفسه سینه می‌شوند:

در برخی افراد، درد قفسه سینه نامرتبط با قلب با علائم روحی روانی همراه است، مانند استرس و اضطراب و افسردگی. حتی اگر مشخص شود علت این درد چیز دیگری است، باز هم علائم استرس و اضطراب و افسردگی می‌توانند وجود داشته باشند. در واقع‌بین علائم روانی و علائم حساسیت زیاد مری ارتباط دوطرفه وجود دارد

. بیماری ریفلاکس اسید معده به مری یا GERD: این بیماری که ریفلاکس مزمن هم نامیده می‌شود شایع‌ترین علت درد قفسه سینه نامرتبط با قلب است که تقریباً ۵۰ تا ۶۰ درصد از موارد درد سینه را تشکیل می‌دهد.
. اسپاسم عضله مری: این اسپاسم شامل انقباضات غیرمعمول یا فشردگی مری می‌شود.
. آشالازی: آشالازی اختلالی نادر است که در آن اسفنکتر پایینی مری به‌اندازه کافی شُل نمی‌شود تا باز شده و غذا اجازهٔ ورود به معده را پیدا کند. در نتیجه غذا به سمت مری برمی‌گردد.
. حساسیت زیاد مری: این اختلال حسی است که در آن عضلات، عصب‌ها و گیرنده‌های دیوارهٔ مری بیش از حد حساس می‌شوند. افرادی که این عارضه را دارند دچار تنش غیرعادی، فشار و درد ناشی از اسید معده می‌شوند.
. التهاب مری: التهاب مری می‌تواند نتیجهٔ یک واکنش خودایمنی نسبت به عفونت یا آلرژی غذایی و یا بیماری زخم معده باشد.
. بافت غیرعادی مری: این بافت غیرعادی سبب انقباضاتی در حلقه‌ها و پرده‌های مری می‌شود.

چه مشکلات دیگری می‌تواند سبب درد قفسه سینه نامرتبط با قلب شود؟

دیگر علت‌های کمتر شایع درد سینه نامرتبط با قلب شامل موارد زیر می‌شود:
. مشکلاتی در عضله یا استخوان قفسه سینه، دیوارهٔ سینه یا ستون فقرات (کمر)
. بیماری مزمن ریوی از جمله بیماری مربوط به پلورا یعنی بافتی غشایی که روی ریه‌ها را می‌پوشاند
. مشکلات معده مانند زخم معده
. مشکلات روانی از جمله اختلالات درد، استرس، اضطراب و افسردگی

آیا کسانی که درد قفسه سینه نامرتبط با قلب دارند، علائم دیگری هم دارند؟

افرادی که دچار درد قفسه سینه نامرتبط با قلب هستند معمولاً علائم دیگری از ریفلاکس را نیز دارند، از جمله سوزش سر دل و برگشت اسید معده به مری. این افراد معمولاً گلودرد و مشکل در بلع را نیز تجربه می‌کنند. تقریباً ۸۰ درصد از آنهایی که دچار درد قفسه سینه نامرتبط با قلب هستند می‌گویند دیگر اختلالات گوارشی را نیز دارند بدون اینکه توجیه مشخصی برایشان وجود داشته باشد، خصوصاً IBS  (۲۷ درصد) و نفخ شکم (۲۲ درصد).
در برخی افراد، درد قفسه سینه نامرتبط با قلب با علائم روحی روانی همراه است، مانند استرس و اضطراب و افسردگی. حتی اگر مشخص شود علت این درد چیز دیگری است، باز هم علائم استرس و اضطراب و افسردگی می‌توانند وجود داشته باشند. در واقع‌بین علائم روانی و علائم حساسیت زیاد مری ارتباط دوطرفه وجود دارد؛ استرس روحی و روانی می‌تواند سبب شعله‌ورشدن علائم ریفلاکس شود و برعکس. پزشکان حدس می‌زنند این مسئله می‌تواند به دلیل اختلالی در ارتباط میان مغز و روده‌ها باشد.

چه ریسک فاکتورهایی با درد قفسه سینه نامرتبط با قلب مرتبط هستند؟

معلوم شده بین درد قفسه سینه نامرتبط با قلب و ریسک فاکتورهای زیر ارتباطی وجود دارد که البته علت و معلولی نیست:
. بالابودن BMI یا شاخص توده بدنی
. سیگارکشیدن یا مصرف تنباکو
. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی
. اضطراب

درد قفسه سینه نامرتبط با قلب چگونه تشخص داده می‌شود؟

اگر دردی در قفسه سینه‌تان احساس می‌کنید که شبیه درد مربوط به قلب است، باید به اورژانس مراجعه کنید. در اورژانس، معاینهٔ فیزیکی کامل از شما انجام می‌شود که تمام علائم حیاتی‌تان را می‌سنجد، از جمله فشارخون و ضربان قلب. سپس از جهت حمله قلبی یا بیماری قلبی غربالگری می‌شوید. تست‌ها شامل نوار قلب و آزمایش خون می‌شوند. قلب شما وقتی دچار یک حمله قلبی می‌شود پروتئین‌های خاصی آزاد می‌کند که همهٔ آنها در آزمایش خون نشان داده می‌شوند. فقط زمانی که فاکتورهای قلبی حاکی از مشکل قلب نباشند، تشخیص داده می‌شود که درد قفسه سینه‌تان نامرتبط با قلب است.
بنابراین، توسط پزشک به متخصص گوارش ارجاع داده می‌شوید. متخصص گوارش بر اساس علائمی که از مری دارید شما را مورد آزمایش قرار می‌دهد. از جمله اینکه یک داروی مهارکننده پمپ پروتون برایتان تجویز می‌کند که دارویی بسیار مؤثر برای GERD است. اگر این دارو بتواند علائمتان را تسکین دهد، پس علت علائمتان همان GERD است. دیگر آزمایش‌ها شامل تست PH مری، تست موتیلیتی مری (میزان اسیدیته معده و مری)، آندوسکوپی یا سونوگرافی می‌شود.

درد قفسه سینه نامرتبط با قلب چگونه درمان می‌شود؟

درمان مؤثر بستگی به تشخیص علت این درد دارد. مثلاً:
درمان ریفلاکس اسید معده به مری
اگر درد قفسه سینه‌تان که ربطی به قلبتان ندارد، مثل بیشتر افراد ناشی از ریفلاکس باشد، درمان معمولاً ساده و مؤثر است. داروهای مهارکننده پمپ پروتون معمولاً برای درمان این عارضه به کار می‌روند. این داروها از اسید معده کم می‌کنند و ضمناً اجازه می‌دهند زخم معده التیام بیابد. درمان معمولاً با دوز بالا شروع می‌شود تا علائم کنترل شوند و سپس به مدت دو تا چهار ماه با دوز پایین ادامه می‌یابد. مهارکننده‌های پمپ پروتون تقریباً ۹۰ درصد در درمان ریفلاکس و عوارض آن مؤثرند؛ اما اگر بی‌تأثیر باشند پس درد قفسه سینه‌تان ناشی از علت دیگری است.

مهارکننده‌های درد
دومین درمان مؤثر و متداول برای درد قفسه سینه نامرتبط با قلب دارویی است که سیگنال‌های درد را مهار می‌کند. این داروها معمولاً از دسته داروهایی هستند که ضدافسردگی‌های سه حلقه‌ای نامیده می‌شوند و در این مورد در دوزهای پایین‌تری نسبت به مواردی که برای درمان افسردگی به کار می‌روند تجویز می‌شوند. اگر نتوانید عوارض جانبی این دارو را تحمل کنید، دسته‌ای دیگر از داروهای ضدافسردگی برایتان تجویز می‌شود که ممکن است مؤثر باشند. مهارکننده‌های بازجذب سروتونین می‌توانند تا حدودی در کنترل درد مؤثر باشند.

درمان‌های رفتاری و هیجانی
درد قفسه سینه نامرتبط با قلب می‌تواند مربوط به افسردگی، اضطراب و یا استرس باشد. روان‌درمانی می‌تواند به رفع این مشکلات کمک کند تا تکرار درد قفسه سینه‌تان کمتر شود. درمان رفتاری شناختی می‌تواند به شما یاد بدهد با کمک الگوهایی که یاد گرفته‌اید عوامل استرس برانگیز را حذف و کنترل کنید. بایوفیدبک نیز یک درمان هدایت‌شدهٔ ذهن است که کمک می‌کند شیوهٔ پاسخ‌دهی بدنتان نسبت به یک سری از محرک‌ها، از جمله افکارتان، تغییر کند. همچنین می‌توانید تکنیک‌های کنترل استرس را در خانه تمرین کنید، مانند ریلکسیشن، مدیتیشن یا ورزش.
درد قفسه سینه می‌تواند ترسناک باشد، خصوصاً وقتی مثل درد قلب احساس می‌‌شود. تکرار این دردها می‌تواند خسته‌تان کند و کیفیت زندگی‌تان را پایین بیاورد. همیشه این درد را جدی بگیرید و علت آن را مشخص کنید. بیشتر دلایل این درد وقتی تشخیص داده می‌شوند به‌راحتی قابل درمانند. در مواردی که علت پیچیده است، چیزهای زیادی باید در مورد نحوهٔ پاسخ بدن به غذاها، استرس و افکار یاد بگیرید که کمکتان می‌کند در مسیر طولانی اما درست بهبودی قرار بگیرید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.