تبیان، دستیار زندگی

از اینترنت ADSL،VDSL و فیبرنوری چه می‌دانید؟

آگاهی از تفاوت‌های اصلی بین ADSL ،VDSL و فیبر نوری به شما کمک می‌کند بهترین گزینه‌ی ممکن را با درنظرگرفتن شرایط و نیازهایتان، انتخاب کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
اینترنت
به طور حتم اگر برای خرید اینترنت در خانه یا مثلا برای دفتر کارتان اقدامی کرده باشید، کلماتVDSL ،ADSL و فیبر نوری را شنیده‌اید. این کلمات متاسفانه باهم اشتباه گرفته می‌شوند و در بیشتر موارد افراد اطلاعی از معنی و عملکرد آنها ندارند و نمی‌دانند کدام مورد برای خانه بهتر و کاربردی‌تر است.

در این مطلب هرکدام از آنها را برای شما تعریف و مزایای آنها را ذکر می‌کنیم تا اگر قصد خرید یک اینترنت دارید، بتوانید راحت‌تر انتخاب کنید.


ADSL چیه؟

ADSL مخفف Asymmetric Digital Subscriber Line است که از قدیم اکثر ما با آن ارتباط داشته‌ایم و همان سرویس قدیمی اینترنتی است که روی خط تلفن بدون ایجاد مزاحمت برای تماس‌های صوتی و بدون نیاز به کابل‌کشی و خط تلفن جدید روی خط ثابت محل مورد نظر از مخابرات یا شرکت‌های دیگر دریافت کرده‎ایم. فناوری ADSL یا به فارسی خط اشتراک دیجیتال نامتقارن، ارزان است و سرعت دانلود بهتری از آپلود دارد و به همین منظور به آن نامتقارن می‌گویند. در این مورد اگر منزل شما نزدیک مخابرات باشد سرویس با کیفیت‌تری دریافت می‌کنید و اگر دورتر باشد این کیفیت پایین می‌آید.

البته فناوری جدیدی با نام +ADSL2 بر روی این بستر شکل گرفته که مخصوص آن‌دسته از افرادی است که در فاصله‌ی حداکثر 2 کیلومتری از مرکز مخابراتی ساکن هستند.

 در نهایت باید بدانید سیم‌های تلفن، فاصله شما از مرکز مخابرات، بستر خطوط تلفن شهری و پارامترهای دیگر روی سرعت و کیفیت اینترنت ADSL تاثیرگذار هستند.


VDSL چیه؟

فناوری VDSL مخفف Very-high-bitrate Digital Subscriber Line و نوع توسعه یافته‌ای از اینترنت پهن‌ باند ADSL است. اسفندماه گذشته، شرکت مخابرات از سرویس اینترنت پرسرعت VDSL رونمایی کرد و ارائه سرویس آن در برخی مناطق تهران آغاز شده است.

اگر بخواهیم سرعت این اینترنت را با ADSL مقایسه کنیم، باید بگوییم کیفیت و سرعت آپلود و دانلود بسیار سریعی دارد؛ به طوری که سرعت دانلود فناوری VDSL تقریباً پنج برابر ADSL و سرعت آپلود آن تقریباً ده برابر ADSL است. همچنین سرعت دانلود و آپلود ارائه‌ شده توسط فناوری VDSL یکسان است و دیگر سخنی از نامتقارن بودن به چشم نمی‌آید. در اینترنت VDSL نیازی نیست که شما کار خاصی انجام دهید و شرکت مخابرات وظیفه کابل‌کشی‌ها را برعهده دارد. شما فقط باید یک خط تلفن ثابت و یک مودم VDSL خریداری کنید.

در این مورد هم بحث کیفیت کابل‌های مسی و تداخل روی سرعت اینترنت تاثیرگذار است و لازم است بدانید مودم ADSL با مودم VDSL متفاوت است و روی VDSL می‌توان سرویس‌های ارزش‌افزوده‌‌ای مانند خطوط تلفن SIP (تلفن بر بستر اینترنت)، ویدیو کنفرانس،  IP-TV(تلوبزیون اینترنتی) و ... نیز عرضه کرد.
فیبر نوری نیز فناوری سریع‌تر و قابل‌اتکاتری را به‌ شما ارائه می‌دهد و برای کسب‌و‌کارهای بزرگ، جایی که هر روز چندین دستگاه به‌صورت هم‌زمان حجم زیادی از داده را از طریق اینترنت منتقل می‌کنند، اینترنت فیبر نوری بهترین عملکرد را دارد.


فیبرنوری چیه؟

فیبرنوری یا اینترنت UFB  که مخفف عبارت Ultra-Fast Broadbandاست و اینترنت FTTH هم گفته می‌شود، مانند نامش مبتنی بر کابل‌های فیبرنوری است. آمار نشان می‌دهد که با این نوع اینترنت به‌طور معمول به سرعت دانلود و آپلود 300 مگابایت‌ بر ثانیه دست پیدا خواهید کرد. این مدل اینترنت برای خانوارهای پرجمعیت و کسانی که کسب و کار دارند مناسب است.

در اینترنت فیبرنوری  نیازی به استفاده از خطوط تلفن ثابت نیست. این مدل برای ارائه‌ از کابل‌های فیبر نوری با اندازه و وزن کمتر نسبت ‌به خطوط تلفن عادی استفاده می‌کند. یعنی برای استفاده باید یک سری کابل جدید برای شما کشیده شود و اگر در دسترس شما قرار گرفت، بهتر است بدانید سرعت دانلود و آپلود بسیار بالایی برایتان فراهم می‌شود.

در ایران در برخی نقاط این سیستم پیاده شده و زمان زیادی تا عرضه‌ی گسترده‌ی آن در سراسر کشور باقی مانده است. در اینترنت فیبر نوری مکان شما مد نظر نیست و یعنی دوری و نزدیکی شما با مرکز روی کیفیت دریافت اینترنت تاثیری ندارد. این فناوری در برابر شرایط محیطی بسیار مقاوم‌تر است و مخصوص کسانی است که حجم زیادی از داده را از طریق اینترنت منتقل می‌کنند.

همچنین لازم است بدانید برای استفاده نیاز به دستگاه‌های مخصوص این نوع اینترنت دارید و مودم‌های ADSL و VDSL استفاده نمی‌شود. 


کدام مدل به درد ما می‌خوره؟

اگر نیاز شما استفاده روزانه از فضای وب و کارهای عمومی است، مکان زندگی شما نزدیک به مرکز مخابرات است و نیاز زیادی به دانلود ندارید، اینترنت  ADSL کارتان را راه می‌اندازد.

 ولی اگر اینترنت VDSL در منطقه شما قابل دستیابی است و از اینترنت برای کارهایی نظیر استریم، انجام بازی‌های آنلاین یا برگزاری جلسات ویدیویی استفاده می‌کنید، VDSL انتخابی منطقی برای شما به‌شمار می‌آید.

فیبر نوری نیز فناوری سریع‌تر و قابل‌اتکاتری را به‌ شما ارائه می‌دهد و برای کسب‌و‌کارهای بزرگ، جایی که هر روز چندین دستگاه به‌صورت هم‌زمان حجم زیادی از داده را از طریق اینترنت منتقل می‌کنند، اینترنت فیبر نوری بهترین عملکرد را دارد.