تبیان، دستیار زندگی

روایتی از هواداران ترسناک فوتبال

به جهنم خوش آمدید!

دود غلیظ و نورهای سرخ همه جا را گرفته، صدای فریادها و شیپورها کر کننده‌اند. فضا جهنمی‌ست. هیچ کس دلش نمی‌خواهد طرف مقابل این دیوانه‌های فوتبالی باشد. اینجا استادیوم «نف» است و اینها هواداران گالاتاسرای هستند با پرچم‌هایی که در دستشان تکان میخورد: «به جهنم خوش آمدید.»
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هواداران ترسناک فوتبال

کابوسی به نام اولتراصلان‌ها

شاید بر سر اینکه بهترین تیم فوتبال جهان کدام است اختلاف نظر وجود داشته باشد، اما همه بر سر «اولتراصلان‌ها» به عنوان خطرناکترین هواداران جهان اتفاق نظر دارند.

یکی از محبوبترین تیم‌های فوتبال ترکیه، در کنار فنر باغچه بی‌شک گالاتاسرای است. این تیم همواره در رقابتی تنگاتنگ با تیم همشهری خود یعنی فنرباغچه بوده و همین موضوع دربی‌های این دو تیم را بسیار پرحاشیه کرده است. اما موضوع فقط دربی نیست، بازی‌های گالاتاسرای با دیگر تیم‌های جهان هم حواشی بسیاری داشته است.

اولتراصلان‌ها که هواداران متعصب و سرسخت گالاتاسرای هستند شهرتی جهانی دارند. آنها ورزشگاه را برای تیم مقابل و هوادارانش فارغ از اینکه همشهریان خودشان باشند یا هر تیم دیگر واقعا تبدیل به جهنم می‌کنند. اولتراصلان‌ها در این زمینه رکورددار هم هستند، رکورد بلندترین صدایی که در یک رویداد ورزشی تا به حال ایجاد شده با ۱۳۱ دسیبل مربوط به هواداران گالاتاسرای است که در گینس هم به ثبت رسیده. شاید هنوز هم برخی خاطره حادثه 30 آوریل 2000 را به یاد داشته باشند. روزی که پیش از بازی دو تیم گالاتاسرای و لیدز یونایتد در شهر استانبول دو هوادار لیدز به قتل رسیدند.

یا بازی گالاتاسرای با منچستریونایتد در سال 1993 که گری نویل و رایان گیگز بعدها درباره اش گفتند ترسناک ترین اتمسفر دوران حرفه‌ای خود را در آن لحظات تجربه کردند.
اولتراصلان‌ها که هواداران متعصب و سرسخت گالاتاسرای هستند شهرتی جهانی دارند. آنها ورزشگاه را برای تیم مقابل و هوادارانش فارغ از اینکه همشهریان خودشان باشند یا هر تیم دیگر واقعا تبدیل به جهنم می‌کنند. اولتراصلان‌ها در این زمینه رکورددار هم هستند

نفرت انگیزها

در میان ترین‌های مختلف دنیای فوتبال، شاید لقب نفرت‌انگیزترین به هواداران لاتزیو برسد. این تیم که روزگاری گویا موسولینی دیکتاتور ایتالیایی هم جزو طرفدارانش بوده است. هواداران متعصب این تیم هنوز هم رگه‌هایی از تفکرات نژادپرستانه‌ خود را حفظ کرده‌اند و ترسی از ابراز آن ندارند.  در سال ۲۰۱۲ با درگیری هواداران لاتزیو و تاتنهام در یک بار حمام خون راه افتاد به طوری که کار تعدادی از طرفداران تاتنهام به بیمارستان کشید.

توهین‌های نژادی طرفداران لاتزیو نه فقط به هوادارن و بازیکنان تیم حریف، که حتی گاهی گریبان برخی بازیکنان تیم خودشان را هم گرفته است.

پسران دیوانه

 این لقب هوادارن سرسخت بارسلوناست‌. پسران دیوانه از هیچ وقت در حمایت از تیمشان کم نمی‌گذارند. در سال ۱۹۹۱ یکی از پسران دیوانه به جرم قتل یک هوادار اسپانیول دستگیر شده و به بیست و شش سال زندان محکوم شد.

در سال ۲۰۰۲ که “لوییس فیگو”  از تیم بارسلونا جدا شده بود و با لباس رئال مادرید به “نیوکمپ” بازگشت اولتراها با سر خوک از او پذیرایی کردند.

پسران دیوانه که با پرچم‌های جدایی طلبانه‌شان شناخته می‌شوند، پرچم‌هایی که روی آنها نوشته کاتالونیا جزو اسپانیا نیست یا به جمهوری کاتالان خوش‌آمدید.

این هواداران جدایی‌طلب حتی نژادپرست هم بودند و با ایده‌ی مدیر شدن “خوان لاپورتا” به خاطر یهودی بودنش مخالفت کردند. وقتی هم که لاپورتا ورودشان به استادیوم را ممنوع کرد پسران دیوانه پس از تهدید به مرگ در نزدیکی خانه‌اش به او حمله‌ور شدند.