تبیان، دستیار زندگی

چطور دمای رایانه را پایین نگه داریم؟

تب‌برهای رایانه‌ای

یکی از مشکلات رایانه‌ها افزایش بیش از اندازه دمای آنها است که این معضل سبب لطمات جبران ناپذیر به قطعات سیستم می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رایانه، افزایش دمای رایانه،  داغ شدن رایانه ،
افزایش دمای رایانه حین انجام کار تا اندازه‌ای قابل قبول و طبیعی است ولی وقتی این دما افزایش پیدا می‌کند در دراز مدت باعث صدمه زدن به قطعات داخلی شده و عمر مفید آنها را کم می‌کند. در واقع این مشکل یک زنگ خطری است که با هوشیاری ما می‌تواند جلوی بسیاری از مشکلات را بگیرد.

چرا رایانه من بیش از حد داغ می‌شود؟

به طور کلی هر کاری که باعث شود میزان استفاده از cpu و کارت گرافیک بالا برود، موجب مصرف برق بیشتر و در نتیجه افزایش دما می‌شوند. همچنین اگر فن سیستم گرد و خاک زیادی به خودش گرفته باشد سبب اختلال در عملکرد آن می‌شوند. پس فن‌ها با دور کمتری کار کرده و سیستم خنک کننده دچار اختلال می‌شود. مورد بعدی اختلالات نرم‌افزاری است که احتمال وقوع آن از موارد قبلی کمتر است و وقتی اتفاق می‌افتد که  نسخه‌ی سیستم عامل بروز نیست و یا از درایورهای غیررسمی، منسوخ و قدیمی استفاده می‌شود که بهتر است هرچند وقت یکبار آنها را بروز کنید.

مطمئن شوید که رایانه‌تان در فضایی خنک و عاری از گرد و غبار قرار دارد



چطور بفهمیم دمای پردازنده سیستم ما چقدره؟

اگر از ویندوز ده یا یازده استفاده می‌کنید به راحتی می‌توانید به بخش Task Manager ویندوز و بعد قسمت Performance بروید و دما را چک کنید. البته نرم‌افزارهای MSI Afterburner ،CPU Thermometer ،Speccy ،Speed Fan و… نیز کار شما را رایگان راه می‌اندازند.

دمای مناسب هنگام بازی و پردازش سنگین چقدره؟

دمای پردازنده مرکزی یا CPU هنگام بازی کردن یا استفاده از برنامه‌های سنگین باید به طور متوسط بین ۷۵ تا ۸۰ درجه سانتی‌گراد باقی بماند.

به طور کلی عواملی مثل پردازش سنگین، اورکلاک کردن پردازنده و یا مدت زمان طولانی بازی کردن سبب افزایش این متوسط دمایی می‌شود اما در نهایت باید بدانید دمای بهینه و ایمن برای فعالیت طولانی مدت حداکثر ۸۵ درجه سانتی گراد است.

دمای کارت گرافیک یا GPU نیز در شرایط بازی یا پردازش سنگین باید بین ۶۵ تا ۸۵ درجه سانتی‌گراد باشد تا ایمنی قطعات تامین شود.

راهکارهای کاهش دمای رایانه


موقعیت مکانی مناسب
سعی کنید لپ‌تاپ یا سیستم خود را در جای گرم نگهداری نکنید، چرا که دمای بالا و نبود جریان هوا در فضای دربسته می‌تواند دمای پردازنده را بالا ببرد. پس مطمئن شوید که رایانه‌تان در فضایی خنک و عاری از گرد و غبار قرار دارد.

تمیزی فن‌ها
هر چند وقت یکبار بهتره گرد و خاک روی تیغه‌های فن‌ها را با هوای فشرده تمیز کنید و تاثیر آن را روی سیستم ببینید.

درب کیس را ببندید
شاید فکر کنید باز بودن درب کیس باعث گردش هوا شده و این برای سیستم بسیار مناسبه، اما  باز بودن درب باعث ورود بیشتر گرد و غبار نیز می‌شود. از این رو بهتر است درب کیس را ببندید تا جریان هوا به شکل متعادلی برقرار شود.

در نهایت باید بدانید افزایش دمای رایانه برای قطعات داخلی اصلا خوب نیست و عمر آنها را کاهش می‌دهد و هر چقدر دمای پردازنده پایین‌تر باشد، طبیعتا عملکرد فنی و سرعت آن نیز بهتر خواهد بود



خمیر حرارتی پردازنده جدید
روی پردازنده یک خمیر حرارتی قرار دارد که پس از مدتی خشک شده و از بین می‌رود. تعویض این خمیر و استفاده از خمیر با کیفیت به شکل صحیح نیز از عوامل کنترل دمای پردازنده است.

کابل‌ها را منظم کنید
عموما حجم بالای کابل‌ها و شلخته بودن آن‌ها بر روی هوای ورودی و خروجی به سیستم تاثیر بدی می‌گذارد و بهتر است این کابل‌ها را نظم دهید تا مشکلی برایتان پیش نیاورند.

غیرفعال کردن برنامه های غیرضروری
راه اندازی خود به خودی برنامه‌های غیر ضروری سبب افزایش دمای پردازنده می‌شوند. برای جلوگیری از آن کلیدهای Windows + I را بزنید و به منوی Apps رفته و Startup را انتخاب کنید. حالا کافیست برنامه‌های غیر ضروری را غیرفعال کنید.

سرعت فن را به صورت دستی تنظیم کنید
این روش آسان و کاربردی و تقریبا بدون دردسر است. باید برنامه SpeedFan را دانلود کنید و پس از اجرا سرعت فن را زیاد یا کم کنید. برای کارهای عمومی و روزمره و کلا سبک سرعت 50 مناسب است ولی برای کارهای سنگین‌تر باید این مقدار را افزایش دهید.

خنک کننده جدیدی را امتحان کنید
اگر کلا با برقراری شرایط بهینه باز هم دمای بالایی را تجربه می‌‌کنید و یا قصد اورکلاک کردن رایانه خود را دارید، بد نیست یک فن جدید و بروز را جایگزین کنید و یا اینکه تعداد فن‌ها را افزایش دهید.

در نهایت باید بدانید افزایش دمای رایانه برای قطعات داخلی اصلا خوب نیست و عمر آنها را کاهش می‌دهد و هر چقدر دمای پردازنده پایین‌تر باشد، طبیعتا عملکرد فنی و سرعت آن نیز بهتر خواهد بود.