تبیان، دستیار زندگی

فرار از یک پیامک هولناک

از حساب شما کسر شد!

حتما برای شما هم پیش آمده که بعد از خرید بلافاصله حس پشیمانی یقه‌ شما را بگیرد و ندای مادر درونتان بلند می‌شود که «باز تو این‌جوری خرید کردی؟ به چه دردت میخوره؟ من که می‌دونم تو اینو یک بار بیشتر استفاده نمی‌کنی؟و نگاهی به جای پول خالی و پیامک های برداشتی می‌کنی اما دیگه کار از کار گذشته!»امروز در این گزارش به سراغ انگیزه درونی می‌رویم که تقریبا همه را به خود مبتلا کرده، خانم‌ها و آقایان این شما و این خرید هیجانی عامل خالی کردن جیب و کارت شما!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیامک بانکی

دوپامینی که با خرید آزاد می‌شود

هشدار خالی شدن کارت! وقت هایی که حال خوبی ندارید به خرید نروید چراکه خرید هیجانی زمانی اتفاق میفتد که شخص در یک دوره هیجانات مفی به سر ببرد. شما به این فکر کنید که منهای غم و اندوه، عصبانیت یا استرس، هزینه‌های عاطفی اغلب باعث می شود افراد چیزهایی را بخرند که واقعاً به آنها نیاز ندارند یا حتی قصد خرید آن را نداشته‌اند.

محققان دانشگاه باتلر می‌گویند: «یکی از دلایل خرید هیجانی، نداشتن کنترل برای احساسات منفی و یا عزت نفس پایین است اما شواهدی هم وجود دارد که نشان می دهد با خریدکردن  هورمون های "شادی" مانند دوپامین، سروتونین و اکسی توسین در بدن آزاد می‌شود.

یکی از فوایدی که از خریدهیجانی یاد می‌کنند آرامش درونی آن است اما اینجا مشکلی که وجود دارد این است که خرید هیجانی حتی اگر برای آرامش درونی خود صرف شود به مرور زمان آسیب زاست و در مدت زمان معینی فرد را به دام بدهی می‌کشاند.

سندروم  صف دوستی

«آقا هل نده به همه می‌رسه!» صف کلمه ای که پشت بندآن هزاران آدم در ذهن نقش میبندد. ما آدم ها صف را دوست داریم انگار که «صف» نیروی جاذبه‌ای دارد و هنوز محققان آن را کشف نکرده‌اند! به طوری که نپرسیده و ندانسته و صرفا اینکه چون صف بسته شده خود را به زور آن وسط جا می‌دهیم تا از این قافله جا نمانیم. تخفیف هم ماجرای عجیبی دارد قصد خرید ندارید اما با دیدن کلمه بزرگ تخفیف پاهایتان شما را به درون فروشگاه می‌کشاند و احتمال خرید را دو برابر می کند فرقی نمیکند لنت ترمز باشد یا پوشاک و سیسمونی نوزاد با این تفکر که یک روزی به کار می‌آید و از این خرید سود کرده ایم با خرید از فروشگاه بیرون می آییم احتمالا کلمه تخفیف هم انرژی دارد اما باید مراقب بود که گول این عددها را نخوریم مثلا کالایی با قیمت 599 تومان هم چنان بیشتر از عدد 600 مشتری جذب می‌کند.

درمواقع بحرانی و خبر کمبود یا گرانی اجناس هم مردم شتابزده و هیجانی در صف های طویل فروشگاه می ایستند و  به استقبال خرید مرغ و رب تا ماکارانی و روغن می‌روند! هر چند این بحث صف و جوزدگی خرید مختص مردم ایران نیست و  همین پارسال بود که مردم اروپا و آمریکا با بحران کمبود دستمال توالت مواجهه شدند و خریدهای هیجانی انجام دادند.

حالا برای از بین بردن این هیجان که زیادی بودنش آفت جیب است راهکارهایی وجود دارد که با هم مرور می‌کنیم
مشکلات روحی و پریشانی عاطفی در خرید هیجانی نقش پررنگی ایفا میکند درست است که برای محدود کردن خریدهای هیجانی راهکار وجود دارد اما ریشه یابی این مشکل بسیار مهم تر است و کمک گرفتن از مشاور احتمالا بهترین راه حل برای درمان بلندمدت این مشکل به حساب بیاید.

محرکی که  شما را برای خرید کردن قلقلک می‌دهد 

همیشه  هنگامی که متوجه شدید چه اتفاقاتی شما را به سمت هزینه های بیش از حد سوق می دهد، مهار آن آسان تر است. اولین قدم برای محدود کردن خرید هیجانی شناخت محرک هاست. مثلا فرد با توجه به شناختی که از خود دارد به این نتیجه رسیده است که با دیدن کتاب و لوازم التحریر دست و پایش شل می‌شود و بدون خرید از فروشگاه بیرون نمی‌رود. راهکاری که در این مرحله وجود دارد این است که با توجه به شناختی که از خود به دست آوردید از این محرک ها دوری کنید به قول معروف فرار کنید.

پولتو بذار تو جیبت

در دسترس بودن بسیار راحت و خرید تنها با یک کلیک از جمله دلایلی است که افراد در هنگام ناراحتی به سراغ خرید می‌روند. چند روش وجود دارد که این دسترسی راحت را محدود می‌کند مثلا یکی از رایج ترین راه هایی که خرید آنلاین را ساده می کند، ذخیره اطلاعات کارت اعتباری خود در سیستم و گوشی است.

برای جلوگیری از این خرید هیجانی انتقال پول به شماره حسابی که کارت ندارد، ذخیره نکردن اطلاعات در گوشی و مشخص کردن بودجه معقول و معین تا پایان هر ماه، نوعی تمرین برای محدود کردن خریدهای فوری و کشتن نفس خرید هیجانی به شمار می‌رود.

صبوریم کمه، بی قراریم زیاده!

یکی از خلاهایی که خرید هیجانی دارد پشیمانی بعد از خرید کالایی است که به آن نیازی نداشته‌اید حالا راهکاری که وجود دارد این است که شما صبوری را تمرین کنید و یک روز دندان بر روی جگر گذاشته و آن کالا را نخرید اگر بعد از یک روز همچنان مایل به خرید آن کالا بودید متوجه میشوید که این خرید از سر هیجان و جو نبوده است.

مشکل جای دیگه‌ست

مشکلات روحی و پریشانی عاطفی در خرید هیجانی نقش پررنگی ایفا میکند درست است که برای محدود کردن خریدهای هیجانی راهکار وجود دارد اما ریشه یابی این مشکل بسیار مهم تر است و کمک گرفتن از مشاور احتمالا بهترین راه حل برای درمان بلندمدت این مشکل به حساب بیاید.