تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با مفاهیم اولیه ان اف تی

دنیای رمزها در جهان ارزهای دیجیتال

NFT یک قرارداد هوشمند است که برای حفاظت و تایید هویت آثار مختلف تنظیم می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
بیت کوین
در دنیای دیجیتال امروزی که در هر جمعی حداقل یک نفر درباره بیت کوین و بلاک چین اظهار فضل می‌کند و یا شاید در تبلیغات آنلاین در حوزه رمز ارز و کیف‌ پول‌های دیجیتال یا مثلا خبر فروش میلیون دلاری تابلوهای دیجیتالی یک هنرمند و فروش اولین توییت جک دورسی را اگر شنیده باشید، به طور حتم کلمه ان اف تی  هم به گوشتان خورده است.

برای اینکه بدانیم NFT چیست ابتدا باید توکن (token) را تعریف کنیم. معنی کلمه توکن در دیکشنری نشانه، علامت و کلمه رمزی است. بعضی وقت‌ها هم به‌ جای کلمه توکن از کلمه ژتون استفاده می‌کنیم. مثل همان ژتون‌های غذا در دانشگاه. در حوزه بلاک‌چین هم توکن تقریبا همین معنا را می‌دهد. توکن در اکوسیستم بلاک‌چین به هر نوع از دارایی گفته می‌شود که قابلیت مبادله و انتقال دیجیتالی بین افراد را داشته باشد. درواقع توکن ارزشی به‌وجود می‌آورد که یک سازمان ارائه داده است.

حال پس از تعریف توکن می‌توانیم بگوییم NFT مخفف عبارت Non-Fungible Token بوده و در واقع، نوعی توکن محسوب می‌شود. توکن‌ها به دو شکل قابل معاوضه و غیرقابل معاوضه هستند. در واقع NFT توکنی است که با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین، نوعی دارایی دیجیتال ایجاد می‌کند که قابل تکثیر نیست. آنها منحصربه‌فرد هستند و هر یک از آنها، خواص و ویژگی‌های خاص خود را داشته و قابلیت تعویض با دیگر NFTها را ندارند. مثل دارایی‌های دنیای واقعی ما همچون سنگ‌های قیمتی، آثار هنری و کالاهای لوکس.
NFT مخفف عبارت Non-Fungible Token بوده و در واقع، نوعی توکن محسوب می‌شود. توکن‌ها به دو شکل قابل معاوضه و غیرقابل معاوضه هستند. در واقع NFT توکنی است که با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین، نوعی دارایی دیجیتال ایجاد می‌کند که قابل تکثیر نیست.

هزار تومان با هزار تومان برابره؟

اگر تا به اینجای کار هنوز متوجه معنی NFT نشده‌اید اصلا نگران نباشید، چرا که با یک مثال ساده موضوع برای شما جا می‌افتد. اگر کسی از شما هزار تومان قرض بگیرد، لازم نیست بعدها دقیقاً همان اسکناس را به شما پس بدهد؛ چرا که نوع دیگر آن‌هم به همان اندازه ارزش دارد. به زبان ساده یعنی هزار تومان برابر با هزار تومان است.

در ارزهای دیجیتال هم این تعریف پابرجاست. یک بیت کوین با یک بیت کوین دیگر کاملاً برابر است و ارزش یکسانی دارد. اما وقتی صحبت از توکن های غیرقابل تعویض به میان می‌آید این موضوع تغییر پیدا می‌کند. یک NFT با نمونه‌های مشابه‌اش ارزش متمایزی دارد و به همین خاطر غیرقابل تعویض می‌شود. در واقع یک NFT با NFT دیگر برابر نیست!

چگونه کار می‌کنن؟

NFT به عنوان گواهی دیجیتالی برای دارایی‌هایی دیجیتالی صادر می‌شود که به صورت آنلاین خرید و فروش می‌شوند. مثل توییت، فیلم، عکس، موسیقی و ... . در واقع تمام دارایی‌های دیجیتالی به درخواست صاحب آنها می‌توانند به NFT تبدیل شوند. خریدار NFT هم اثر یا کالایی را خریداری کرده که احراز هویت مالکیت آن اثر اثبات شده و توسط دیگران قابل‌استفاده نیست.

به چه دردی می‌خورن؟

قبل از پیدایش توکن‌های غیرقابل تعویض، اگرچه قانون کپی‌رایت وجود داشت، ولی کپی کردن غیرقانونی آثار هنری دیجیتال، تقریبا امری آسان بود. توسعه NFTها، کاربردهای زیادی در زمینه آثار هنری، آیتم‌های کلکسیونی دیجیتال، املاک و مستغلات، امور مالی و لجستیک، صنعت بازی و بسیاری از حوزه‌های دیگر دارد. به زبان ساده مثلا هنرمندها می‌تونن آثار خودشون رو با این توکن‌ها ثبت کنند و نگران سرقت آثار خودشون نباشند. این آثار می‌تونه یک نقاشی، یک موسیقی و یا یک فیلم باشه. حتی با NFT میشه دارایی دیجیتال مانند دامنه‌های اینترنتی یا یک حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی را برای همیشه به نام شخص یا مجموعه‌ای ثبت کرد.

علاوه بر تایید هویت آثار که یک مزیت مهم برای NFT به حساب می‌آید، موضوع پول‌های زیادی که در بازارهای NFT جابجا می‌شوند، بحث‌برانگیز است و مصرف بالای انرژی و آلودگی محیط زیست نیز از معایب دنیای NFTشمرده می‌شود.

آینده

بازار رمزارزها برای بسیاری از افراد هنوز ناشناخته است ولی این حوزه در حال حاضر به یک بازار مالی مستقل تبدیل شده که با سود و زیان همراه است. اگر قصد ورود به این حوزه را دارید، پیشنهاد می‌شود حتما با آموزش و علم کافی باشد که خسارات مالی جبران ناپذیری نبینید. با توجه به پیش‌بینی کارشناسان این حوزه در آینده بشر تاثیرگذار خواهد بود و کاربرد زیادی در بین مردم خواهد داشت.